אנזימוטק צנחה בעקבות ירידה בהכנסות והפחתת תחזית

המנכ"ל: "חל שינוי בטעמי השוק שהוא חיצוני לפעילותנו, והשפעתו הייתה גדולה משחשבנו" ■ המניה נסחרת בכ-70% מתחת למחיר הצעת המכר בפברואר

אריאל כץ / צילום: חגי אהרון
אריאל כץ / צילום: חגי אהרון

חברת אנזימוטק לא מפסיקה לאכזב. יצרנית ומשווקת תוספי התזונה דיווחה אמש על ירידה של כ-40% בהכנסותיה ברבעון השני, ל-9 מיליון דולר בלבד. רווחי החברה עמדו על 400 אלף דולר, ירידה של 83%.

במחצית הראשונה של 2014 נרשמה ירידה של 6.6% בהכנסות ל-26.8 מיליון דולר. רווחי המחצית דווקא עלו, ב-17% לסך של 5.5 מיליון דולר, בשל רווחיות גבוהה יחסית ברבעון הראשון. בעקבות התוצאות העגומות ירדה אמש המניה ב-40%, והחברה נסחרת בשווי של 200 מיליון דולר - נמוך ב-35% ממחיר ההנפקה בנאסד"ק בספטמבר 2013.

המחיר הנוכחי של המניה נמוך בלא פחות מ-70% מהמחיר שבו בוצעה בפברואר השנה הצעת המכר של בעלי המניות הגדולים באנזימוטק, בהיקף של כ-130 מיליון דולר. בעיתוי מצוין מבחינתם, מכרו אז קיבוץ מענית מניות תמורת 46 מיליון דולר, קרן עופר היי-טק (כיום XT Technologies) מכרה ב-28 מיליון דולר וקרן מילניום ב-31 מיליון דולר, כשהדוחות שפורסמו זמן קצר לאחר מכן כבר סימנו את התחלת הירידות במניה.

מנוע הצמיחה צומח

וכיצד מסבירה אנזימוטק את הירידה התלולה בהכנסותיה הרבעוניות? לטענת החברה חלה ירידה משמעותית במכירות של זן האומגה 3 שהיא מייצרת (Kirill oil), בעיקר בארה"ב ובאוסטרליה, וזאת בשל ירידה כללית בשוק האומגה 3 פרימיום, לטובת מוצרים זולים יותר. לכך התווספו שינויים רגולטוריים בשוק תחליפי חלב-האם בסין, אשר פגעו בפעילות החברה בקטגוריה זו.

לדברי המנכ"ל אריאל כץ: "מדובר בשינוי בטעמי השוק שהוא חיצוני לפעילותנו, אך השפעתו הייתה גדולה מכפי שחשבנו, והיא תמשיך להשפיע על הביצועים שלנו בשני הרבעונים הקרובים".

בד בבד, הפחיתה אנזימוטק את התחזית השנתית שלה, וב-2014 הכנסותיה צפויות לעמוד על 46-52 מיליון דולר והרווח על בסיס Non-GAAP יעמוד על 8-10 מיליון דולר בלבד. זהו קיצוץ משמעותי מאוד בתחזיות לעומת אלו שניתנו ברבעון הקודם - להכנסות של 65-85 מיליון דולר ורווח של 15-22 מיליון דולר. כאמור, וול סטריט הענישה את החברה קשות, הן על הדוחות הגרועים והן על ניהול התחזיות הכושל. ואולם, בשיחת הוועידה לרגל הדוחות ציין כץ כי "אף ש-2014 מתגלה כשנה מאוד מאתגרת, אני בטוח שאנזימוטק בעמדה מצוינת לשוב לרווחיות וצמיחה".

מגזר אחד של אנזימוטק כן הראה צמיחה ברבעון: המותג העצמאי Vaya, תחתיו משווקים מוצרים לשיפור זיכרון, הורדת כולסטרול וטיפול בהפרעת קשב. מגזר זה צמח מ-1 מיליון דולר ברבעון המקביל ל-1.4 מיליון ברבעון הנוכחי ותרם לשיפור בשורת הרווח הגולמי. עם זאת, הפעילות הזו הנחשבת למנוע הצמיחה העתידי של החברה, מהווה בינתיים רק חלק קטן מפעילות אנזימוטק, ואינה מתקרבת לאזן את הבעיות במגזרים האחרים.

גם מניית אלוט "חטפה חזק"

מניית יצרנית ציוד התקשורת אלוט נפלה אתמול בנאסד"ק בכ-17%, במחזור מסחר גדול, לאחר שהחברה פרסמה דוחות. שווי השוק של אלוט בנאסד"ק ובת"א הוא 349 מיליון דולר. בבנק ההשקעות אופנהיימר הורידו את מחיר היעד למניה ב-2 דולר ל-16 דולר, שגבוה בכ-50% מהמחיר הנוכחי לאחר הירידה אתמול. ההמלצה נותרה "תשואת יתר", בהסתמך על צבר ההזמנות והביצועים הטובים של חטיבת הערך המוסף של אלוט.

אנזימוטק
 אנזימוטק