על סף פיצוץ? המשלחת הפלסטינית: "נעזוב היום את קהיר"

בכירים פלסטינים מצהירים כי יפרשו מהשיחות עוד היום אם ישראל לא תשוב לדיונים ללא תנאים מוקדמים ■ בחזית העממית טענו: "ישראל כורה לעצמה את הקבר ותשלם את המחיר"

צוק איתן  / צילום: רויטרס
צוק איתן / צילום: רויטרס

השיחות במצרים קורסות? מוסא אבו מרזוק, מבכירי המשלחת הפלסטינית לקהיר, הזהיר הלילה (א') כי המשלחת תעזוב את השיחות בקהיר עוד היום אלא אם הנציגים הישראלים ישובו לדיונים מבלי שום תנאים מוקדמים מצד ישראל.

"ב-24 השעות הקרובות, נחליט לגבי המשך נוכחות המשלחת במצרים", הוסיף אבו מרזוק שהתראיין לסוכנות הידיעות רויטרס מהמלון המאובטח בו מתארחת המשלחת בקהיר. לדבריו, ההחלטה הסופית תתקבל לאחר פגישה עם המתווכים המצרים במהלך היום.

אבו מרזוק הדגיש כי "אין לעם הפלסטיני דבר להפסיד, ואין לו באמת ברירה: או להיהרג תחת המצור או להיהרג בהפצצות ובירי מטוסים". המשלחת הפלסטינית הגיעה לקהיר כבר לפני תשעה ימים, ונשארה שם גם לאחר קריסת הפסקת האש ועזיבת הנציגים הישראלים ביום שישי בבוקר.

ראש המשלחת עזאם אחמד הצטרף לדברים ואמר בריאיון לרשת "אל ערבייה" כי הפלגים הפלסטינים יעזבו "אם יאשרו לנו שישראל לא תחזור לדיונים בלי תנאים מוקדמים". גם בארגון החזית העממית הביעו תמיכה בדברי ראשי המשלחת, וטענו כי ישראל מנסה לגרום לפלסטינים למרוד בחמאס "אך התכנית שלהם נכשלה - ישראל כורה לעצמה את הקבר ותשלם את המחיר".

אתמול הבהירו גורמים ישראלים כי לא ישתתפו בשיחות כל עוד נמשך הירי מרצועת עזה, והנציגים הישראלים לא שבו לקהיר במהלך סוף השבוע. בכירים פלסטינים סירבו לדרישה הישראלית וטענו כי ישראל "גונבת זמן" ומסרבת להיענות לדרישות הפלסטיניות, בהן הסרת המצור ופתיחת נמל ימי.

שעות ספורות קודם לכן, דווח בסוכנות הידיעות הצרפתית AFP כי המצרים והפלסטינים הגיעו להבנות חדשות המסדירות את סוגיית מעבר רפיח וויתור זמני על הקמת הנמל. על פי הדיווח, מפי מקור פלסטיני המקורב למשא ומתן, הארגונים הפלסטיניים הסכימו על כך שהשליטה על מעבר רפיח תהיה בידי יו"ר הרשות אבו מאזן - דבר שחמאס והג'יאהד האסלאמי התנגדו לו עד כה.

ההסכמה הנוספת שהוגשה, על פי המקור, היא כי לפי שעה הדרישה הפלסטינית לבניית נמל תדחה, מתוך הבנה כי אך ורק הרשות הפלסטינית היא שיכולה לדון בנושא. טרם תחילת המשא ומתן הציבו הפלסטינים את הקמת הנמל, לצד בניית שדה תעופה והרחבת הדייג בעזה - כתנאים הכרחיים להפסקת אש.

סמי אבו-זוהרי, דובר חמאס, הסביר אתמול כי ההתעקשות בנושא הנמל ושדה התעופה נובעת מהצורך בשער פלסטיני: "לעזה מוכרח להיות שער לעולם החיצון. שער פלסטיני שיהיה בבעלותנו, שנוכל לצאת ולבוא ממנו כרצוננו".

קודם לכן דיווח האתר המצרי "אל-מסרי אל-יום" כי ישראל התנתה את המשך הפסקת האש בהסכמת הפלסטינים להצעה למסור 25 אסירים ו-18 גופות של הרוגים פלסטינים בתמורה לגופותיהם של שני החיילים סגן הדר גולדין ז"ל וסמל-ראשון אורון שאול ז"ל. לא נמסר אישור ישראלי לדיווח.