האקדח המעשן של תיק טלנסקי

שופטי העליון הבינו שיבוא יום והציבור ייחשף למידע וישפוט אותם

אהוד אולמרט / צילום: עמי שומן
אהוד אולמרט / צילום: עמי שומן

מבחינה פורמלית, חמשת שופטי בית המשפט העליון שדנו בערעור המדינה על זיכויו של אהוד אולמרט מהאישומים בתיק טלנסקי, בסך-הכול החזירו את התיק לבית המשפט המחוזי, כדי שייחשף לראיות החדשות שמספקת שולה זקן וישפוט אותן בעצמו.

ואולם, אם מסתכלים על הדברים בצורה קצת פחות נאיבית, אז משמעות ההחלטה היא ששופטי הערכאה העליונה סבורים כי בכוחן של הראיות החדשות להביא להרשעתו של אולמרט בתיק טלנסקי.

ביטוי המפתח שמופיע בהחלטתם ואשר מצביע על כך הוא: "טיב החומרים". "אנו סבורים כי נוכח טיב החומרים שהוצגו בפנינו, הנוגעים למוקד טענותיה של המדינה בערעור בהתייחס לפרשת טלנסקי, ראוי שחומרים אלה יובאו בפני בית המשפט המחוזי, על מנת שזה ישקול את הכרעתו לאורם", כתבו השופטים.

בכך, למעשה, חשפו שופטי העליון כי דעתם היא שתוכן הקלטות והיומנים של שולה זקן מספק למחוזי תשתית ראייתית, המוכיחה כי מאות אלפי הדולרים שהעביר מוריס טלנסקי הגיעו לכיסו הפרטי של אולמרט - ולא נועדו רק לצרכים פוליטיים.

בנקודה זו חשוב לזכור את שלב הביניים בדיון האם להחזיר את התיק למחוזי, שבו נדונה השאלה, האם בכלל לבחון את הראיות החדשות של זקן. לפני כחודש, ברוב דעות - ונגד דעתו החולקת של השופט יורם דנציגר - החליטו השופטים לעיין בחומרים טרם ההכרעה בבקשה. בשבוע שעבר, ולאחר ששמע את הקלטות, אפילו דנציגר שינה את דעתו והבין שמדובר בחומר כה חד-משמעי נגד אולמרט, עד שהוא מחייב את החזרת התיק למחוזי.

נקודה חשובה נוספת היא שקלטותיה של זקן כבר נמצאות אצל התקשורת, שהייתה חושפת אותן בבוא היום בפני הציבור, בכל מקרה. שופטי העליון ידעו כי אלמלא היו מחזירים את תיק טלנסקי לבית המשפט המחוזי - היה הציבור בא עמם חשבון בבוא היום כשהיה נחשף לחומרים ושופט אותם בעצמו.