טלטלה ברשות השידור: המנכ"ל פוטר, מונה עורך ראשי

הכנ"ר דוד האן נכנס לתפקידו כמפרק רשות השידור ונטל לעצמו את סמכויות המנכ"ל והוועד המנהל ■ מנכ"ל הרשות, יוני בן-מנחם, מסיים את תפקידו ■ יונה ויזנטל, עד לאחרונה סמנכ"ל התוכן של yes, מונה לעורך הראשי

יונה ויזנטל / צילום: יוסי כהן

תהליך פירוק רשות השידור החל היום (ב') באופן רשמי, לאחר שהכונס הנכסים הרשמי, פרופ' דוד האן, נטל על עצמו את תפקיד המפרק ואת כל סמכויות המנכ"ל והוועד המנהל, שסיימו בו ברגע את תפקידם.

בימים הקרובים, פרופ' האן וצוותו יקבלו החלטה באשר ליתר נושאי המשרה ברשות השידור, אשר החוק מתיר לפטרם בתקופה זו.

ההערכה היא כי לאחר סיום תפקידו של המנכ"ל יוני בן-מנחם, יועבר מתפקידו גם מנהל קול ישראל, מיקי מירו, ואיתו בכירים אחרים.

"עובדי רשות השידור ירגישו שחוזרת להיות יד מנהלת ומכוונת ברשות השידור", אמר פרופ' האן ל"גלובס". "בשבועיים האחרונים הגיעו פניות שדברים יומיומיים לא מטופלים. העובדים ירגישו מהר מאוד שחוזר הניהול".

האן הגיש לבית המשפט המחוזי בירושלים בקשה למנות את בעלי התפקידים האחרים שיביא איתו לרשות השידור, ובראשם יונה ויזנטל, עד לא מזמן סמנכ"ל התוכן של חברת הלוויין yes, שימונה לעורך הראשי. בית המשפט אישר את המינוי, וויזנטל ייכנס לתפקידו כבר בשבוע הבא.

כמו כן ביקש המפרק את אישור בית המשפט למנות את עורכי הדין דרור ויגדור ואמנון לורך, ממשרד יגאל ארנון ושות', כבעלי תפקיד מטעם המפרק, ולהקנות להם את כל הסמכויות להסדרת פירוקה של רשות השידור.

ויזנטל עזב בחודש שעבר את תפקידו כסמנכ"ל התוכן של yes, לאחר 15 שנה. בתקופה זו צמחה החברה מ-5,000 מנויים ליותר מ-600 אלף מנויים. כפי שדווח ב"גלובס" ערב עזיבתו, הוא נחשב לא אחת למועמד לתפקיד ניהול בשידור הציבורי, והעובדה שישמש עורך ראשי לא מונעת ממנו גם להתמודד או להתמנות בעתיד למנכ"ל התאגיד החדש שיקום.

"בחרתי בויזנטל לתפקיד העורך הראשי וכן להיות זה אשר אני מקנה לו את סמכויות הניהול השוטף של רשות השידור, לאחר שהתרשמתי מקורות חייו, אשר הצביעו על היותו איש מקצוע רב-ניסיון, רואה חשבון בהשכלתו, המשלב ידע והבנה בניהול ארגוני ופיננסי של גופי שידור, בצד התמחות עמוקה בתכנים. הערכה כלפיו, כך למדתי, רבה ביותר", אמר האן.

ויזנטל ישמש למעשה כמנכ"ל לכל דבר, אולם ייאסר עליו לפטר עובדים מן השורה, שאינם מנהלים. כיום אין מנהלים בערוץ 1 ובחטיבת החדשות שלו, וויזנטל יצטרך למנות מנהלים תחתיו כדי להמשיך בניהול השוטף של הגופים.

ויזנטל נבחר, בידיעת שר התקשורת גלעד ארדן ובעצה אחת איתו, לאחר שאנשי הכונס פגשו במספר נושאי משרה בשוק התוכן המקומי, כשהקושי העיקרי במינוי היה למצוא אדם שיהיה מוכן להגיע למשימה הקצרה - עד מארס השנה הבאה - ללא הבטחה שיוכל להמשיך בתפקידו.

יתחיל לממש את נכסי הרשות

זהו הליך הפירוק הראשון לגוף ציבורי מאז הקמת המדינה. מרגע כניסת המפרק לתפקידו, רק הוא יהפוך למורשה החתימה ברשות השידור, ומשלב זה כל הליך משפטי שמתנהל מול רשות השידור - וכאלה יש עשרות רבות - מוקפא, ולא יהיה ניתן להמשיך לנהלו ללא אישור המפרק.

בראש משימותיו העיקריות של המפרק ניצבת המטרה לבדוק ולהבטיח את רציפותו של השידור הציבורי עד הקמת תאגיד השידור הציבורי החדש. זו מתוכננת להתרחש בין מארס לספטמבר 2015, כאשר בימים אלה אמור לצאת לדרך הליך הקמתו.

המפרק יצטרך להתחיל לממש את נכסיה של רשות זו, ובהם נכסי הנדל"ן שיועברו לרשות המדינה ומכירתם תממן את הסכמי הפרישה. עיקר עובדי רשות השידור - כיום 1,700 עובדים - יחלו בפרישה רק בסיומו של הפירוק.

המטרה המוצהרת של החוק היא לא לאפשר יום אחד ללא שידור ציבורי בישראל. "תהיה העברת לפיד מבלי שהוא ייפול ארצה", אמר האן.

נושא משמעותי נוסף שעומד על הפרק, מבין משימותיו של האן, הוא שימור וטיפול בארכיון רשות השידור. המפרק יבחן את הדרכים להתחיל כבר עכשיו לממש את החוק ולהנגיש את הכותרים בארכיון רשות השידור לציבור. תמחור חומרי הארכיון נבחן בימים אלה, ולא מן הנמנע כי ייערך חיפוש אחר מקורות מימון אחר למטרה זו.

אנשיו של הכונס החלו בסדרת הפגישות בתוך רשות השידור. הכונס עצמו ערך פגישות עם יו"ר רשות השידור, אמיר גילת, שמסיים אף הוא את חלקו בניהול הרשות; עם המנכ"ל יוני בן-מנחם; ועם היועצת המשפטית, עו"ד חנה מצקביץ'.

לרשות השידור אין היום סמנכ"ל כספים, ולכן הדיווחים שקיבל האן היו חלקיים בלבד, וההערכה היא כי עדיין רב הנסתר על הגלוי. גילת ויו"ר ועדת הכספים, דוד חיון, העבירו לכונס דיווח כספי מלא על הפעולות הכלכליות בתקופתם בתוך הרשות, זאת לאחר שחיון שם דגש על איזון התקציב וכיסוי כמה שיותר מהחובות שנותרו לספקים.

הנחת היסוד בקרב אנשי הכונס היא כי יתקיים שיתוף-פעולה מלא בתוך רשות השידור, בניגוד לניסיונות לעצור זאת. לא מן הנמנע כי מי מאנשי הרשות היום ישמש כיועץ למפרק.

האן אומר כי "תחילתו של הליך פירוק היא בדרך-כלל הלם. ההקשר של פירוק מאיים, והתחושות הן לא קלות. העובדים רואים את החוק שנחקק, וצריך להיכנס עם תפקיד שנשמע דרמטי, לקחת את זה לכיוון הפעיל ולדאוג יחד עם העובדים לתת שירות נכון לאזרח".

ביקור הכנ"ר ברשות השידור / צילום: משרד המשפטים
 ביקור הכנ"ר ברשות השידור / צילום: משרד המשפטים