המשטרה תמליץ: אישום נגד גבי אשכנזי ואבי בניהו בפרשת הרפז

עוד יומלץ להעמיד לדין את אל"מ ארז וינר, ראש לשכתו לשעבר של אשכנזי ■ החשדות: עבירות של הפרת אמונים, שיבוש הליכי חקירה, השמדת ראיה ועוד

אבי בניהו  גבי אשכנזי / צילום: יוסי כהן
אבי בניהו גבי אשכנזי / צילום: יוסי כהן

המשטרה תמליץ להעמיד לדין את הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, ראש לשכתו אל"מ ארז וינר ודובר צה"ל לשעבר אבי בניהו במסגרת פרשת מסמך הרפז.

במסגרת הפרשה נחקר אשכנזי בחשד כי ביצע עבירות של הפרת אמונים, שיבוש מהלכי חקירה ומסירת מידע לגורם בלתי מוסמך. בניהו נחקר בחשד לעבירות של שיבוש הליכי חקירה, הפרת אמונים, השמדת ראיה, קשירת קשר וגילוי בהפרת חובה.

השלושה נחשדו בעבר כי בהיותם קצינים בכירים בצבא, ניסו לאסוף חומר מכפיש על שר הביטחון לשעבר אהוד ברק ועל אנשי לשכתו.

בפרשה נחקרו באזהרה בשבועות האחרונים גם הממונה על הביטחון במשרד הביטחון, אמיר קין, ומזכיר הממשלה ומי שהיה הפרקליט הצבאי הראשי, אביחי מנדלבליט.

אתמול (ג') העיד שר הביטחון לשעבר אהוד ברק בפעם השנייה במשרדי היחידה הארצית לחקירות הונאה בפרשת המסמך. עדותו של ברק היא עדות פתוחה, להבדיל מחקירה שהתקיימה לכמה חשודים בפרשה, ובהם גבי אשכנזי ורעייתו רונית, ושאר המעורבים בפרשה.

בחודש יוני השנה העיד ראש הממשלה בנימין נתניהו במסגרת הפרשה על היחסים, מנקודת מבטו, בין שר הביטחון לשעבר אהוד ברק לבין הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי. ראש הממשלה העיד בלשכתו בפני בכירים באגף החקירות של המשטרה. החקירה התאפשרה אחרי אישור של היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין ופרקליט המדינה שי ניצן. עוד העיד ראש הממשלה על פרשה ביטחונית חסויה, שעל-פי החשד פרטיה הודלפו לעיתונאים על-ידי אשכנזי ואנשיו. מדובר בפרשה שעומדת כעת במרכז החקירה.

היחידה הארצית לחקירות הונאה מנהלת בחודשים האחרונים את החקירה נגד אשכנזי, וינר ובניהו, בשיתוף-פעולה עם המשטרה הצבאית ובהוראתו של היועץ המשפטי לממשלה וינשטיין.

סערת פרשת מסמך הרפז החלה ב-6.8.10, אז פרסמו כתבי חדשות 2 אמנון אברמוביץ' ורוני דניאל בתכנית "אולפן שישי" מסמך שלגביו נאמר כי הוא מהווה דרך פעולה מוצעת כדי שאלוף (במיל') יואב גלנט ימונה לתפקיד הרמטכ"ל הבא של צה"ל.

זמן קצר לאחר מכן הודיעה המשטרה כי נמצאה תשתית ראייתית נגד סא"ל בדימוס בועז הרפז בעבירות של זיוף בנסיבות מחמירות וקשירת קשר לביצוע פשע. בהודעה צוין, בין השאר, כי ממצאי החקירה העלו כי יוצר המסמך ומחברו הוא הרפז, אשר על-פי החשד עשה שימוש בפרטים שאותם אסף במשך חודשים בשיחות ובפגישות עם גורמים שונים, מתוך הצבא ומחוצה לו.

פרסום מסמך הרפז גרם לסערה גדולה במערכת הביטחון ובציבור הישראלי. פרסום המסמך והעיסוק בו הקצינו את מערכת היחסים הקשה ששררה בין השר ברק לבין הרמטכ"ל דאז, רא"ל (במיל') אשכנזי, ובין בעלי תפקידים בכירים בסביבתו הקרובה של כל אחד מהם (בעיקר בין ראש מטה השר לבין עוזר הרמטכ"ל אל"מ וינר ודובר צה"ל דאז, תא"ל במיל' בניהו).

איתי בן-חורין, יועץ התקשורת של רא"ל במיל' גבי אשכנזי, מסר: "רא"ל במיל' אשכנזי לא קיבל כל הודעה, והמשטרה אף הכחישה את ההדלפה. מכל מקום, רא"ל במיל' אשכנזי בטוח בצדקתו וברשויות האכיפה, ומקווה שהחקירה תהיה ממצה, לרבות הטענות הקשות בקשר להתנהלותו של שר הביטחון לשעבר אהוד ברק".