הכלכלן הראשי של לאומי: ייתכן תמ"ג שלילי ברבעון השלישי

גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, בניתוח כלכלי מיוחד ל"גלובס": "צפויה חולשה כלכלית זמנית ברבעון שלאחר המלחמה" ■ "נקודות החולשה העיקריות: הצריכה הפרטית, הירידה בהשקעות בנכסים קבועים והייצוא

גיל בפמן / צלם: תמר מצפי
גיל בפמן / צלם: תמר מצפי

"על אף חולשתם היחסית של נתוני המחצית הראשונה של השנה, אין בנתונים אלה דרמה; זו תבוא בנתוני הרבעון השלישי של השנה, אשר ישקפו את ההשפעות הכלכליות של ההרעה במצב הביטחוני על הפעילות הכלכלית". כך טוען גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, בסקירה מיוחדת שפרסם בעקבות נתוני הצמיחה שפורסמו היום (א').

להערכת בפמן, "לא מן הנמנע שנתון התוצר של הרבעון השלישי של 2014 יצביע על ירידה של הפעילות (תוצר שלילי), לעומת גידול, אף אם מתון, בנתוני הרבעונים הקודמים".

לפי אומדן הצמיחה שפורסם היום, המשק צמח ברבעון השני של השנה ב-1.7% בלבד. מדובר בקצב הצמיחה הרבעוני הנמוך ביותר שנרשם מאז המיתון ב-2009. נזכיר כי ברבעון הראשון של השנה צמח התמ"ג ב-2.8%. בפמן מציין כי חשוב לזכור כי נתונים אלו מהווים אומדן ראשון הצפוי להתעדכן כמה פעמים בחודשים הקרובים.

לדברי הכלכלן הראשי של לאומי, לנוכח תנודתיות הנתונים הרבעוניים, וסימני השאלה לגבי מידת היציבות של האומדן הראשון, עדיף להתמקד בניתוח הנתונים למחצית הראשונה של 2014 בהשוואה למחצית השנייה של 2013. כשמשווים מחציות אלו רואים צמיחה בשיעור של 2.5% במונחים שנתיים בתוצר הכולל וכ-2.7% בתוצר העסקי.

"זהו שיעור צמיחה מתון יחסית, אך עדיין חיובי לנפש", קובע בפמן. "נקודות החולשה העיקריות הן הצריכה הפרטית, שכמעט ולא גדלה במונחים לנפש; הירידה בהשקעות בנכסים קבועים, בהשפעת הקיפאון החלקי בפעילות ענף הבנייה למגורים לאחר ההכרזה על תוכנית מע"מ 0%; וחולשה נמשכת ביצוא, הנובעת מביקוש עולמי חלש ותיסוף ריאלי משמעותי של השקל".

בפמן ערך ניתוח של נתוני התוצר בעת מלחמות ומבצעים צבאיים קודמים כגון מלחמת לבנון השנייה, "עופרת יצוקה ו"עמוד ענן", והגיע למסקנה כי החולשה בצמיחה היא זמנית. כך, למשל, ברבעון השלישי של 2006 (הרבעון שבו פרצה מלחמת לבנון השנייה) התוצר ירד בשיעור של 2.1% במונחים שנתיים כמותיים, בהשוואה לרבעון השני של 2006. "עם השבת הרגיעה הביטחונית, תוך כדי חזרת אמון הצרכני והעסקים, הזרמת כספים ממשלתית, בנייה, שיקום והצטיידות מחודשת - הואצה מאוד הצמיחה שהגיעה לכ-10% במונחים שנתיים במהלך הרבעון הרביעי של 2006 והרבעון הראשון של 2007", מציין בפמן. לדבריו, התאוששות דומה בצמיחה נרשמה אחרי מבצעי "עופרת יצוקה" ו"עמוד ענן".