אובר מתכוננת למאבק רגולטורי בניסיון החדירה לישראל

בכיר בענף: החברה תעזוב את ישראל אם לא יאפשרו לנהגים פרטיים לשמש נהגים בתשלום

אובר  / צילום: בלומברג
אובר / צילום: בלומברג

חברת Uber האמריקאית, שמפעילה אפליקציה להזמנת מוניות ושירות נסיעות ישירות מהסמארטפון, ממשיכה להשקיע מאמצים כדי לחדור לשוק הישראלי. אובר אמנם נמצאת בתחרות ישירה מול גט טקסי הישראלית, ששולטת בדומיננטיות בשוק אפליקציות הזמנת הנסיעות בישראל, אך נראה שהיא מכוונת גבוה.

בחודשים האחרונים שכרה את שירותיו של משרד יחסי הציבור פרו אסטרטגיה כדי לסייע בחדירה לישראל ובתחרות מול גט טקסי וכן את שירותיו של משה קלוגהפט, שאחראי על הקמפיין המוצלח של הבית היהודי ונפתלי בנט בבחירות לכנסת בשנה שעברה, בתור מנהל הקמפיין. במקביל, הם שכרו גם את ספי שקד כיועץ אסטרטגי. כעת, החברה נפרדת משירותיו של משרד פרו אסטרטגיה ושוכרת את שירותיו של רונן משה, יועץ התקשורת הבכיר, ששימש ומשמש כיועץ תקשורת לפוליטיקאים ולבכירים במשק.

בכך, למעשה לוקחת אובר, ששוויה מוערך בכ-18 מיליארד דולר, את העניינים צעד אחד קדימה ומכוונת גבוה יותר מאשר התחרות בענף המוניות מול התחנות המסורתיות ומול גט טקסי הישראלית.

בכיר בענף הסביר ל"גלובס" כי המטרה העיקרית של אובר היא להחדיר את שירות UberX שלה, שמאפשר גם לאנשים פרטיים לשמש כנהגים ולעבוד בהסעת נוסעים. הדבר מנוגד לחוק הקיים היום בישראל, שלא מאפשר לנהגים פרטיים להסיע אנשים תמורת כסף, ושר התחבורה ישראל כץ אף התבטא בנושא לפני מספר חודשים והביע התנגדות לפגיעה בענף המוניות.

כרגע, אמנם הנושא נמצא על אש קטנה, אך אין ספק ששכירת שירותיו של משה, לצד הפעילות הקיימת עם קלוגהפרט ושקד, אמורים לתת רוח גבית ל-UberX בתוך כותלי הכנסת ולייצר לובינג משכנע כדי לשנות את החקיקה בנושא.

"יש תכנון להוביל מאבק ציבורי כדי לשנות את החוק ולהסביר שלכולם יש זכות לעבוד ולהרוויח ולא צריך להגביל זאת באמצעות החקיקה הקיימת", מסביר הבכיר. "להתחרות על שוק המוניות הקיים זה נחמד אבל מבחינתם, UberX זה המיקוד. אם זה לא יעבוד, הם כנראה יעזבו את ישראל".

עוד הוסיף הבכיר ואמר כי "להערכתי, זה לא ילך להם בקלות. הרגולציה הישראלית היא לא כמו המהלכים שהם מנסים להוביל באירופה. שר התחבורה והפוליטיקאים לא הולכים לכרות את ענף המוניות שיכול להתכווץ בעקבות UberX בעשרות אחוזים".

מאובר נמסר כי "חברת פרו אסטרטגיה נשכרה לטובת גיבוש אסטרטגיית החדירה של אובר לישראל. הליווי התקשורתי ייעשה על-ידי משרדו של רונן משה, טוגדר". משה קלוגהרף מסר בתגובה כי הוא אחראי על ניהול הקמפיין של אובר בישראל לצידו של ספי שקד, שאחראי על הייעוץ האסטרטגי.

ממשרד היח"צ של גט טקסי, דני לוי תקשורת, נמסר: "אנחנו גאים ובעיקר משועשעים מכך שגייסו את כל גווארדיית הקמפיינרים הזו נגדנו. גם אלף יועצי תקשורת, מובחרים ככל שיהיו, לא יוכלו לשנות את החיבה של הישראלים לגט טקסי".