מנהל בוול סטריט מציע הסבר חריג לראלי בוול סטריט

מדד הנאסד"ק בשיא של 14.5 שנים ונמצא בראלי החזק ביותר מאז בועת ההיי-טק ■ חתן פרס נובל לכלכלה מזהיר: שוק המניות האמריקאי יקר מדי

וול סטריט / צילום: רויטרס
וול סטריט / צילום: רויטרס

האם המניות בארה"ב מצויות כבר בטריטוריה בועתית ברורה? מדדי המניות גואים בוול סטריט, ומדד נאסד"ק המשולב בשיא של 14 שנים וחצי, כלומר ממארס 2000, החודש שבו הוא צנח עם פקיעת בועת הדוט קום הזכורה לשמצה. השיא ההיסטורי של נאסד"ק נרשם ב-10 במארס 2000 - 5,048 נקודות. ההערכות אז היו שיידרשו עשרות שנים כדי לשבור אותו. בתחילת 2009 נסחר נאסד"ק בכ-1,500 נקודות, שליש מרמתו הנוכחית.

שוק המניות האמריקאי נהנה אתמול (ב') מחדשות על עסקאות מיזוג ומהקלה במתיחות בין רוסיה ואוקראינה, לצד חדשות טובות מהצפוי על שוק הדיור האמריקאי, שדחפו את המדדים מעלה. מדד 500 S&P עלה ב-0.9% והתקרב ל-2,000 נקודות, בהמשך לעלייה של 1.2% בשבוע שעבר, ומדד דאו ג'ונס של מניות התעשייה עלה ב-1.1% לסגירת שיא של 16,838.74 נקודות - לעומת כ-9,500 נקודות ביולי 2009. המגמה החיובית נמשכת גם היום.

"החששות הפוליטיים שפגעו בשוק ביום שישי שעבר ירדו בסוף השבוע עם התקדמות במו"מ בין רוסיה ואוקראינה", אמר אסטרטג שוק ראשי בחברת CMC מרקטס. הוא הצביע גם על החדשות על ניצחונות הצבא הכורדי בעיראק, שכבש לכאורה מחדש את סכר מוסול מידי לוחמי המדינה האסלאמית.

אנליסט שוק בחברת IG, אליסטר מק'קייג, ציין שדאו ג'ונס עשוי לטפס ל"מספר עגול", כלומר 17,000 נקודות, בימים הקרובים. כך או כך, העלייה במדד נאסד"ק שקירבה אותו לרמת השיא ההיסטורית של מארס 2000, נבעה מעליות במניות כמו גוגל ואפל.

מדד שוק הדיור של התאחדות קבלני הבנייה למגורים בארה"ב ושל בנק וולס פארגו באוגוסט היה 55 נקודות, שיא של שבעה חודשים. הערב אמורים להתפרסם נתונים על התחלות הבנייה ומדד המחירים בארה"ב. ביום שישי הקרוב תנאם יו"ר הפד, ג'נט ילן, בכנס השנתי של הבנק המרכזי בג'קסון הול, ויומינג, וההערכה היא שהפד יישאר צמוד למדיניות דחיית העלאת הריבית שלו, על רקע החולשה החלקית בשוק העבודה האמריקאי.

אחד שאינו שותף להתרוממות הרוח של המשקיעים בארה"ב, ולמעשה בעולם, הוא פרופסור רוברט שילר, הכלכלן מאוניברסיטת ייל, שמלבד היותו מממציאי מדד קייס-שילר למחירי הדיור בערים הגדולות בארה"ב, נמנה גם עם ממציאי מדד חדש לרמת מחירי המניות. לדברי שילר, "שוק המניות האמריקאי נראה כעת יקר מאוד".

שילר חושש במיוחד מכך שמדד מכפיל הרווח בניכוי עונתיות, CAPE, שהוא נמנה עם ממציאיו ומכונה בוול סטריט "מכפיל שילר", המתבסס על מחירי מניות מדד S&P בממוצע מנוכה אינפלציה בעשר השנים האחרונות, עלה ל-25 - הרבה מעל הממוצע שלו במאה ה-20, שהיה 15.21. במאמר שפרסם בשבת ב"ניו יורק טיימס" כתב שילר שלפני שנה, כאשר הוא הזכיר את המכפיל הזה לראשונה, הוא היה ברמה גבוהה של 23. לדבריו, רמה של 25 נחצתה בעבר רק שלוש פעמים מאז 1881 - בשנים 1929, 1999 ו-2007, וכולנו יודעים מה קרה אחרי השיאים שנרשמו בהן בשוק המניות.

שילר אומר שמדד מכפיל CAPE מעולם לא נועד להצביע על נקודות יציאה מהשוק או כניסה אליו, וכי שוק המניות יכול להישאר ברמת מכפיל זו במשך שנים. עם זאת, לדבריו, המשקיעים צריכים להיות מודעים לרמה גבוהה זו של המכפיל, ולתהות אם יש גורמים לגיטימיים שיכולים לשמור על מחירי מניות גבוהים במשך שנים. הוא מציין במאמרו שסקר שהוא עצמו ערך בקרב משקיעים העלה שהם מודאגים יותר מרמת מחירי המניות.

"אני חושב שהתשובה האמיתית לשאלות הללו היא בעיקר בתחום הסוציולוגיה והפסיכולוגיה החברתית - תופעות כמו התרוממות רוח בלתי הגיונית, שבסופו של דבר תמיד התפוגגה בעבר. אם מצב הרוח בשוק ישתנה שוב, ההשקעות במניות עלולות לאכזב אותנו", כתב שילר, זוכה פרס נובל בכלכלה.

אנליסטים בבנק אוף אמריקה מריל לינץ' אמרו, לעומת זאת, שהם נשארו חיוביים לגבי מדד 500 S&P, שנסחר כעת במכפיל של 15 לרווחי החברות החזויים השנה, לא הרחק מהממוצע הרב-שנתי שלו. הם אינם מתייחסים ל"מכפיל שילר".

הכול בגלל הרובוטים?

לפי השבועון בארונ'ס, נאסד"ק אמנם פרץ אתמול את טווח המסחר של החודשיים האחרונים שלו, אך מחזור המסחר שוב לא היה גדול במיוחד. כדי לבסס רמת פריצה נוספת, המדד יצטרך להחזיק מעמד ברמה שהושגה אמש לפחות עוד שני ימי מסחר. בוול סטריט נשמעו התבטאויות שונות ומעניינות על רמת שוק המניות האמריקאי. אסטרטג מניות בשם אשווין קלבאג, למשל, כתב ש"הנזילות שהפדרל ריזרב מזרים לשוק הופכת את תמחור המניות על פי ביצועים לבלתי אפשרי".

הסבר סוציולוגי יותר מציע מנהל אחר בוול סטריט. לדעתו, "אמריקאים רבים חוששים שהם יפוטרו על רקע קיצוצי עלויות או שהם יוחלפו על ידי רובוט או אתר אינטרנט. החרדה הזו דוחפת אותם לנסות לפצות את עצמם על אובדן מקום העבודה הצפוי באמצעות השקעות במניות ואג"ח - אפילו אם הם חוששים שהנכסים הללו מנופחים כעת".

קורא של "ניו יורק טיימס" הגיב כך למאמרו של פרופסור שילר: מה תעשה עם ניתוח כמו זה של שילר אם אתה משקיע ארוך-טווח באמת, לעשר או ארבעים שנה? היה לי חבר שב-1997 מימש את כל המניות שלו אחרי שלמד את המדדים של שילר וכמותם, כשמדד דאו ג'ונס התקרב ל-6,000 נקודות. אחר כך, המדד הזה רץ ל-11,000 נקודות. גם בתיקון הגדול של 1999-2000 הוא מעולם לא חזר להיות 6,000 נקודות". כאמור, אמש ננעל דאו ג'ונס על קרוב ל-17,000 נקודות.

מדד הנאסדק בשנה האחרונה שיא של 14 שנה
 מדד הנאסדק בשנה האחרונה שיא של 14 שנה