"אנחנו לפני קריסה בתיירות, ובאוצר מתעסקים בפנקסנות"

יו"ר התאחדות המלונות, אלי גונן, בדיון סוער בישיבת חירום של תעשיית התיירות: "מטרת הסיוע היא לשמר כוח-אדם. עדיף שאלפי אנשים יקבלו דמי אבטלה?"

מלונות אילת / צילום: תמר מצפי
מלונות אילת / צילום: תמר מצפי

משרד התיירות הכריז על מאבק מול נציגי האוצר לסיוע ממשלתי מקיף בענף התיירות - זאת במהלך דיון סוער בישיבת חירום מיוחדת של תעשיית התיירות שנערכה הבוקר (ה') במשרד התיירות בתל-אביב סביב שאלת הסיוע הממשלתי לענף, שנפגע קשות עקב הלחימה המתמשכת במבצע "צוק איתן".

"כל שקל שיושקע בתעשיית התיירות ,יוחזר בהכנסות ישירות למדינה", אמר במהלך הדיון שר התיירות עוזי לנדאו. "אני קורא לכל בכירי תעשיית התיירות לפעול בחזית אחידה לקידום מתווה הפיצויים שהצענו, על מנת לוודא שהפגיעה בתיירות בישראל תצומצם, ויימנעו פיטורי עובדים וסגירת עסקים ברחבי הארץ".

בישיבה נכחו ראש עיריית טבריה, יוסי בן-דוד; יו"ר לשכת התיאום, מיקי פדרמן; יו"ר התאחדות המלונות, אלי גונן; מנכ"ל אל-על, דוד מימון; מנכ"ל ארקיע, ניר דגן; יו"ר מארגני תיירות הפנים, שמואל מרום; יו"ר חברות התעופה הזרות, אבי פרידמן; יו"ר אגודת מורי הדרך, בני כפיר; יו"ר ארגון חברות ההסעה בישראל, ניסים סרוסי; יו"ר איגוד סוכני תיירות הפנים, אבי זיו; מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות, יוסי פתאל; מנכ"ל איגוד המסעדנות, שי ברמן; ובכירים נוספים.

בישיבה ניתנה סקירה של המלצות הצוות הבינמשרדי שהוקם לצורך העניין, בראשות מנכ"ל משרד התיירות אמיר הלוי, ונידון המשך הפעילות מול גורמי הממשלה והאוצר לקידום המתווה. עד כה דובר על סיוע של 750 מיליון שקל לענף כולו.

המחלוקת המרכזית נעה סביב מתווה 40 הק"מ - האוצר מבקש לסייע לעסקים הממוקמים בתחום 40 הק"מ מרצועת עזה, ונציגי הענף מוחים על חוסר הרלוונטיות של הקריטריון המצומצם הזה.

החשש העיקרי כרגע הוא לא רק מנזקי הקיץ, אלה מהרגע שאחרי החגים - אז צפויים בענף לפטר אלפי עובדים, והביקושים כרגע נותרים נמוכים במיוחד. הנזק, אומרים בענף התיירות, הוא ארוך-טווח, והשיקום יהיה איטי במיוחד בכל חלקי הארץ.

לדברי מנכ"ל משרד התיירות, אמיר הלוי, "המתווה שהצענו מספק מענה ראשוני לתעשיית התיירות, שנפגעה קשה כתוצאה מהלחימה והראשונה שנפגעת שוב מהתחדשות הקרבות. האוצר חייב להבין את החשיבות הקריטית של תמיכה בתיירות כמנוע צמיחה במשק הישראלי, ללא קשר למרחק מרצועת עזה".

מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות, יוסי פתאל, קבל על התנהלות האוצר ואמר כי "על כל מילה טובה שיש לי לומר על משרד התיירות, יש לי מילה רעה לומר על האוצר, שלא מבין את עומק הבעיה. אנחנו רגע לפני קריסה, והאוצר מתעסק בפנקסנות".

לדברי יו"ר התאחדות המלונות, אלי גונן, "עברתי בחיי כמה משברים, ואנחנו אנשים אופטימיים, אבל גם במשברים מיידיים בעבר קיבלנו סיוע מיידי - וסיוע כזה אנחנו צריכים לקבל עכשיו. ב-2006 הסיוע ניתן תוך כדי תנוע,ה ואת זה אנחנו צריכים.

"הייתה לנו ציפייה שרק האוצר ייתן עכשיו את הסיוע הנחוץ. 40 הק"מ לא רלוונטיים. בכל הארץ היו אזעקות ורצו למקלטים. אני לא רוצה פיצוי כדי לשמור רווחיות. אני רוצה סיוע כדי לשמר את כוח-האדם. עדיף שאלפי אנשים יקבלו דמי אבטלה?".

אתמול (ד') העביר גונן מכתב לשר האוצר יאיר לפיד ובו קריאה להציל את ענף התיירות לקראת גל הפיטורים הצפוי.

"כפי שידוע לך, תעשיית התיירות בארץ נמצאת במשבר קשה ביותר שסופו טרם ברור", כתב גונן ללפיד. "במלונות ישראל בכל הארץ, להוציא את אילת, סבלנו מירידה של יותר מ-50% בתפוסה הצפויה, ירידה לא פשוטה במחיר וכמובן נפילת ההכנסות ואובדן הרווחיות.

"קיווינו שנוסחת הפיצוי תאושר על בסיס מה שהיה בעבר. קיווינו שנדע את הסיוע מהממשלה ואת היקפו על בסיס מה שהיה בעבר, זאת כדי שנוכל לשמר את העובדים, אבל הפתרון מתמהמה. אני פונה אליך בקריאה להחליט על סיוע למלונות על בסיס הסדרי העבר ולאפשר לנוע ולהימנע מפיטורי העובדים".