"צוק איתן": פצוע אנוש מפגיעת רקטה בגן יבנה; ילד בן 4 נהרג מפגיעת פצמ"ר בקיבוץ בשער הנגב

(עדכונים שוטפים) נתניהו: "חמאס ישלם מחיר כבד" ■ פצועים מפגיעת רקטות באשדוד ובאר שבע ■ חאלד משעל:"על הארגון לשוב למשא ומתן עקיף" ■ האירופים מקדמים החלטה לסיום המבצע: הסרת המצור וחידוש המו"מ

צוק איתן/ צילום: רויטרס
צוק איתן/ צילום: רויטרס

נפגעים נוספים מרקטות בסופו של יום קשה לעורף הישראלי: צעיר בן 25 נפצע הערב (שישי) באורח אנוש וארבעה בני אדם אחרים נפצעו קל כשרקטה שנורתה מרצועת עזה התפוצצה בכביש בגן יבנה. החמישה נפצעו מרסיסים. צוות מגן דוד אדום העניק לפצוע האנוש טיפול רפואי במקום ופינה אותו ואת שלושת הפצועים האחרים לבית החולים קפלן ברחובות. אישה אחת שהייתה במקום הוגדרה נפגעת חרדה. אישה נוספת נחבלה בדרכה למרחב המוגן, ומצבה קל.

הנפילה בגן יבנה אירעה שעות ספורות אחרי התפוצצות הפצמ"ר באחד הקיבוצים במועצה האזורית שער הנגב, שכתוצאה ממנה נהרג דניאל טרגרמן, בן ארבע, מרסיס שפגע בו פגיעה ישירה. הילד נפצע באורח אנוש, וכעבור זמן קצר נקבע מותו. הדבר אירע כשהילד שיחק בביתו. אביו לא הספיק להיכנס אתו לממ"ד, ורסיס מפצצת המרגמה פגע בו ישירות. גורמי צבא טענו הלילה כי הפצמ"ר שהרג את הילד נורה משטח בית ספר של אונר"א.

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח אחרי האירוע הקשה עם ראש המועצה האזורית שער הנגב אלון שוסטר. "בשם אזרחי ישראל, אני מביע צער עמוק ושולח תנחומים למשפחתו של הילד", אמר נתניהו. "ברגע הקשה הזה אני מחזק את אזרחי ישראל". ראש הממשלה הזהיר כי חמאס "ישלם מחיר כבד על פיגוע הטרור הקשה הזה". לדבריו, "צה"ל והשב"כ יעצימו את הפעולות נגד חמאס וארגוני הטרור בעזה עד שמטרת מבצע 'צוק איתן' תושג".

שגריר ארצות הברית בישראל דן שפירו התייחס למותו של הילד בשער הנגב. "אני מגנה בחריפות את פיגוע הטרור הבלתי נסבל הזה ושולח את תנחומיי למשפחתו של הילד", כתב בדף הפייסבוק שלו. "לישראל יש הזכות והחובה להגן על עצמה וארצות הברית תומכת בכך".

לקראת 18:00 בערב שוגר מטח רקטות לעבר גוש דן, לא דווח על נזק או נפגעים. מוקדם יותר, רקטה ששוגרה מרצועת עזה התפוצצה אחר הצהריים בבית כנסת באשדוד. שלושה בני אדם נפצעו באורח קל מרסיסים: שני צעירים בני 26 ו-25 נפגעו בגפיים ופונו לבית החולים קפלן ברחובות, ואישה בת 40 נפצעה בפניה ופונתה לבית החולים ברזילי באשקלון. כמו כן, שמונה בני אדם שהיו במקום הוגדרו נפגעי חרדה.

בצהריים שוגר מטח כבד לעבר יישובי הדרום. אדם אחד נפצע באורח בינוני בבאר שבע כתוצאה מפגיעת רסיסים בעקבות נפילה של רקטה בחניון בעיר. נזק נגרם לכמה כלי רכב שהיו במקום. נוסף על כך, מערכת "כיפת ברזל" יירטה שתי רקטות בשמי שדרות ואחת נוספת בשמי המועצה האזורית מרחבים. עוד חמש רקטות התפוצו בשטחים פתוחים באשכול.

מוקדם יותר, שתי רקטות יורטו על ידי מערכת "כיפת ברזל" בשמי אשקלון ושלוש רקטות נוספות נפלו ביישוב במועצה האזורית אשכול. אחת מהן התפוצצה במרחק של 12 מטר בלבד מגן ילדים מאוכלס. למרבה המזל, המבנה ממוגן, ולכן לא לא היו על נפגעים. מוקדם יותר הבוקר, נפלו כמה רקטות נוספות במועצה, כמו גם במועצות האזורית חוף אשקלון, אך גם הן לא גרמו לנפגעים או לנזק.

רקטה שוגרה בצהריים לעבר תל אביב ונפלה בשטח פתוח בגוש דן. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. לא הייתה אזעקה, היות והרקטה לא נפלה בשטח בנוי ולא היוותה סכנה. חמאס לקח אחריות על השיגור.

במהלך היממה האחרונה תקף חיל האוויר כ-50 מטרות ברחבי רצועת עזה, כך מסר הבוקר דובר צה"ל. בין המטרות שהותקפו ניתן למנות מתחמי שיגור, אתרים לאחסון אמצעי לחימה ומשגרים מוטמנים, בהם משגר שממנו בוצע ירי לעבר שטח ישראל אמש. כמו כן, הותקפו חמישה פעילי טרור.

שני פלסטינים נהרגו הבוקר ונוספים נפצעו בתקיפת צה"ל במחנה הפליטים נוסיראת שבמרכז הרצועה, ליד העיר עזה - כך מדווחים כלי תקשורת פלסטינים.

סולל את הדרך בחזרה לקהיר?

ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, אומר כי "על הארגון לשוב למשא ומתן עקיף". לדברי משעל, שצוטט הבוקר (ו') באתר "פלסטין היום", "ההתנגדות תוודא שישראל ממלאת אחר הדרישות של הפלסטינים, בראשן הסרת המצור על עזה". בהמשך, הוא שב והבהיר כי חמאס ושאר הפלגים הפלסטינים אינם הותשו במערכה הנוכחית מול ישראל. "העם הפלסטיני נלחם כבר מאה שנים ולא מתעייף אחרי חודש", אמר.

למסר הפייסני מפיו של משעל הבוקר, קדמה שיחה קשה שהתנהלה בינו לבין יו"ר הפלסטינית, אבו מאזן, אתמול בדוחא, בירת קטאר. גורם פלסטיני בכיר מסר לוואלה! חדשות כי אבו מאזן נזף במשעל וכינה את אנשיו "שקרנים". זאת, על רקע הפרסומים על הכוונה של חמאס להוציא לפועל פיגועים גם נגד מטרות של הרשות הפלסטינית, כפי שנחשף השבוע על ידי שירות הביטחון הכללי. אבו מאזן אף הזהיר את משעל כי על חמאס לבחור בין איחוד פלסטיני לבין "גירושים" לצמיתות. הגורם מסר כי חלק מהמידע שחשף השב"כ כבר היה מוכר למנגנוני הביטחון הפלסטיניים. במהלך היום צפוי אבו מאזן לצאת לקהיר ולהיפגש שם עם בכירי השלטון המצרי בניסיון להתניע מחדש את שיחות הסדרה עם ישראל.

ראש ממשלת חמאס לשעבר, איסמעיל הניה, אמר הלילה במסר שהוקרא בערוץ "אל-אקצה" המזוהה עם חמאס כי "האויב ישלם מחיר כבד" על חיסול בכירי חמאס, בהתייחסו לחיסולם של ראאד אל-עטאר, מוחמד אבו שימאלה ומוחמד ברהום אתמול לפנות בוקר. "כאשר מנהיג נהרג, מנהיגים אחרים נוטלים את ההובלה ומסע הניצחון נמשך", הוסיף הניה, השוהה כל העת במקום מסתור מאז החל מבצע "צוק איתן".

גורמים בפיקוד הדרום העריכו אתמול כי הלחץ בו שרויים חברי הפיקוד הבכיר בזרוע הצבאית של חמאס לאחר ניסיון החיסול של מוחמד דף הוא זה אשר הוביל את שלושת מפקדיו הבכירים של הארגון בדרום הרצועה - ראאד אל-עטאר, מוחמד אבו שימאלה ומוחמד ברהום - לצאת ממקומות המסתור שלהם וכך לאפשר לכוחות צה"ל את ההזדמנות לחסלם בשכונת תל אל-סולטאן ברפיח. לטענת אותם גורמים, השלושה הפרו את "קוד המבוקשים", דהיינו השמירה על רמת מידור גבוהה ביותר, בשל רצונם להיפגש האחד עם השני כדי לתאם עמדות על רקע הפצצת הבית בו שהה ככל הנראה ראש הזרוע הצבאית.

ישראל מסתייגת מהיוזמה האירופית

המדינות החשובות באירופה מגבשות החלטה במועצת הביטחון של האו"ם לסיום הלחימה ברצועת עזה - כך אמר אמש דיפלומט אירופי בכיר לוואלה! חדשות. את המהלך מובילות צרפת ובריטניה, והוא זוכה לתמיכתן של מדינות נוספות. במרכז ההחלטה שהאירופים מקדמים ניצבות כמה סוגיות מרכזיות, בהן הסרת המצור על עזה, העברת השליטה בעזה לידי הרשות הפלסטינית וחידוש המשא ומתן הישראלי-פלסטיני על בסיס גבולות 1967.

לדברי הדיפלומט הבכיר, המהלך האירופי מתוכנן כבר כמה ימים, מאז שהתברר שהשיחות בין ישראל לבין הפלסטינים בקהיר נתקלות בקשיים. באמצע השבוע, לאחר שהמגעים קרסו באופן סופי, גיבשו המעצמות מסמך טיוטה, שפרטיו פורסמו לראשונה ב"הארץ". על פיה, שני הצדדים יחדלו מהלחימה, יוגדרו סידורי ביטחון מפורטים בעזה והמצור עליה יוסר, בד בבד עם יצירת מנגנוני פיקוח שימנעו מחמאס להתחמש מחדש.

בירושלים לא ממהרים בינתיים לאמץ את היוזמה האירופית, בין השאר מכיוון שהיא כוללת קריאה מפורשת לחדש את המשא ומתן על בסיס גבולות 1967. גורם מדיני ישראלי הדגיש אמש כי בישראל לא פוסלים על הסף חידוש של שיחות הסדרה בקהיר, אך מצפים שחמאס ינצור לחלוטין את האש. אם השיחות בבירה המצרית אכן יתחדשו, מדינות אירופה יעכבו את המהלך באו"ם כדי לתת לערוץ המצרי למצות את עצמו.

לעומת זאת, אם הירי יימשך בימים הקרובים והצדדים לא ישובו למצרים, המהלך האירופי צפוי להתקדם ולהעמיד בדילמה קשה לא רק את ישראל, אלא גם את ארצות הברית. מצד אחד, האמריקנים התעקשו במשך שנים לא לכפות על ישראל תנאים למשא ומתן דרך מועצת הביטחון של האו"ם. מצד שני, התייחסות לגבולות 1967 כבסיס למשא ומתן מופיעה ב"מסמך המסגרת" להסכם ישראלי-פלסטיני שוושינגטון גיבשה בתחילת השנה.

ההצעה האירופית מהווה המשך ישיר להודעת שרי החוץ של האיחוד האירופי מן החודש שעבר שקראה להפסיק את הלחימה בעזה ולפרק את ארגוני הטרור ברצועה מנשקם - אך במקביל הציבה תנאים ברורים להסכם שלום ישראלי-פלסטיני, כולל חזרה לגבולות 1967 וחלוקת ירושלים. בישראל הביעו בעת פרסום ההודעה שביעות רצון בסוגיית הפירוז, והתעלמו מהתנאים של אירופה להסכם ארוך-טווח.