פרופ' חצרוני: אוניברסיטת אריאל פיטרה אותי בגלל מאמר ב"הארץ"

פרופ' אמיר חצרוני טוען: כתבתי מאמר התומך בחרם אקדמי על ישראל - והתגובה מאוניברסיטת אריאל לא איחרה לבוא ■ האוניברסיטה: "הוחלט על סיום עבודתו של פרופ' חצרוני עוד בטרם פורסם מאמרו בעיתון 'הארץ'"

אוניברסיטת אריאל פיטרה את פרופ' אמיר חצרוני בעקבות מאמר שכתב בעיתון "הארץ" במהלך מבצע "צוק איתן" והצדיק חרם אקדמי על ישראל, מאמר שזכה לתהודה בחו"ל - כך לפי הודעה לתקשורת שיצאה מטעמו של חצרוני.

הנימוק לפיטורים הוא שחצרוני "אינו מקדם את מטרות המוסד ומתנהג בצורה שאינה הולמת חבר סגל".

הודעת הפיטורים התקבלה, כאמור, לאחר שחצרוני פרסם מאמר ב"הארץ" באנגלית, בו טען כי "תגובת האוניברסיטאות הישראליות למלחמה בעזה יכולה להצדיק חרם אקדמי".

פרופ' חצרוני שימש כמרצה בבית-הספר לתקשורת באוניברסיטת אריאל. במאמרו כתב כי אוניברסיטאות ומכללות ישראליות רמסו את חופש הביטוי ואת החופש האקדמי של מרצים וסטודנטים שהביעו עמדות אנטי-מלחמתיות או כתבו מאמרים שאינם ברוח הציונות, עד כי איבדו את ההצדקה להיחשב כ"מוסדות אקדמיים". לכן, לדידו, חרם אקדמי עליהם יכול להיות מוצדק.

המאמר מתאר מקרים של סטודנטים שהושעו ומרצים שננזפו בגלל דברים שכתבו. "החרם", קובע חצרוני, "איננו נובע מאנטישמיות, לא בגלל הכיבוש, ואפילו לא בגלל שהאוניברסיטאות ממוקמות בשטח כבוש, אלא משום שמכללה אשר מונעת מסטודנטים מלקחת חלק במחאה פוליטית איננה מכללה, ואוניברסיטה אשר מונעת ממרצים לפרסם הגות אנטי-ציונית אינה אוניברסיטה".

חצרוני הזכיר במאמרו - פרט לאוניברסיטת אריאל - גם את מכללת הדסה, הטכניון ומכללת הגליל המערבי כמי שפגעו בחופש הביטוי. המאמר זכה לשיתופים רבים ברשתות החברתיות וצוטט בכלי תקשורת בחו"ל.

חצרוני מועסק באוניברסיטת אריאל מזה 6 שנים. חצרוני מסר בתגובה: "לפי גישתה של הנהלת אוניברסיטת אריאל, לכתוב מאמר דעה בעיתון הקורא להגנה על הדמוקרטיה ועל החופש האקדמי זו התנהגות שאינה הולמת פרופסור ופגיעה במטרות המוסד. אני אביא את הדברים להכרעת בית המשפט, אך עוד קודם לכן, אני קורא לאנשי אקדמיה בארץ ובחו"ל, לסטודנטים ולציבור הרחב לחשוב היטב האם ניתן להתייחס לאוניברסיטה שמפטרת מרצה בשל מאמר שכתב כדי להגן על חופש הביטוי כאוניברסיטה. ייתכן מאוד שההכרה באריאל כאוניברסיטה בשעתו הייתה שגיאה, לא מסיבות מדעיות אלא כי מדובר במוסד שאינו מכבד את האל"ף-בי"ת של דמוקרטיה".

מאוניברסיטת אריאל נמסר: "ועדת המשמעת, בהרכב מיוחד שקבע בית הדין לעבודה, סיימה את דיוניה בעניין פרופ' חצרוני ביום ג' 26.8.2014, עוד בטרם פורסם מאמרו בעיתון 'הארץ', והחליטה על הפסקת עבודתו לאלתר באוניברסיטה. ההחלטה התקבלה על רקע התבטאויותיו הפוגעניות של פרופ' חצרוני כלפי נשים וקהלים אחרים, כפי שהוצג בפני בית המשפט בעבר. על החלטה זו שמורה לו הזכות לערער בפני ועדת הערעורים".