דודי ויסמן ושרגא בירן עזבו את דירקטוריון רוזבאד

החברה עדכנה כי אינה עומדת בפעם השלישית באמת-מידה כלפי מחזיקי האג"ח, אך היא אינה צופה שהמחזיקים יעמידו את האיגרות לפירעון מיידי ■ נדרשת להחזיר 80 מיליון שקל למחזיקי האג"ח

דודי ויסמן שרגא בירן / צילום: יונתן בלום ותמר מצפי
דודי ויסמן שרגא בירן / צילום: יונתן בלום ותמר מצפי

הצרות של דודי ויסמן ושרגא בירן אינן מסתיימות בהפסדי רשת המזון מגה בשליטתם. דוחות הרבעון השני של חברת רוזבאד מלמדים כי חברת ההשקעות המפסידה תמשיך להזדקק להזרמות כספים מאסיביות מצד שני הבעלים, כדי לעמוד בהתחייבויותיה למחזיקי האג"ח. מהדוחות עולה כי בחודש שעבר עזב ויסמן את דירקטוריון החברה, חודשיים לאחר שעשה זאת יו"ר הדירקטוריון, בועז בירן (בנו של שרגא).

על רקע החזרי קרן וריבית אג"ח צפויים בהיקף של כ-80 מיליון שקל במהלך השנה הקרובה, בנוסף להוצאות שוטפות של כ-8 מיליון שקל, רואי החשבון של רוזבאד מציינים כי "בכוונת הנהלת החברה והדירקטוריון לפעול לגיוס יתרות מזומן נוספות בדרך של גיוס חוב או הון, לרבות מבעלי השליטה, וכן על ידי מימוש נכסים". בקופתה של החברה יש כיום מזומנים בהיקף של 3.5 מיליון שקל בלבד.

עיקר פעילותה של רוזבאד מתרכזת בתחום הנדל"ן המניב בגרמניה, וכן היא מחזיקה עם שותף בקרקע בת 60 דונם ברומניה. את דוחות החברה ממשיכה ללוות הערת "עסק חי", ורואי החשבון מפנים את תשומת הלב לגירעון בסך 78.5 מיליון שקל בהונה העצמי, לאחר שרשמה הפסד של 23 מיליון שקל במחצית 2014 אשר קדם לו הפסד של 114 מיליון שקל בשנת 2013 כולה.

מו"מ על הבנות מול הבנק המממן

במקביל לפרסום הדוחות בסוף השבוע, עדכנה רוזבאד כי היא אינה עומדת זו הפעם השלישית באמת-המידה (קובננט) כלפי מחזיקי האג"ח שלה, הנוגעת ליחס בין ההון העצמי לבין סך המאזן. רוזבאד לא עמדה ביחס הנדרש כבר בדוחות למחצית הראשונה של 2013, וגם בסיכום הרבעון השלישי אשתקד. בחברה סבורים כי המחזיקים לא יעמידו את האג"ח לפירעון מיידי, למרות שהם יכולים לעשות זאת בעקבות ההפרה.

מנכ"ל החברה, רביד ספיר, אמר היום כי הוא אינו רואה אינטרס של מי מהמחזיקים לדרוש פירעון מיידי של החוב, לאחר שצמד בעלי השליטה ויסמן ובירן כבר השקיעו בה יותר מ-200 מיליון שקל עד כה בהון ובהלוואות. "קשה לראות איך יש להם אינטרס שלא להמשיך ולשלם את הסכום הלא גדול יחסית שנשאר", אמר ספיר, "מה עוד, שהם מחזיק האג"ח הגדול ביותר, עם כ-15% מהסדרה".

בנוסף לאג"ח, יש לרוזבאד התחייבות שוטפת של 490 מיליון שקל לבנקים (מסך התחייבויות שוטפות של קרוב ל-600 מיליון שקל), וזאת עקב הפרה של אמות-המידה הפיננסיות להלוואה שנלקחה למימון פעילותה בגרמניה. מועד הפירעון הסופי של ההלוואה נקבע לתחילת 2014, ולאחר שלא נפרעה במועד, רוזבאד מנהלת מול הבנק המלווה מו"מ בניסיון להגיע להבנות חדשות בנוגע להחזרים.

לדבר ספיר, "ההלוואה היא נון ריקורס, ואנחנו במו"מ עם הגורם המלווה למצוא הסדר, משום שמכירת הנכסים היא לא בהכרח הפתרון האידיאלי. ברגע שנגבש הסדר מול המלווה, הדבר יוכל לסייע לשיפור מצבנו". לגבי התוכניות להמשך, אמר כי "בזמן האחרון אנחנו רואים מגמה חיובית ברומניה, ונתחיל את הפרויקט שם כשיגיע הזמן הנכון. משום שהוא ממומן ברובו מהון עצמי, יש לנו שם גמישות. אני מקווה שבקרוב נסדיר את נושא ההלוואה בגרמניה, ונוכל להמשיך להתקדם".

המספרים של רוזבאד
 המספרים של רוזבאד