ועדת האיתור ממליצה על עמוס שפירא ליו"ר צים

שם נוסף שנמצא ברשימה הקצרה של ועדת האיתור, שהוקמה לטובת איוש תפקיד יו"ר צים, הוא אהרון פוגל ■ שפירא: "איני רואה עצמי מועמד"

עמוס שפירא / צלם: איל יצהר
עמוס שפירא / צלם: איל יצהר

ועדת האיתור המיוחדת למינוי יו"ר לצים, שהקים דירקטוריון צים החדש בעקבות הסדר החוב שנחתם לאחרונה בחברת הספנות, המליצה בין היתר על עמוס שפירא לתפקיד, כך נודע ל"גלובס". ואולם, שפירא מבהיר כי אמנם נעשתה אליו פנייה בנושא, אך "איני רואה עצמי מועמד".

מועמד בולט אחר ששמו עלה לאחרונה בהקשר זה הוא אהרון פוגל, לשעבר יו"ר אי.די.בי פתוח, מגדל ונס טכנולוגיות. נזכיר כי קודם לכן עלו שני שמות אחרים לתפקיד, מכיוונה של החברה לישראל: האלוף (מיל') יואב גלנט, שאתמול נחשף כי סירב לתפקיד, ומנכ"ל צים הפורש, רפי דניאלי, שלמינויו התנגדו הגופים המוסדיים המחזיקים בצים.

שפירא (65) החל את הקריירה העסקית שלו בחברת חוגלה קימברלי, בה כיהן כמנכ"ל בשנים 1993-2002. לאחר מכן עבר לתפקיד מנכ"ל חברת התעופה אל-על, בה שימש מנכ"ל בשנים 2002-2005, ובין היתר הוביל את ההפרטה והשיפור במצב החברה. מיד לאחר אל-על הוא עבר לכס המנכ"ל של חברת הסלולר שבשליטת קונצרן אי.די.בי, סלקום, שם מילא את התפקיד בשנים 2005-2011.

מאז אוקטובר 2012 מכהן שפירא כנשיא אוניברסיטת חיפה. הוא בוגר תואר ראשון בכלכלה מאוניברסיטת חיפה, ותואר שני בניהול תעשייתי מהטכניון.

כאמור, מועמד בולט אחר הוא אהרון פוגל, לשעבר מנכ"ל האוצר, יו"ר קבוצת הביטוח מגדל וחברת ה-IT נס טכנולוגיות, ועד לאחרונה יו"ר אי.די.בי פתוח. פוגל, שהיה בעבר גם הממונה על התקציבים באוצר ומכיר היטב את הממשק בין השוק הפרטי והממשל, נחשב לאורך השנים למקורב מאוד לניר גלעד, מנכ"ל החברה לישראל, בעלת המניות המרכזית בצים גם לאחר הסדר החוב.

למעשה, לאחר פרישתו מהאוצר הצטרף גלעד ב-2004 לקבוצת הביטוח מגדל, כמשנה למנכ"ל - התחנה שקדמה למינויו למנכ"ל החברה לישראל. פוגל, נזכיר, היה אז היו"ר הוותיק של קבוצת מגדל, וגלעד נחשב באותה עת לבן טיפוחיו בחברה.

עוד שם בקנה

כפי הנראה, ישנו עוד מועמד בולט אחד ברשימת המועמדים של ועדת האיתור, נוסף על פוגל ושפירא.

שלושת אלו מצטרפים כאמור לשני שמות אחרים, שמזוהים עם החברה לישראל ובעל השליטה בה - עידן עופר, שעמדו לפני מינוי לתפקיד יו"ר חברת הספנות המאותגרת, ולא מונו לתפקיד.

האלוף גלנט, כפי שחשפנו אתמול, בחר שלא להתמנות ליו"ר צים לאחר שקיבל פנייה בנושא מוועדת האיתור. קודם לו, ביקשה החברה לישראל למנות ליו"ר את רפי דניאלי, מנכ"ל צים שהודיע על עזיבתו לאחרונה. ואולם, המהלך למינוי דניאלי נחסם עקב התנגדות שהביעו מחזיקי האג"ח. כך או אחרת, סוגיית היו"ר הבא של חברת הספנות עודה פתוחה, ונדרשת למענה כבר בימים הקרובים.

כזכור, עיקרו של הסדר החוב השני בצים, שאושר לאחרונה, כולל תספורת של 50% על חוב בהיקף של כ-3 מיליארד דולר (מתוכו חוב אג"ח של 391 מיליון דולר). נזכיר כי ב-2009 עברה צים הליך הסדר חוב ראשון.

החברה לישראל הזרימה במסגרת ההסדר הנוכחי כ-200 מיליון דולר לצים, בתוספת הלוואה של 50 מיליון דולר וערבות של 10 מיליון דולר, תוך שהיא מדוללת להחזקה של 32% ממניות החברה ומוחלת לה על חוב של כ-244 מיליון דולר. מחזיקי האג"ח מצדם ויתרו כאמור על 50% מהחוב, וקיבלו בתמורה כ-68% ממניות החברה.