IMF: אוקראינה עשויה להזדקק לעוד 19 מיליארד דולר

קרן המטבע הבינלאומית קובעת שקייב הצליחה לעמוד ברוב תנאי החילוץ הכספי עד כה ■ צופה שכלכלת אוקראינה תתכווץ ב-6.5% השנה, במקום 5% בתחזית המקורית

אוקראינה / צלם: רויטרס
אוקראינה / צלם: רויטרס

אוקראינה תזדקק אולי לסיוע בינלאומי נוסף של עד 19 מיליארד דולר אם העימות המחריף במזרח המדינה יגלוש לשנת 2015, הזהירה אתמול קרן המטבע הבינלאומית.

בסקירה המלאה הראשונה על כלכלת אוקראינה מאז מתן קו האשראי העומד בסך 17 מיליארד דולר לאוקראינה באפריל, קרן המטבע הזהירה ששני הסיכונים העיקריים שהיא צפתה מראש - הסלמת העימות במזרח וניתוק אספקת הגז הטבעי מרוסיה - התממשו.

לפי הסקירה, אם הלחימה במזרח אוקראינה תימשך באותה רמה בשנה הבאה, המדינה תזדקק אולי למימון נוסף של 19 מיליארד דולר כדי לייצב את יתרת המט"ח שבידי הבנק המרכזי שלה.

"אני חושש שזה צריך להיות התרחיש הבסיסי של קרן המטבע. התוכנית המקורית שלה הייתה בנויה על הנחות לא מציאותיות לגמרי", אמר טים אש, כלכלן בסטנדרד בנק. "השאלה העיקרית שנשאלת על ידי משקיעים היא מתי ולא האם אוקראינה תצטרך להגדיר מחדש את יחסי החוב שלה".

קרן המטבע קובעת שקייב הצליחה לעמוד ברוב תנאי החילוץ הכספי שלה עד כה, והקרן אישרה העברה נוספת של 1.7 מיליארד דולר לקייב בשבוע שעבר. ההעברה הבאה, בסך 2.7 מיליארד דולר, תהיה באמצע דצמבר בתנאי שהאוקראינים יעמדו בתנאי מלווה החירום.

קייב ניצבת בפני מחסור של כ-1.1 מיליארד דולר בצורכי המימון שלה בשנה הקרובה, שהממשלה תכננה לכסות בהנפקת אג"ח בהמשך שנה זו. אך הקרן הזהירה שהמשך הלחימה בדונייצק ולוגנסק, שמייצרות ביחד קרוב לשישית מהתמ"ג האוקראיני, יוביל למיתון עמוק יותר מכפי שהיא חזתה.

בתרחיש הטוב ביותר, שמניח שהעימות ידעך בחודשים הבאים, הקרן צופה שכלכלת אוקראינה תתכווץ ב-6.5% השנה, במקום 5% בתחזית המקורית. הצמיחה בשנה הבאה תהיה רק 1% במקום 2% שנחזו במקור.

אם הלוחמה תימשך לתוך שנת 2015, הכלכלה תתכווץ ב-7.3% השנה ובעוד 4.2% בשנה הבאה.

מומחים רבים הזהירו שחבילת החילוץ המקורית של קרן המטבע התבססה על הנחות אופטימיות מדי. כעת מסכימה גם הקרן שאוקראינה ניצבת בפני "מתחים גיאופוליטיים מוגדלים ומשבר כלכלי מעמיק".

"החמרה של העימות במזרח המדינה והסלמה בסכסוך הגז עם גזפרום, שני סיכוני המפתח שזוהו בעת הגשת בקשת הסיוע, התממשו", נאמר בהודעת קרן המטבע. הסיכונים הללו השפיעו על "האמון, מאזן התשלומים, הפעילות הכלכלית וביצועי התקציב" והובילו למשיכת פיקדונות גדולה מהצפוי ולפיחות מואץ יותר במטבע האוקראיני, גריבנה.