מתכוננים למיתון? המדען הראשי מעניק הקלות לחברות היי-טק

בין ההקלות: העלאת תקרות השכר לעובדי מו"פ; מקדמה של 35% (במקום 25%) מן התקציב ברגע קבלת ההחלטה על אישור המענק; שיפוי חודשי בגין הוצאות החברה ועוד

סטארט אפ  הון סיכון הייטק כבלים בינארי /  צלם:   thinkstock
סטארט אפ הון סיכון הייטק כבלים בינארי / צלם: thinkstock

רגע לפני הרפורמה הכוללת להפרטת משרד המדען הראשי, שמתכנן משרד הכלכלה, ורגע אחרי שהוחלט על קיצוץ רוחבי בתקציב, שכלל גם קיצוץ של עשרות מיליוני שקלים בתקציב המדען הראשי, מפרסם היום משרד המדען הראשי שורה של הטבות לחברות היי-טק ישראליות שנעזרות בשירותיו.

בין ההקלות: עדכון תקרות השכר לעובדי מו"פ, כך שניתן לתגמל עובד מו"פ ב-30 אלף שקל לחודש מתוך מענק המדע"ר הניתן לחברה, במקום 25 אלף עד היום; מקדמה של 35% (במקום 25%) מן התקציב ברגע קבלת ההחלטה על אישור המענק; שיפוי חודשי בגין הוצאות החברה (במקום שיפוי רבעוני שהיה נהוג עד כה); מתן הארכה בלו"ז הגשת בקשות בנושאים שונים; מתן אישור פריסת תמלוגים לחברות בקשיים; טופס בקשה מקוצר לחברות המבקשות תקציב של עד 1 מיליון שקל עבור חדשנות בתעשייה המסורתית והעלאת תקרת השיפוי בגין הוצאות פטנט מ-120 אלף ל-140 אלף שקל.

ניתן לראות כי ההקלות הללו אינן מגדילות משמעותית את התקציב של פעילות המדע"ר אלא בעיקר נותנות לחברות יותר חופש פעולה בתוך התקציב המאושר, ומפחיתות ביורוקרטיה.

לדברי שר הכלכלה, נפתלי בנט, הוחלט לתת את ההקלות על רקע סימני האטה במשק, וזאת כדי להזרים דלק למנועי הצמיחה המובילים של הכלכלה. לדברי אבי חסון, המדען הראשי: "אנחנו מתמודדים מול מציאות תקציבית לא פשוטה: התקציב רחוק מלהתאים לביקושים ואנחנו נאלצים לסרב להרבה פרויקטים טובים בעלי פוטנציאל אמיתי. באמצעות גמישות רגולטורית אנו מנסים להתגבר על השחיקה והקיצוץ בתקציב".