גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הבטחות, הבטחות

למה כלי הרכב החשמליים נשארים רק על הנייר, ומה קרה להכרזה בכנסת על הורדת מחירי הדלק?

כלי רכב של בטר פלייס / צילום: תמר מצפי
כלי רכב של בטר פלייס / צילום: תמר מצפי

מי שעוקב אחרי התקדמות חדירת התחבורה הירוקה לישראל צריך להצטייד בהרבה אופטימיות, במידה נכבדה של נאיביות ובעיקר באורך רוח. דומה שהזמן החולף בין כל פאזה של עשייה בתחום נמתח ונעלם בשוליו של מעין חור שחור שלטוני, שאת היקפו לא ניתן לשער.

מלל ממשלתי "ירוק" דווקא לא חסר. נהפוך הוא. אבל הפער בין הדיבורים לבין מה ש(לא) נעשה במציאות הוא גדול לא פחות. נשים רגע בצד את ההצהרות ההיסטוריות וההיסטריות שהשמיעו בעשור הקודם בכירי השלטון שלנו סביב עתיד פרויקט הרכב החשמלי של בטר פלייס. על פי אותן הצהרות, ב--2014 וב-2015 כלי הרכב החשמליים כבר היו אמורים להימכר בישראל בהיקף שאינו נופל מזה של כלי רכב מונעי בנזין וסולר, אבל זו הייתה תקופה אחרת וכיום כבר אין חברות ענק שמושכות בחוטי ההון-שלטון כדי לקדם את הנושא.

ובכל זאת, גם בלי בטר פלייס זצ"ל, עדיין קיימות החלטות ממשלה שרירות בנושא, ואחת מהן, שפורסמה בינואר 2013, הציבה אפילו יעדים ספציפיים וממוקדים להתחלת ביצוע המהפכה הירוקה בתחבורה. ההחלטה נשאה את השם "הפחתת התלות הישראלית בנפט בתחבורה" והיא נשענה על שתי החלטות ממשלה קודמות.

יש רצון, אין כסף

הסעיפים הראשונים באותה החלטה מדברים על "הורדת יוקר המחיה על ידי הוזלת מחירי הדלקים לתחבורה" ו"עידוד הצמיחה הכלכלית ובכלל צמיחה ירוקה בין היתר על ידי הוזלת עלות האנרגיה לתחבורה, הגברת פיתוח משק האנרגיה והתעשייה הטכנולוגית בישראל, קידום איכות הסביבה ושמירה על אחריות פיסקאלית-תקציבית בפעילות הממשלה".

מילים כדורבנות. שנת 2013 חלפה ביעף, שנת 2014 מסתיימת לה עוד מעט והתחבורה הירוקה בישראל עדיין לא יצאה מדפי הנייר. גם מחירי הדלקים לתחבורה נותרו בעינם ללא כל השפעה חיובית על "יוקר המחיה" ומי שמחפש את הסיבה לא צריך ללכת רחוק: היא כתובה שחור על גבי לבן בהחלטת הממשלה תחת המילים "שמירה על אחריות פיסקאלית תקציבית בפעילות הממשלה".

בתרגום לשפת השלטון: "אין לנו שום כוונה להכניס את היד לכיס או לוותר על הכנסות משמעותיות לטובת העניין". כיוון שהדרך היחידה להוזלת מחירי הדלקים לתחבורה היא להפחית את גובה המס - שעומד בישראל על 50% מכלל מחיר הדלק לצרכן - ברור שהסעיף השני מבטל את הסעיף הראשון.

באותה החלטה מינואר 2013 נקבע גם כי יש "להקים ועדה בין-משרדית בראשות סמנכ"ל בכיר בראשות המסים... אשר תגבש מדיניות מיסוי למגוון מקורות האנרגיה לתחבורה ולכלי רכב... בהתאם להשפעות החיצוניות ולעידוד טכנולוגיות ינוקא בתוך קידום הטמעת תחליפי נפט. מתווה המדיניות יוצג לממשלה בתוך 180 יום מכינון הוועדה".

היום אנחנו נמצאים בערך 500 ימים לאחר אותה החלטה ומתווה אין. מאות גופים ויזמים במשק האנרגיה והתחבורה מחכים בקוצר רוח לקריאת כיוון ביחס למדיניות "המיסוי הירוק" העתידית ועל מדיניות מיסוי הדלקים המתוכננת של האוצר. השקעות דורכות במקום, מיזמים מוכנסים להקפאה ובאוצר לוקחים את הזמן בנחת. אולי בציפייה לעוד החלטת ממשלה?

המצברים התרוקנו

מעבר לאקרובטיקה מילולית צינית, החלטת הממשלה בתחום התחבורה הירוקה כוללת גם כמה יעדים אופרטיביים המופיעים תחת הכותרת "תוכנית פעולה ממשלתית". ניקח, כדוגמה, את נושא הרכב החשמלי.

כיום הגישה בארץ ובעולם לעתיד החדירה של הרכב החשמלי מפוקחת יותר משהייתה בעידן אגסי, אבל עדיין מדובר באלטרנטיבה ריאלית וזמינה לתחבורה נטולת זיהום. כלי רכב חשמליים נמכרים בעולם "מהמדף", התשתית להטענה עדיין קיימת וכך גם הטבת המס ההיסטורית על רכישת רכב חשמלי, שנתפרה בזמנו על פי מידותיה של בטר פלייס.

החלטת הממשלה מינואר 2013 אמורה הייתה לחדש את המומנטום של הרכב החשמלי והנחתה בין השאר את משרד התחבורה "לגבש בשיתוף עם אגף התקציבים באוצר ורשות המסים מתווה לרגולציה למדיניות עבור אמצעי תחבורה חדשים המביאים לצמצום השימוש בתחבורה פרטית בערים ובכניסות אליהן". בין האמצעים הללו מוזכרים "אמצעי תחבורה אישיים לרבות כלי רכב חשמליים ואחרים מקטגוריה L". מדובר ברכבים מיני חשמליים עם מהירות מוגבלת, שמתוכננים ספציפית לתנועה בתוך הערים.

משרד התחבורה אמנם פרסם השנה "קול קורא", רפה למדי, לייבוא מספר מוגבל של כלי רכב כאלה ולהפעלתם במסגרת בחינת היתכנות, ולא מעט יזמים וגופים עסקיים נענו לאתגר. אלא שכל הניסיונות נתקלו בחומה ביורוקרטית בצורה. הטיפול בתקינה של הכלים הללו הפך לסיוט - אפילו יבואן מסודר כמו קרסו, שמאחוריו ניצב יצרן גדול ומוסדר עם "אג'נדה חשמלית", הרים ידיים - ומעל לכול ריחף המסר של משרד התחבורה: "אתם תשקיעו הון בייבוא, בשיווק בבניית מערך שירות ובהתמודדות עם הרגולציה, אנחנו נוציא לכם את הנשמה עם ביורוקרטיה ובסופו של התהליך לא בטוח בכלל שנאפשר להמשיך את המיזם".

לטסלה אין ויזה

לא צריך ללכת למחוזות האקזוטיים של כלי הרכב העירוניים הזעירים כדי להבין את הגישה הממשלתית. בעולם פועל מותג רכב חשמלי "אמיתי", שהפך בשנים האחרונות סמל להצלחה ונושא הדגל של התחבורה הפרטית הירוקה כולה. למותג הזה קוראים טסלה, והוא פועל כיום במרץ כדי למכור את מרכולתו ברחבי העולם. גם בישראל יש התעניינות רבה בכלי הרכב של טסלה, הן בקרב יבואנים והן בקרב לקוחות. עד היום הוגשו למשרד התחבורה עשרות פניות לייבא את רכבי טסטלה בייבוא מסחרי סדיר (עם הסכמה חתומה של היצרן) ואפילו בייבוא מקביל.

אלא שכל הפניות הללו - שחלקן בוצעו על ידי גורמים מוסדרים בענף הרכב עם גב כלכלי ומערך ייבוא ושירות - נבלמו עד כה בצורה יעילה על ידי הביורוקרטיה. הנימוקים שונים ומשונים: ההתאמה לתקינה הישראלית לא ברורה, אין הסכם עם היצרן, יש הסכם עם היצרן אבל הוא לא מספק, אין מוסכי שירות הולמים, אין למכונית פתרונות טעינה וכך הלאה. התוצאה היא שבישראל לא נעות מכוניות של טסלה, ונראה שגם לא יהיו כאן בעתיד הנראה לעין.

אז נכון, לא מדובר בפתרון עממי והמוני לנושא המעבר לתחבורה ירוקה. מדובר במכוניות שמחירן ינוע כנראה באזור ה-300 אלף שקל פלוס-מינוס גם אחרי הטבת המס. ובכל זאת, אם יש לקוחות שמוכנים לשלם עבור האידיאולוגיה הירוקה שלהם, היינו מצפים מהמדינה להציב בפניהם קצת פחות חסמים. נזכיר שבאותה החלטת ממשלה מלפני 20 חודשים הוחלט על "השלמת התקינה לתחום הרכב החשמלי וההיברידי לרבות למוסכים ולרכבים", וגם על "פישוט וקידום תהליכי רגולציה לייזום ולהקמת פעילות עסקית בתחום אנרגיה חליפית לתחבורה".

כנסת חשמלית

אבל יש גם סיבות לאופטימיות או לפחות לחיוכים; ניתן למצוא אותן בהודעת הכנסת מפברואר השנה על התקנת עמדת הטענה לרכב חשמלי בחניון המקורה של משכן הכנסת. בהודעה נכתב: "העמדה מיועדת לשימוש אורחי הכנסת שלהם רכב חשמלי ולרכבים חשמליים שיירכשו על ידי הכנסת. בנוסף הוכנה תשתית לעמדות טעינה שיותקנו בעתיד".

כיוון שאין כיום בכנסת כלי רכב חשמליים, אז יש כאן שלוש אפשרויות. או שמדובר בהצתה מאוחרת - בסך הכול כמה שנים - להצהרות המבטיחות של בטר פלייס (בלי קשר לעובדה שבימים אלה גורטים בישראל את שאריות כלי הרכב החשמליים של אותה חברה).

או שכנסת ישראל צופה הרחק קדימה ונערכת לעתיד תחבורתי ירוק וחשמלי של מדינת ישראל, שבו השלטון והביורוקרטיה לא עושים כל שביכולתם למנוע את ההגעה של כלי רכב חשמליים; או שאולי הכנסת פשוט חיה ביקום מקביל משלה. אתם מוזמנים לבחור את ההסבר.

עוד כתבות

נשיא בית המשפט העליון יצחק עמית, שר המשפטים יריב לוין והיועמ''שית גלי בהרב-מיארה / צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת, דוברות בתי המשפט

היועמ"שית מול לוין: לא לכבד צו שיפוטי - ריסוק הדמוקרטיה


בכירי מערכת המשפט, היועמ"שית גלי בהרב-מיארה ושר המשפטים יריב לוין התכנסו לטקס הפרישה של שופט העליון יוסף אלרון • אחרי פרישתו, 11 שופטים בלבד יכהנו בעליון ● לוין: "גיוון מערכת המשפט - המפתח להשבת האמון הציבורי" • נשיא העליון יצחק עמית על המתיחות עם אלרון: "לא סוד שהיו לנו חילוקי דעות" • אלרון בנאום הפרישה: "מוטרד מהכרסום באמון הציבור במערכת המשפט"

מערכת PULS של חברת אלביט / צילום: אלביט מערכות

אחרי ספרד, גם יוון עלולה להימנע מעסקת נשק עם ישראל

טורקיה מתקדמת עם פיתוח מטוס הדור החמישי קאאן וצפויה להטיס אב־טיפוס ב־2026 ● הקרבות בעזה מאיימים על עסקה ביטחונית של מאות מיליונים עם יוון ● לוקהיד מרטין ו־BAE מפתחות מל"טים אוטונומיים שילוו מטוסי קרב ● וארה"ב חושפת פצצות ימיות חדשות ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

זוהר לוי, מנכ''ל אמפא / צילום: תמר מצפי

מעל מיליארד וחצי שקל: אמפא השלימה גיוס חוב ענק

החברה, שהונפקה לפני כחודשיים ופועלת בתחום הנדל"ן המניב והמימון, גייסה סדרת אג"ח בהיקף כולל של 1.75 מיליארד שקל ● החברה מתכננת להשתמש בכספים לפירעון הלוואות שנטלה, תוך חיסכון ניכר בעלויות המימון

GAC AION V / צילום: יח''צ

הרכב הזה נכנס לאחד הפלחים התחרותיים בשוק. האם הוא משתלם?

לשחקן החדש ביותר (בינתיים) בפלח רכבי הקרוס-אובר החשמליים המשפחתיים, GAC AION V, יש עיצוב ייחודי, תא נוסעים מרווח ואיכותי והיחס הטוב ביותר בפלח בין טווח למחיר ● באגף הדינמי יש מקום לשיפור ● השבוע בענף הרכב

פרויקט &EAST של רבוע כחול נדל''ן / צילום: רבוע כחול נדלן

כפי שנחשף בגלובס: Jfrog תשכור משרדים בעסקה של כ־650 מיליון שקל

עפ"י ההסכם עם רבוע כחול נדל"ן, חברת התוכנה תתפוס שטח של 15 אלף מ"ר בפרויקט, ותוכל להתרחב עד ל־20 אלף מ"ר • ההכנסות המוערכות לרבוע כחול נדל"ן בגין כל תקופת השכירות, כולל תקופות האופציה, הן כ־500 מיליון שקל

עדכון תוכנה במכונית / צילום: יח''צ

מומחים מזהירים מהיעדר רגולציה על עדכוני תוכנה מרחוק בכלי רכב: פגיעה בבטיחות וסיכוני סייבר

כל כלי הרכב "החכמים" שירדו לכביש בשנתיים-שלוש האחרונות, לא רק חשמליים, מקבלים כיום עדכוני תוכנה מהיצרן ישירות דרך הרשת או בעת טיפולים במוסכי היבואנים - מה שחושף אותם לתקלות ולהתקפות סייבר ● וגם: מה יקרה ליבוא מאירופה ואיזה טנדר חשמלי הגיע לארץ ● השבוע בענף הרכב

חדשות ההייטק / צילום: Shutterstock

איך חברה שגייסה פחות מ־5 מיליון דולר נמכרה ביותר ממיליארד דולר?

המדור של גלובס מציג מדי שבוע את כל החדשות המעניינות בענף ההייטק ● והפעם: אובר משקיעה מיליונים בחברת רחפנים ישראלית ● פריצת ענק בסיילספורס מאיימת על פאלו אלטו ● וגם: סקר חדש מגלה כמה האמריקאים מפחדים מבינה מלאכותית • חדשות ההייטק

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

מניות השבבים הובילו את וול סטריט לשיאים; מניית אינטל זינקה ב-23%

ארבעת המדדים המובילים, כולל ראסל 2000 קבעו שיאים ● אנבידיה תרכוש מניות אינטל בשווי 5 מיליארד דולר, היום הכי טוב של המניה מאז 1987 ● רוש רוכשת את 89bio בעסקה של עד 3.5 מיליארד דולר, הנרכשת מזנקת ב-90% ● מספר תביעות האבטלה הראשונות ירד בשבוע שעבר ל-231 אלף, לעומת 264 אלף בשבוע שעבר ● הדולר עלה בשוק המט"ח בעקבות סגירה של פוזיציות שורט על המטבע האמריקאי

בית הדין הרבני / צילום: Shutterstock

בית הדין הרבני באמירה תקדימית: ניתן לחייב בעל במזונות אישה גם לאחר הגירושים

באמירה יוצאת דופן, בית הדין הרבני ציין כי במקרה בו יוגש הליך גירושים חדש המבוסס על עילה, קיימת אסמכתא הלכתית להמשך חיוב הבעל במזונות אישה גם לאחר הגירושים, עד לקבלת חלקה ברכוש 

פרופ' ליאו ליידרמן / צילום: ענבל מרמרי

התגובה בשווקים, ומה יעשה בנק ישראל? ליאו ליידרמן מנתח את הורדת הריבית של הפד

לאחר תשעה חודשים של המתנה, הפד הוריד את הריבית, והשאלה הגדולה היא מה צפוי בהמשך ● פרופ' ליאו ליידרמן מנתח את ההשפעות הצפויות על הבורסה האמריקאית, מעריך שבנק ישראל יכול לנקוט צעד דומה בסוף החודש, ומתייחס לפער הריביות ההיסטורי שייפתח בין המדינות

איתי בן זאב, מנכ''ל הבורסה לניירות ערך / צילום: כדיה לוי

הקרן הזרה שהשלימה אקזיט של יותר ממיליארד שקל בבורסה

מניקיי שרכשה את מניות הבורסה ב-2018 מכרה את יתרת מניותיה, 5.6%, לגופים מוסדיים בארץ ובחו"ל ● לפני כמה חודשים מכרה הקרן 4.8% ממניותיה לבורסה לניירות ערך עצמה תמורת כ-200 מיליון שקל, במהלך שגרר ביקורת ציבורית

השבוע בעולם / צילום: Anthony Behar - רויטרס

טראמפ מבקר, סטארמר צונח, 3,500 ק"ג קוקאין מוברחים בצוללת לספרד

הבריטים מתכוננים לכרות עוד ראש ממשלה ● טראמפ הורג עוד מבריחי סמים ● 3,500 ק"ג קוקאין בחופי ספרד ● סינים נתבעים לשלם 80 מיליארד דולר על הרעלת מקורות מים בזמביה ● מודל חדש של AI יחזה 1,231 מחלות ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אימי עירון ויעל גל / איור: גיל ג'יבלי

"לשים את העובד במרכז": מיתוג מעסיק הוא לא קוסמטיקה אלא כלי קריטי

גלובס ופלייטיקה משיקים את מדד מיתוג המעסיק 2025 ● שתיים מבין חברות הוועדה המייעצת, אימי עירון ויעל גל, שוחחו עם גלובס על המשמעות של מיתוג מעסיק לחברה, ואיך התחום צמח ב־13 השנים האחרונות

עומר אדם בקמפיין לאומי / צילום: צילום מסך מיוטיוב

לאומי ודיסקונט ראש בראש: מי הפרסומת הזכורה ביותר, ומי הפרסומת האהובה

בנק לאומי אחראי השבוע לפרסומת הזכורה ביותר, ואילו בנק דיסקונט מתברג במקום השני בזכירות - אך הראשון באהדה. כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● פרטנר משלבת בין הדור הצעיר לשיר בן כ–60 שנה, ומתברגת גבוה

100 אלף נכי צה''ל עד 2030 / צילום: Shutterstock

יש מיליון וחצי אנשים עם מוגבלות. איך משלבים אותם בקהילה?

שיעור התעסוקה של אנשים עם מוגבלות עומד על 26% בלבד, והממשלה ניסתה לשנות את זה ● בדרך היא נתקלה בחסמים ממשלתיים ופרלמנטריים, ורק מעט באמת התבצע ● מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחרי שילוב אנשים עם מוגבלות

נתון בשבוע / איור: גיל ג'יבלי

המניה שמשקיע העל הימר עליה: 3 הזדמנויות ליום שאחרי הריבית

הורדת ריבית נחשבת לבשורה טובה לשווקים, אבל יש מי שירוויחו במיוחד ● ניר אורגד מבנק לאומי מסמן מניות עם פוטנציאל גדול לעליות אחרי השינוי המוניטרי בארה"ב. אחת מהן נהנתה רק לאחרונה מהשקעת ענק מביל אקמן ● נתון בשבוע

מאגר תמר. בעיגול: אהרון פרנקל / צילומים: מארק ישראל סלם, מורג ביטן

יומיים ברצף: אהרון פרנקל קונה עוד מניות תמר פטרוליום ב־52 מיליון שקל

יום אחד בלבד לאחר רכישת 9% ממניות תמר פטרוליום, איש העסקים אהרון פרנקל ממשיך להגדיל את החזקותיו ומוסיף 1.5% נוספים בסכום של 52 מיליון שקל ● הרכישה הנוכחית מעלה את פרנקל להחזקה של 17.5% ממניות תמר פטרוליום בשווי של 612 מיליון שקל

מנכ''ל אנבידיה ג'נסן הואנג ומנכ''ל אינטל ליפ–בו טאן / צילום: אינטל

מה עומד מאחורי עסקת אינטל-אנבידיה, והמרוויחה הישראלית המפתיעה

קשה שלא לראות בהצהרת אנבידיה, לפיה תשקיע 5 מיליארד דולר באינטל, מעין מס נוסף מבית היוצר של הנשיא טראמפ ● יותר מאשר תוכנו של שיתוף הפעולה, חשובה הזרמת ההון הגדולה לאינטל, שתאפשר לה להימנע מהמשך פיטורים ומכירה בחסר של נכסים ● גם חברות הפורטפוליו של אינטל ירוויחו מהמהלך, ובראשן מובילאיי הישראלית

בנייה / צילום: Shutterstock

200 אלף דירות בבנייה: קצב התחלות הבנייה וההיתרים בשיא, אבל סיום הפרויקטים מתעכב

נתוני הלמ"ס מלמדים על קצב התחלות בנייה גבוה במיוחד: ב-12 החודשים האחרונים עד ליוני האחרון החלו להקים 77 אלף דירות ● בירושלים ובת"א נוספו בשנים האחרונות דירות בהיקף של ערים גדולות ● עם זאת, ענף הבנייה בישראל תקוע בין נתונים מרשימים של התחלות - לבין מספר גדל והולך של דירות שמצויות בפיגורים במהלך בנייתן

דונלד טראמפ ומנכ''ל אינטל ליפ בו טאן / צילום: אינטל

בתוך פחות מחודש: התשואה הבלתי נתפסת של ממשל טראמפ באינטל

מעט לאחר שדונלד טראמפ קרא להדחת מנכ"ל אינטל, ממשלת ארה"ב רכשה כ-10% ממניותיה בכ-20 דולר למניה ● היום, לאחר השקעתה של אנבידיה בחברת השבבים שזינקה ב-23%, רושם הממשל רווח של כ-4.5 מיליארד דולר, על הנייר