כיפת ברזל אנליטית

כלל ביוטכנולוגיה ודורי בניה הוסיפו שחיקה מדאיגה באמינות החשבונאית בבורסה

ראובן קרופיק / צלם: תמר מצפי
ראובן קרופיק / צלם: תמר מצפי

אמינות הדיווחים הכספיים של חברות ציבוריות היא נשמת אפה של בורסה לניירות ערך, ודומה כי התפוגגות מיליארד שקל במצטבר ממאזני החברות כלל ביוטכנולוגיה ודורי בניה בתוך פרק זמן קצר מהווים נקודת שפל. כעת נראה כי לשלל בעיותיה הכרוניות של הבורסה בתל אביב נוספה שחיקה מדאיגה באמינות החשבונאית.

קורא מן היישוב, ואפילו קורא מיומן של דוחות כספיים של החברות, אינו מסוגל להסיק מקריאת הדוחות כי אסונות כלכליים שכאלו מצויים היו מעבר לפינה. ניתן להפנות אצבע מאשימה לדירקטוריונים של החברות, להנהלותיהן, למשרד רואי החשבון של החברות ואפילו לרשות ניירות ערך, והתביעות המשפטיות אשר הוגשו וצפויות להיות מוגשות בנושא בוודאי יעשו זאת, אולם אנו סבורים כי במקביל לקרבות המשפטיים, אשר הפכו כמעט לספורט לאומי מפותח, יש לקדם פתרונות אפקטיביים להגנה על המשקיעים במניות בבורסה בתל אביב.

האצת פיתוח כיסוי אנליטי מגוון ובלתי תלוי של החברות הנסחרות בבורסה היא אמצעי חיוני מרכזי להגנה על המשקיעים מפני הפרשיות החשבונאיות הבאות. העובדה שהכיסוי האנליטי בשוק ההון המקומי חסר, ובמקרים מסוימים אפילו לא קיים, מגבירה את ההסתברות להתממשותן של קטסטרופות חשבונאיות נוספות, שכן אין בנמצא גורמים בלתי תלויים המבקרים את החברה, תרתי משמע, ומביאים את מסקנותיהם בפני המשקיעים.

רק מיעוט זוכה לסיקור של יותר מאנליסט אחד

בבורסה לניירות ערך נסחרות כיום מניות של 476 חברות ציבוריות, מתוכן 72 חברות טכנולוגיה ו-53 חברות בענף הביומד. הסיקור האנליטי הקיים מתייחס, לכל היותר, לחברות הגדולות הנכללות במדד ת"א 100, ורק מיעוט מן החברות זוכה לסיקור אנליטי של יותר מאנליסט אחד.

רשות ניירות ערך הניעה באמצע החודש שעבר תחילתה של יוזמה מבורכת, והזמינה חברות אנליזה להציע הצעות לביצוע אנליזות לחברות ציבוריות העוסקות בתחום של מדעי החיים, אשר מניותיהן נכללות בענף הביומד ובענף הטכנולוגיה. ייתכן כי אם יוזמה זו הייתה קורמת עור וגידים לפני שנתיים, חלק מהפרשיות החשבונאיות האחרונות היו נמנעות. אנו סבורים כי אין להתמקד רק במגזר הטכנולוגי, וכי יש להרחיב את היוזמה - כבר בשלב הנעתה - לסקטורים נוספים.

כך, אנליסטים מקצועיים אשר היו יוצאים לשטח ונפגשים עם יזמים, מנהלים, עובדים וספקים משרשרת האספקה של חברת דורי בניה, יכלו בהסתברות לא קטנה לייצר למשקיעים ערך, ולגלות להם על חלק משורה של תקלות ניהוליות קשות, ובהן התארכות לוחות זמנים של פרויקטים, כשלים הנדסיים שגרמו לגידול בעלויות ביצוע הפרויקטים, תחלופה מסיבית של כוח אדם אשר גרמה לאובדן מידע ופגיעה בתהליכי עבודה.

אנליסטים מקצועיים אשר היו מכסים את תעשיית התרופות, ומדברים באופן שוטף עם גורמים מרכזיים בענף, היו עשויים להביא למשקיעים במניות כלל ביוטכנולוגיה את השמועות השליליות, שכעת מתברר שהסתובבו בשוק, לגבי תוצאות הניסוי בתרופה של החברה הבת אנדרומדה.

ראוי לומר כי ייתכן כי שגם אם היה כיסוי אנליטי הדוק של חברות אלו, היו הקטסטרופות הפיננסיות המדוברות מתרחשות, אולם מדובר על חוליה חסרה משמעותית, אשר יכולה הייתה להגן על המשקיעים.

המודל לכיסוי אנליטי המוצע על-ידי הרשות חייב להיות אטרקטיבי פיננסית עבור חברות המחקר, כדי שאלו יקדישו את מיטב מאמציהן למחקר איכותי ואובייקטיבי, ויש לשקול לשלב בו אלמנטים של בונוסים על הצלחות לאורך זמן. אנו סבורים כי רשות ניירות ערך והבורסה לניירות ערך צריכות לתרום ממשאביהן להנעת התוכנית, ולא להסתמך באופן בלעדי על משאבי החברות המסוקרות, שכן החייאת התוכנית חשובה.

מחקר כלכלי איכותי ובלתי תלוי הנגיש לכלל המשקיעים בבורסת תל אביב צפוי להוות כיפת ברזל פיננסית למשקיעים בבורסה, להתגוננות מפני חשבונאות יצירתית וקטסטרופות פיננסיות נוספות, אשר לנו אין ספק כי מסתתרות כבר כיום במאזני החברות הציבוריות בתל אביב.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון