"פוטין רוצה למחוק את אוקראינה ולהחזיר את בריה"מ"

ראש ממשלת אוקראינה תקף את נשיא רוסיה והבהיר כי חרף הפסקת האש, "אנו עדיין במצב מלחמה" ■ צבא אוקראינה הדף מתקפת בדלנים על שדה תעופה, שיירת משאיות מרוסיה חצתה את הגבול

ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס
ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס

הפסקת אש נפיצה: ראש ממשלת אוקראינה ארסני יצניוק תקף אתמול (שבת) בחריפות את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ואמר כי מטרתו של האחרון היא "למחוק" את אוקראינה כמדינה עצמאית ולהשיב את ברית המועצות על כנה.

בוועידה בקייב שהשתתפו בה מחוקקים ובכירי המגזר העסקי באירופה ובאוקראינה בירך יצניוק על סבב הסנקציות האחרון שארצות הברית והאיחוד האירופי השיתו השבוע על מוסקבה, ואמר כי הן מסכנות את כלכלת רוסיה. הסנקציות החדשות נוגעות לבנקים ולחברות בתחומי הצבא והאנרגיה. ארצות הברית והאיחוד האירופי אמרו כי תהיה הקלה בסנקציות אם תושג התקדמות לשלם באזור. במוסקבה הגדירו את המהלך "צעד עוין נוסף" מצד ארצות הברית והבטיחו לנקוט תגובת נגד.

"אנו עדיין במצב מלחמה והגורם העיקרי שמפגין תוקפנות הוא רוסיה", אמר יצניוק. "המטרה של פוטין היא להשתלט על אוקראינה כולה. הוא לא מסוגל להתמודד עם כך שאוקראינה תהיה חלק מהמשפחה הגדולה של האיחוד האירופי. הוא רוצה להחזיר על כנה את ברית המועצות".

לדברי ראש ממשלת אוקראינה, "רוסיה היא איום על הסדר העולמי, לביטחון וליציבות של אירופה כולה". הוא פירט את הערכתו באשר לתכניותיו של הנשיא הרוסי: "בשלב הראשון הוא החליט לספח את קרים; בשלב השני הוא רוצה מלחמה קרה בדונייצק ובלוהסנק; בשלב השלישי הוא רוצה ליצור מסדרון מדונייצק ולוהסנק לחרסון, אודסה וטרנסניסטריה (מובלעת בשטח מולדובה); ובשלב הרביעי הוא רוצה למחוק את אוקראינה כמדינה עצמאית". יצניוק אמר כי נאט"ו היא הגורם היחיד שביכולתו להגן על אוקראינה, וציין עם זאת כי הוא מבין שארצו לא תוכל להצטרף בקרוב לברית.

בתוך כך, לפני הצהריים הודיע צבא אוקראינה כי הדף אמש מתקפה של בדלנים פרו-רוסים על שדה תעופה בדונייצק. "מורדים רבים מגובים בשישה טנקים תקפו שדה תעופה ונהדפו בגבורה על ידי חיילינו", נמסר מטעם הצבא.

ביום שישי שעבר נחתמה הפסקת אש בין הצדדים, אולם הלחימה לא פסקה באופן מוחלט ועדיין מתרחשות תקריות נקודתיות מפעם לפעם. למתיחות הרבה השוררת באזור הוסיפה שיירת משאיות סיוע שחצתה היום את הגבול מרוסיה לאוקראינה. שיירה דומה נכנסה בחודש שעבר לשטחה של אוקראינה בלי לקבל את רשותה של קייב, והדבר גרר גינויים מצד ארצות הברית והאיחוד האירופי.