גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקרב על לב הצרכניות: Girl Power בראי הפרסומות

דמות האישה בפרסומות עברה גלגולים רבים, וכעת הגיע העידן שבו מושם דגש על הכוח הנשי ■ האם המסרים החדשים לצרכניות יעברו את מבחן המדיה החברתית?

דוגמאות לכישלונות שיווקיים לנשים לא חסרות: ניסיונה הראשון של חברת האופנה Under Armour בעסקי נשים ב-2003 נחל כישלון מוחץ. טמפקס חגגה את המחזור החודשי ב-2007 באמצעות "ריקוד וסת" שערורייתי, ואף אחד לא שם לב.

בהמשך, Go Go Sports Girls, בובות שתוארו כ"דרך כייפית לקדם את ההערכה העצמית", לא היו מספיק עדכניות מבחינה אופנתית ב-2011, כדי לזכות בשטח מדף לצד יריבותיהן הסקסיות יותר.

אבל ראו איזה הבדל התרחש תוך כמה שנים בלבד: עסקי הנשים הנוכחיים של Under Armour משגשגים הודות לצירופן של מנהיגות ממין נקבה. HelloFlo המשיכה מהמקום שבו טמפקס הפסיקה, ופרסומות וידיאו כגון Camp Gyno ומסיבת ירח ראשונה שהפכו לוויראליים, זכו לפופולריות על שטיפלו בכנות חסרת בושה בנושאים שהיו בעבר בבחינת טאבו. ואפילו בובות Go Go Sports girls נמצאות כיום על המדף של וולמארט.

פרסומות מטעם השחקניות החזקות בשוק - אולווייז, וריזון ופנטן אם להזכיר רק כמה מהן - שמעלות על נס נערות ונשים כפיקחיות ובעלות יכולת, גורפות מיליוני צפיות באינטרנט ומעוררות שיחות רבות תוך כדי. המשווקים קוראים תגר על נורמות תרבותיות ועל הדעה המקובלת כיצד אנחנו מדברים על ואל נשים.

אז מה השתנה מאז השיקה דאב את גל ההעצמה הנשית באמצעות "המסע הציבורי ליופי טבעי" לפני 10 שנים? התשובה: המון. באופן אנקדוטי נציין כי יש יותר נשים בתפקידי מנהיגות במותגים (למרות שסוכנויות הפרסום עדיין לא עושות את חלקן, ונשים מהוות שיעור נמוך להחריד מההנהגה הקריאטיבית).

המדיה החברתית העניקה לצרכנים את הכוח להתבטא בקול רם נגד הפרסומות שאותן הם מחשיבים לסקסיסטיות. ומבחינה תרבותית, יש רצון עז "לפרוץ קדימה".

המשווקים, הכפופים כעת להלכי-הרוח של "חבר המושבעים" במדיה החברתית, נתונים ללחץ גובר לייצג משהו מעבר למוצר שאותו הם מוכרים.

זה ברור יותר עם כל שנה חולפת בטקסי הענקת פרסים בתעשייה, שבהם "לעשות דברים טובים" הולך והופך ממגמה לדרישה.

המפרסמים התעוררו לעובדה שנשים - וגם הרבה גברים - ישתמשו בטוויטר, בטאמבלר ובפייסבוק כדי לגנות פרסומות סקסיסטיות, חסרות טעם ומזויפות.

אבל שיווק שעשוי כהלכה ושיש לו מטרה, מסוגל לגייס את הצרכנים שיעמדו איתן מאחורי המותג.

כוחה של המדיה החברתית

"באינטרנט נשים הצליחו לבנות כוח, להזיז ולשנות את הדיון הציבורי", אומרת ג'ניפר פוזנר, מייסדת תנועת "נשים במדיה ובחדשות". "כמה מהן התפכחו ואמרו שאם ניצור פלטפורמות שמתייחסות לנשים ולנערות בצורות מודרניות, נוכל להפוך את הנשים והנערות לנאמנות מותג".

Advertising Benchmark Index בדק את ההשפעה על צרכנים שצפו בפרסומות של הגל החדש הזה. הצרכנים צפו ב'כמו נערה' של אולווייז, שמראה כיצד מסוגל ביטוי זה לדחוק לשוליים נשים ונערות, ב'לא מתנצלת' של פנטן, שמפריך את הטענה כי נשים צריכות תמיד להתנצל, ו'לעורר השראה במוח שלה' של וריזון, שמתאר כיצד מורתעות נערות צעירות באופן מתוחכם מתחומי המדע וההנדסה. המחקר העלה כי רוב הצרכנים חשים שהפרסומות מקדמות מסר חיובי לנשים, ושלפרסומות יש גם השפעה חזקה וחיובית על המוניטין של המותגים. "בהתחשב בנושא, ציוני התגובה המיידית בקרב הצרכנים היו גבוהים מהמצופה", אמר נשיא ABX, גארי גטו. במילים אחרות, העצמה נשית מוכרת.

דאב הובילה את הגל

הדוגמה הבולטת ביותר לנושא הזה היא דאב. המותג נשאר בכותרות, מקבל פרסים בתחרויות פרסום, וכמובן רושם נתונים יפים בקופות מאז שגל הקמפיינים "ליופי טבעי" עלה ב-2004.

מי שמנסה ללכת בעקבותיה היא חברת Always, שהשיקה את קמפיין "like a girl". הפרסומאית מאחורי הקמפיין, בקי סוואנסון, מסוכנות ליאו ברנט שיקגו, אומרת: "הייתה לנו הרגשה שזה הזמן לדבר על הדברים באופן כן ולהיות יותר אקטיביים במטרה להביא לשינוי חיובי. ברור זה לא יקרה ביום, אבל כמו שהלקוח שלנו אומר: 'One girl at a time'".

"זה מדהים שלקח כל-כך הרבה זמן לחברות ללכת בעקבות דאב", אומר ג'ון קילבורן, יוצר סרט תיעודי על דמות האישה בפרסומות. לדבריו, "הפרסום המסורתי נשאר מאוד סקסיסטי. במובנים רבים זה רק התדרדר. עם זאת, פרסומות מהסוג של Always מראות שאנחנו בכיוון הנכון".

כיוון נכון או לא, לצרכנים בימינו יש רדאר שמאפשר להם לזהות במהירות מי באמת מתכוון למסרים ומי סתם מנסה לרכוב על הגל. "רק להגיד שאתה פרו-נשים זה לא מספיק כדי לגרום לי לקנות את המוצר שלך על פני אחרים", אומרת קולן דה קורסי, מנהלת קריאייטיב בסוכנות הפרסום Weiden&Kennedy. דה קורסי מציעה למפרסמים לדבר לנשים לא במובן של קורבנות, או אל כאלה שסוחבות על הכתפיים נטל חברתי, אלא יותר בגובה העיניים, תוך שימוש בסיטואציות אמיתיות מהחיים.

ההערכות הן כי ככל שהגל הזה יימשך, המשווקים יצטרכו לעשות דברים נוספים מלבד הפצה של מסרים פרסומיים. החשש הוא מהצפה של Pinkwash (מהלכים פרו-נשיים ריקים מתוכן אמיתי) - בדומה לגרין וואש שהיה פופולרי לפני כמה שנים במהלך הטרנד של איכות הסביבה.

כולם מדברים על פמיניזם? הצרכניות מעדיפות "העצמה אישית"

המונח פמיניזם עלה לא פעם לאורך השנים בדיונים במשרדי פרסום, אבל מהמשמעות המקורית של המושג לא נותר הרבה. "אני לא חושבת שאנשים רוצים לדבר היום על פמיניזם", אומרת הפרסומאית בקי סוואנסון. "זה אחד המונחים הכי לא מובנים ומעוררי מחלוקת. מצד שני, אם מדברים על Girl Power אז זה בבירור מונח חיובי. בבסיס שלו הוא לא רחוק מפמיניזם, אבל הוא מייצג דרך מרעננת לחשוב על התופעה".

דיוויד רוג'רס, חבר בפקולטה למנהל עסקים באוניברסיטת קולומביה, קורא לגרסה החדשה "פמיניזם רך". לדבריו, "אלה לא שיטות העבודה של פעם, שניסו להניע את התהליך באמצעות לובי ולחץ על נציגי הממשל. התהליך כיום מנסה להשיג את אותן מטרות, אבל תוך הסתכלות פנימה. התנועה אומרת לנשים "בחנו את עצמכן, הקשיבו ללבכן - השינוי מתחיל אצלכן'".

השינוי ניכר בעיקר בקרב בני נוער, אשר מונעים יותר מרגשות אישיים ופחות מאתגרים סביבתיים. קרולין זרב אנס, פרופסורית לפסיכולוגיה בקורנל קולג', טוענת כי "הנערות הצעירות תופסות את עצמן כנשים ייחודיות ועצמאיות, אשר יכולות לעשות מה שהן רוצות. ולכן, כל מסר פרסומי שמדבר על העצמה אישית יכול להיות מאוד אפקטיבי".

סקר שנערך בנושא מראה כי למפרסמים יש סיבה טובה להיזהר מהמונח פמיניזם. 26% מהצרכנים טוענים שלקרוא למישהו פמיניסט זו קללה, ואילו רק 14% חושבים שזו מחמאה. רק צרכן אחד מתוך ארבעה טוען כי הוא פמיניסט, אך כאשר מפרשים עבורם את המושג לכזה המתאר רצון לשוויון בין המינים, ההסכמה עם ההיגד עולה ל-60%.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט לאחר הורדת הריבית הצפויה בארה"ב

הפד הוריד את הריבית, צופה עוד שתי הורדות השנה אך רק אחת ב-2026 ● מנכ"ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, דיבר על אכזבתו לאחר הדיווח לפיו סין אסרה על חברות הייטק במדינה שלא לרכוש שבבים שלה ● וגם: ב-CNBC מסמנים שלוש מניות שירוויחו מהורדת הריבית המסתמנת

סטארמר מעניק לנשיא טראמפ בבית הלבן את ההזמנה מהמלך צ'ארלס / צילום: ap, Carl Court

גרעין והשקעות במיליארדים: בבריטניה מקווים שביקור טראמפ ימריץ את הכלכלה

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ יבקר השבוע בבריטניה, וראש הממשלה קיר סטארמר נחוש לנצל הכרזות על השקעות בתחום הבינה מלאכותית והאנרגיה הגרעינית כדי לשפר את התדמית הכלכלית של הממלכה ● למשלחת האמריקאית יצטרפו מנכ"לי החברות OpenAi ואנבידיה

אסף נתיב, ינקי קוינט, רם בלינקוב, אבי אדרי ועו''ד רונה ברגמן נוה / צילום: פרטי

ינקי קווינט נגד משרד האוצר: "רוב היום אני מתעסק בחסמים"

בכירי ענף ההייטק הגיעו לפתיחת המשרדים החדשים של קרן ההון סיכון פיטנגו ● פורום המנהיגות הנשית מציין 5 שנים להקמתו ● ואיזו שאלה הצליחה להוציא את ינקי קווינט משלוותו? ● אירועים ומינויים

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: ap, Jacquelyn Martin

תשעה חודשים של ציפייה: האירוע שכל הכלכלה העולמית מחכה לו מגיע

בשוק מעריכים בהסתברות של 96% שהפד יוריד את הריבית הערב ב-0.25% - לראשונה השנה ואחרי חמש החלטות רצופות ללא שינוי ● ב-CNBC סימנו מספר מניות שצפויות להרוויח מהורדת הריבית המסתמנת

מייסדי נבן אריאל כהן ואילן טוויג / צילום: טריפאקשנס

עוד הנפקה ישראלית: נבן צפויה להגיש תשקיף למסחר בניו יורק

כבר שנים שנבן נחשבת למועמדת ליציאה להנפקה, אך כעת זה קורה: חברת התיירות העסקית האמריקאית, שנוסדה בידי ישראלים, צפויה להגיש בקרוב תשקיף גלוי למסחר בבורסה בניו יורק ● עפ"י ההערכות, החברה תנסה לגייס לפי שווי של 7-8 מיליארד דולר ● ברקע, זו החברה הרביעית שיוצאת להנפקה, במה שנראה כמו הגל הישראלי הגדול ביותר מאז 2021

תעשיות ביטחוניות / צילום: אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: מצגת ואתרי החברות

אלביט כבר בפנים: הבורסה משיקה מדד חדש

הבורסה משיקה בעוד חודש וחצי שני מדדי מניות חדשים - אחד ייענה לתחום הלוהט בשנה האחרונה של מניות ביטחונית ● המדד השני יהיה מדד ת"א תשתיות, שיכלול חברות שפועלות בתחום התשתיות הלאומיות או הציבוריות

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בבורסת ת"א; מדד הביטוח איבד 4%, הבנקים 3%

מדד ת"א 35 ירד ב-2% ● איי.בי.איי: "הירידות נובעות יותר מההבנה שהצעדים מהעולם, הם אולי לא ברמה של סנקציות, אבל כן מוציאים לנו כרטיס צהוב" ● נקודות אור היום הן מניות נייס וארית שעולות בכ-2% ● פסגות מעלים את מחיר היעד של שופרסל ב-40% ● הערב תתקיים בארה"ב החלטת הריבית שהשוק מחכה לה

דור עיני וחיים דנון / איור: גיל ג'יבלי

יבואנית הרכב יוצאת להנפקה: המספרים נחשפים וגם תכנון המס

המספרים בהנפקת UMI נחשפים: תגייס לפי שווי של 3.4 מיליארד שקל, ותחלק דיבידנד של 270 מיליון שקל לבעלים, משפחות עיני ודנון ● בשוק מסבירים את המהלך, שנקט לאחרונה גם רמי לוי, ב"דילוג" על תשלום מס חברות

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי

התוצר לנפש ושיעור החוב: מה למדנו מנאום ההבהרה של נתניהו?

אחרי הנאום שחולל סערה, ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש להרגיע את הציבור והשווקים ● הוא רצה לגבות את דבריו בנתונים וגרפים, לא תמיד זה עזר ● האיחוד האירופי לא עד כדי כך חסר משמעות, וכשמסתכלים על התוצר צריך להתחשב בעוד גורמים ● אבל יש גם נתון שהוא אכן חיובי, אם כי גם אותו יש לשים בהקשר הנכון ● המשרוקית של גלובס

מערכת הלייזר ''מגן אור'' שתיקרא מעתה ''אור איתן'', על שמו של סרן איתן אוסטר ז''ל שנפל בלבנון / צילום: דובר צה''ל

כל יירוט יעלה דולרים בודדים: הושלמו הניסויים בקרן הלייזר

המערכת השלימה את סדרת הניסויים בטרם העברת המערכת לצה"ל, ונמסר כי היא הוכיחה את יעילותה מול טילים, רקטות ופגזי מרגמה ● המערכת תיקרא "אור איתן", על שמו של סרן איתן אוסטר ז"ל שנפל בלבנון

הנפקת ריסקיפייד, אוגוסט 2021 / צילום: CRC MEDIA

הנפקת הסייבר הגדולה של השנה מגיעה לוול סטריט. ואיפה הישראליות בתחום?

הנפקת נטסקופ, שתצא לדרך השבוע בניו יורק, נבחנת בזכוכית מגדלת ע"י תעשיית הסייבר כולה ● אחרי שנים שבהן חברות ישראליות ובינלאומיות העדיפו להימכר לרוכשים אסטרטגיים ולא לצאת לבורסה - ואלו שכן הונפקו בעיקר מאכזבות - בשוק מקווים לנקודת מפנה

ערן זינמן ורועי מן, מייסדים ומנכ''לים משותפים של מאנדיי.קום / צילום: נתנאל טוביאס

לאחר שאיבדה 31% משוויה, מאנדיי תרכוש מניות של עצמה ב-870 מיליון דולר

הרכישה נועדה להצביע על אמון הדירקטוריון וההנהלה בכיוון החברה ולאותת לשוק שבחברה מאמינים שמחיר המניה מוערך בחסר ● החברה עורכת היום מפגש עם משקיעים בניו יורק, בו היא צפויה לספק מידע על החזון לעתיד על רקע ה-AI, על האסטרטגיה ועל יעדיה הפיננסיים

שר ההגנה הפיליפיני, ג'יבו טאודורו / צילום: ap, Anupam Nath

הלקוחה הביטחונית הבולטת במזרח הרחוק מפסיקה לרכוש מערכות מישראל

שר ההגנה הפיליפיני הודיע אתמול כי מדינתו לא מתכוונת לרכוש אמל"ח נוסף מישראל, בשל המלחמה ברצועת עזה ● הפיליפינים מהווים יעד יצוא משמעותי של התעשיות הביטחוניות הישראליות, ובין השנים 2023-2019 היוו את יעד היצוא השני בהיקפו מתוך כל העסקאות, אחרי הודו ולפני ארה"ב

קארין קלר־סוטר, נשיאת שווייץ / צילום: ap, Julia Nikhinson

תרנגולות תמורת הפחתת מכסים: הדיל ששווייץ מציעה לארה"ב

שווייץ נדהמה בחודש שעבר לגלות כי בעקבות שיחת טלפון לא טובה של הנשיאה עם הנשיא טראמפ, הוא הטיל מכסים בגובה 39% כמעט על כל הסחורה השוויצרית ● כעת, המדינה העצמאית מוכנה לפתוח את השוק שלה לתרנגולות שעברו חיטוי בכלור, למרות התנגדות ארגון הצרכנים השוויצרי, בתמורה להפחתת המכסים

מיכה קאופמן, מייסד ומנכ''ל פייבר / צילום: יואב הורנונג

ביד אחת מפטרת וביד השנייה שוכרת משרדים חדשים: לאן הולכת פייבר?

השבוע הודיעה חברת המסחר המקוון על פיטורי 250 עובדים והצטרפה למגמה בהייטק של החלפת עובדים ב־AI ● המנכ"ל רוצה לחזור ל"מצב סטארט־אפ", אז למה שכר לאחרונה משרדים בגלילות?

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

בזמן שבאירופה מדברים על אמברגו, בתעשיות הביטחוניות חוששים מתרחיש חמור יותר

כבר שנתיים שבענף התעשיות הביטחוניות מתמודדים עם חוסרים שונים ומשונים, במיוחד בתעשיות הגדולות שמהוות את "אבני הבניין" העיקריות ● אבל חשש מהותי שלהן אינו דווקא מהאמברגו, אלא מתעשיית השבבים

פרופסור אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המאבקים בבנק ישראל מחריפים: הנגיד תקף פומבית את הוועד, שלא נותר חייב

לאחר הפרסום בגלובס על המאבק הפנימי בבנק ישראל, העימות עלה מדרגה והפך לפומבי, כאשר הנגיד אמיר ירון התעמת חזיתית עם ועד העובדים החדש ● על רקע המשבר העמוק הכולל עזיבות בכירים ומשבר אמון חסר תקדים, היחסים המתוחים במוסד הגיעו לסף פיצוץ

דן להב (מימין) ועומר נבו, מייסדי Irregular / צילום: בן חכים

הסטארט-אפ הישראלי שמגן על ChatGPT נחשף

חברת הסייבר Irregular מודיעה על גיוס של 80 מיליון דולר בהובלה משותפת של קרן ההון סיכון סקויה, אחת המשקיעות הפעילות בשנים האחרונות בהייטק הישראלי, ושל קרן רד פוינט ● לפי החברה, המערכת מאפשרת לספקיות מודלי השפה להעריך את סיכוני הסייבר במודלים עוד לפני השקתם לתעשייה

איך להשקיע? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המומחים מנתחים: האם הראלי בתל אביב מתקרב לסופו?

הנאום של ראש הממשלה נתניהו הציף חששות של משקיעים רבים מפני בידוד המשק הישראלי ● אומנם תגובת השוק לנאום הייתה זמנית, אך היא מצטרפת לדעיכה של העליות בת"א בתקופה האחרונה ● האם הראלי מתקרב לסיומו, ואילו שינויים כדאי לבצע בתיק ההשקעות כבר עכשיו?

מימין: יוסי בכר ז''ל יו''ר הוועדה, דוד קליין ז''ל נגיד בנק ישראל דאז, ובנימין נתניהו שר האוצר דאז. / צילום: אריאל ירוזולימסקי

20 שנה לרפורמה שטלטלה את שוק ההון: מה קרה לכוחם של הבנקים?

כשחברי ועדת בכר בישרו על הפרדת הבנקים מקופות הגמל וקרנות הנאמנות, בכירי המערכת הבנקאית הזהירו מפני משבר ● שני עשורים לאחר מכן כבר ברור שהבנקים לא רק שלא נפגעו מהרפורמה ההיא, אלא רק התחזקו מאז ● מודל העמלות, השליטה בשוק ההלוואות וחדרי המסחר שלהם שמרו על ההגמוניה לאורך השנים ● 20 שנה לוועדת בכר, פרויקט מיוחד