בעל מניות ביאהו שואף למזג את החברה עם AOL

Starboard Value דוחף את יאהו לבצע את המיזוג, גם אם פירוש הדבר הוא שאמריקה אונליין היא שתעמוד בראש החברה הממוזגת

מאריסה מאייר / צילום: רויטרס
מאריסה מאייר / צילום: רויטרס

חברת אמריקה אונליין (AOL), שהיתה פעם על סף הפיכתה לשריד אינטרנטי לא רלוונטי, המציאה את עצמה מחדש כמתחרה בענף הפרסום הדיגיטלי וכמטרה אפשרית למיזוג עם חברת יאהו.

ארבע שנים בלבד לאחר שהמיזוג הכושל עם טיים וורנר הסתיים בפיצול, מנכ"ל החברה, טים ארמסטרונג הפך את אמריקה אונליין, שהמטה שלה שוכן בניו יורק, לחברה אחרת לגמרי. שורה של השקעות בטכנולוגיית פרסום הביאו לצמיחה, וכן להבטחה לרווחים בעתיד הקרוב. עסקי המינויים של פעם - "You've got mail!" - מהווים עתה 25% בלבד מהמכירות.

מתיחת הפנים הובילה בתקופה האחרונה לספקולציות שאמריקה אונליין תתמזג עם יאהו, חלוצת אינטרנט נוספת הנאבקת להישאר רלוונטית. עתה דוחף אחד מבעלי המניות הפעילים של יאהו, Starboard Value, את החברה לבצע את המיזוג, גם אם פירוש הדבר הוא שאמריקה אונליין היא שתעמוד בראש החברה הממוזגת.

"אנחנו סומכים על הדירקטוריון ועל ההנהלה שהם יעשו את הדבר הנכון עבור בעלי המניות, גם אם פירוש הדבר קבלת אמריקה אונליין כישות הסופית הנותרת לאחר הצירוף, במידה והדבר יהווה את המבנה היעיל ביותר מבחינה מיסויית", כך כתבה Starboard במכתב למנכ"לית יאהו, מריסה מאייר, כך על פי הודעה שנמסרה אתמול. דובר מטעם יאהו ואמריקה אונליין לא השיב לבקשות לתגובה בדבר הצעתה של Starboard.

אמריקה אונליין שאותה ירש ארמסטרונג לאחר הפיצול מטיים וורנר היתה צל של החברה, שהמיזוג שלה - בהיקף של 124 מיליארד דולר - הביא להפסדי שיא, והפך למקרה מבחן למיזוגים כושלים הנלמד בבתי ספר למנהל עסקים. ארמסטרונג דרדר את החברה להפסדים נוספים, קיצץ אלפי משרות וגייס 1.06 מיליארד דולר ממכירת פטנטים כדי לסלול לחברה דרך חדשה להבראה.

מניותיה של אמריקה אונליין עלו ב-78% מאז הפיצול בשנת 2009, באותו קצב שבו עלה מדד Standard & Poor's 500. טיים וורנר הצליחה אף יותר, ויותר מהכפילה את ערכה.

ארמסטרונג בן ה-43 הצליח לחדש את פניה של אמריקה אונליין באמצעות רכישות, ורוב ההימורים הגדולים שלו היו בתחום הפרסום. העסקה הגדולה ביותר היתה הרכישה של חברת Adap.tv, שנעשתה בשנה שעברה - בהיקף של 418 מיליון דולר. החברה משדכת בין מפרסמים ליוצרי וידאו באמצעות מעין בורסה. השנה הוא הוציא 98.5 מיליון דולר על רכישת Converto ו-82.4 מיליון דולר על קניית Gravity - שתיהן חברות שפיתחו טכנולוגיות בתחום הפרסום.

האסטרטגיה היא להפוך את אמריקה אונליין לחברה שמאפשרת למפרסמים לבצע אוטומציה של רכישות הפרסום שלהם באתרים ובסרטונים מקוונים ברחבי האינטרנט. על אף שהאינטרנט מלאה בפרסום, משווקים גילו שקשה לוודא שהמסרים שלהם אכן מגיעים לקהלים האידיאליים, בעיה שהטכנולוגיה של אמריקה אונליין אמורה לפתור.