"אם אנחנו כרגולטור לא יכולים לקבוע כמה יעלה כרטיס, מה נשאר לנו?"

במינהלת הליגה בכדורגל מותחים ביקורת על החלטת הרשות להגבלים עסקיים לבדוק את סוגיית מחירי הכרטיסים

סאגת מחירי הכרטיסים למשחקי ליגת העל בכדורגל מסרבת לדעוך. הפעם הסוגיה שעומדת על הפרק היא בדיקה שנפתחה על-ידי הרשות להגבלים עסקיים, שנועדה לקבוע האם המחירים שנקבעו על-ידי מינהלת הליגה ובעלי הקבוצות לא מהווים הפרת הגבלים כלשהי, ואולי אף קרטל.

כזכור, במינהלת קבעו מחירי גג של 90 שקל למשחק להתמודדויות בין "חמש הגדולות" (מכבי ת"א, מכבי חיפה, הפועל ת"א בית"ר ירושלים והפועל ב"ש) לבין עצמן; 80 שקל למשחק בין קבוצה "גדולה" לבין קבוצות אחרות מליגת העל; ו-50 שקל לכל יתר המשחקים.

ברשות להגבלים עסקיים הסבירו כי "הבדיקה נפתחה בעקבות חשש שקבוצות כדורגל, בחסות המינהלת, פעלו בניגוד לחוק ההגבלים העסקיים באופן העלול דווקא לעלות מחירים, או להימנע או להגביל את הפחתתם בעקבות מחאת האוהדים".

במינהלת זועמים על ההתערבות של הרשויות בעניין: "אם אנחנו, כרגולטור של הכדורגל המקצועני בישראל, לא יכולים לקבוע כמה יעלה כרטיס למשחק - אז מה כבר נשאר לנו לעשות?", שואלים במינהלת. עוד הוסיפו, כי באותו יום שבו התכנסו לקבוע את תקרת המחירים, ב-10 בספטמבר, התקבל במינהלת מכתב מאורלי פרומן, מנכ"לית משרד הספורט, שהנחתה את המינהלת "להביא לשינוי מהותי במחיר הכרטיסים הגבוה ממילא ולהבטיח אכיפת ההחלטות על הקבוצות". במינהלת תהו "כיצד ייתכן שרשות אחת של המדינה אומרת לנו לעשות איקס, ואז רשות אחרת מטעם המדינה מתחילה לחקור אותנו על כך שעשינו איקס?".

לטענת המינהלת, הממונה על ההגבלים לא מבין את החומר שמונח לפניו: "אם הוא נניח היה מחליט שמחיר של סיטרואן צריך להיות 50 אלף שקל, אז הכל בסדר - אנשים יקנו מאזדה ב-40 אלף. בכדורגל בכלל לא מדובר על אותם קהלי יעד", טוענים גורמים במינהלת. "אוהדי מכבי ת"א הם לא הצרכנים הפוטנציאליים של מועדון מכבי חיפה. זה לא כמו ששופרסל ומגה לכאורה יתאמו ביניהן מחירים".

נכון לעכשיו, אומרים במינהלת, הידיים שלה כגוף הניהול המרכזי של הכדורגל הישראלי כבולות: היא אינה יכולה להמשיך להתכנס לדיונים נוספים, בניסיון למצוא מתווה נוח יותר לאוהדים סביב מחירי הכרטיסים, ככל שנמשכת הבדיקה של הממונה סביב העניין - שכן דיונים כאלו עשויים להוות עבירה על החוק. על כך אמרו ברשות: "אנו מודעים לדחיפות הנושא ופועלים במהירות האפשרית מול המינהלת. בכל מקרה, הבדיקה אינה מונעת מכל קבוצה המעוניינת להוריד את מחירי הכרטיסים שהיא מוכרת".

תלונה במשטרה נגד ספסרות

בתוך כך הוציאה היום (א') המינהלת הודעה על הגשת תלונה למשטרת מרחב דן בתל אביב בגין חשד לספסרות בכרטיסים למשחקים. בין היתר פועלת המינהלת כנגד מכירת כרטיסים באתרי אינטרנט שונים, שבהם מוצעים כרטיסים בערך גבוה יותר לטענתה מהערך הרשמי שבהם נמכרים הכרטיסים. כדוגמה הציגה המינהלת מודעה באחד מהאתרים שבהם מוצע למכירה זוג כרטיסים למשחק הליגה בין מכבי ת"א למכבי חיפה בעוד שבועיים בבלומפילד ב-500 שקל.

בין היתר כתב מנכ"ל המינהלת אורן חסון לקבוצות: "הריני לעדכנכם כי הנהלת המנהלת החליטה לטפל באופן תקיף בתופעת הספסרות - תופעה המהווה נגע חמור שפשט בכדורגל הישראלי. תופעה זו, המהווה עבירה פלילית, מושכת גורמים עברייניים שאינם רצויים למגרשי הכדורגל, משיתה עלויות נוספות ומיותרות על האוהדים ועל הקבוצות ופוגמת בחוויית המשחק. בכוונתנו לטפל בנושא בשיתוף פעולה עם המשטרה, רשויות השלטון השונות והקבוצות. היות ובעיה זו שבה ועלתה ברבות מהפגישות אותן קיימתי עם נציגי הקבוצות, נוכח תחושת אוזלת היד בקשר לנושא ובכדי שהטיפול בתופעה יהיה ממצה ואפקטיבי הנכם מתבקשים להעביר לרשותנו, ובהקדם האפשרי, את כל המידע הרלבנטי אודות פעולות אשר בוצעו על ידיכם כנגד תופעה זו לרבות צילומים, חומרים ראייתיים, תלונות, מכתבים למשטרה וכיו"ב".