השכר בשיווק: רוב הבכירים מרוויחים סביב 20 אלף שקל בחודש

ניתוח נתוני השכר של מקצועות השיווק מצביע על גידול בהיצע המשרות בתחום, לצד קיפאון בשכר בתפקידים המסורתיים

ניתוח טבלת נתוני השכר של מקצועות השיווק ממשיך להצביע, גם השנה, על קיפאון ברמות השכר של העוסקים בתחום השיווק. אלא שלצד הקיפאון ברמות השכר, קיימת עלייה בביקוש למשרות בתחום השיווק, כפי שמזהה חני יעקב, מנכ"לית Manpower Professional.

"במהלך 2014 ראינו עלייה בביקוש לעובדים בתפקידי שיווק בחברות מוצרי צריכה, לצד ביקושים גדלים לעובדים בעולם האינטרנט, עם דגש על אונליין ומסחר אלקטרוני שהתפתח מאוד", היא אומרת ומוסיפה, "אמנם, אנחנו לא רואים שינויים ברמות השכר בתפקידי שיווק ומכירות ביחס לשנה קודמת, כאשר יש סקטורים שבהם מצד אחד מורגשת שחיקה קלה בשכר - דוגמת עולם מוצרי הצריכה, ומצד שני מסתמנת התעוררות בתחום עם גיוסי עובדים - תחום שבשנתיים האחרונות מעט קפא", אומרת יעקב.

ומה צופן העתיק להערכתה? "כפי שהדברים נראים כרגע, המגמה שנצפתה במהלך השנה האחרונה תימשך גם בשנה הקרובה".

גם מנהלת המחקר והתוכן ב-AllJobs, עינב בוימפלד, מזהה קיפאון בשכר בענף השיווק, ואף ירידה ברמת השכר בחלק מהמקצועות: "בשנים האחרונות אין תזוזה ברמות השכר בענף השיווק. מגמה זו לא מפתיעה מאחר שמדובר בענף עם רמות ביקוש גבוהות ועם ספי כניסה נמוכים. יתרה מכך, רמות השכר לחסרי ניסיון בשנת 2014 אפילו נמוכות יותר לעומת שנים קודמות. משנה הזהירות שחל על הענף, אם בשל התקדרות כלכלית או בגלל האטה, ניכר גם בקרב הדרג הניהולי, שבו השכר נמוך בכ-10% משנים עברו".

עלייה בביקוש לעובדים בתחום השיווק באה לידי ביטוי בניתוח מספר המשרות שהוצעו השנה דרך חברת AllJobs בתחום השיווק. הנתונים מצביעים על עלייה במרבית המשרות שהוצעו במהלך 2014, לעומת כמות המשרות שהוצעו ב-2013 ברוב הסגמנטים בתחום השיווק. מעניין לציין, כי עלייה זו מהווה בחלק מהמקרים כמעין תיקון לירידה שנרשמה בהיצע של משרות מגוונות בתחום השיווק בין השנים 2012 ל-2013.

התחומים שבהם ניכר הגידול המשמעותי ביותר במספר המשרות שהוצעו השנה כוללים משרות של אנליסט שיווקי: 128 משרות כאלה הוצעו השנה לעומת אחת בלבד ב-2013. עלייה חדה זו מוסברת על-ידי בוימפלד כתולדה של מקצוע חדש. "אנליסט שיווקי אמור למדוד את מהלכי השיווק ואת תוצאותיהם. זה מקצוע חדש יחסית, כחלק מהנפח הגדל של תחום השיווק הדיגיטלי בארגונים".

גידול נוסף נצפה במשרות מנהל/ת מדיה: כמעט 500 משרות הוצעו בתחום זה ב-2014, לעומת 266 במהלך 2013 (עלייה של 86%), גידול גם בביקוש למשרות בתחום מחקרי שוק (45%), במספר המשרות למנהלי לקוחות (41%) ובמשרות בתחום הכתיבה השיווקית (34%).

במשרות הבכירות בתחום השיווק נרשם קיטון יחסי בהיצע: 27% פחות משרות הוצעו לתפקידי סמנכ"ל פיתוח עסקי, ו-19% פחות משרות הוצעו השנה לסמנכ"ל שיווק.

השילוב המתבקש בין עולם הדיגיטל לשיווק נותן את אותותיו. "אין ספק שכיום התחום ה'חם' בעולם השיווק הוא הדיגיטל", אומרת יעקב. "על רקע זה, בין מכלול הדרישות שקיימות ממנהלי השיווק, נוספה דרישה להיכרות ולניסיון בעולם זה. בנוסף, נוצרו ביקושים לתפקידים דוגמת מנהל מדיה חברתית וכיצ"ב".

גילה אורן, ראש ההתמחות בשיווק בבית-הספר למנהל עסקים, המסלול האקדמי המכללה למנהל, מתייחסת להשפעה על השכר במסגרת השינויים שעובר תחום השיווק: "בעולם השיווק משולבים היום תפקידים מסורתיים - מנהלי שיווק, מנהלי מותגים, לצד תפקידים שנולדו בשנים האחרונות. עולמות הניו-מדיה או השיווק החווייתי מעסיקים עובדים רבים ורמות השכר בשווקים אלה נמצאות עדיין בתהליכי גיבוש. ארגונים מצויים כעת בתהליך הפנמה וארגון באשר למקומם המשמעותי של מנהלי הניו-מדיה וחשיבותם הרבה לארגון. ניתן להעריך שהשכר בתחומים אלה צפוי לעלות בעתיד הקרוב".

שיווק
 שיווק

איש השיווק של היום צריך להיות מודע להתרחשות בשוק שבו הוא פועל

אפרת צור פורת (40), מונתה לפני כשנה לסמנכ"לית שיווק ברשת איקאה ישראל. לפני כן שימשה כמנהלת השיווק של חטיבת המזון והבריאות בשטסוביץ'. במהלך כהונתה הטרייה יחסית באיקאה, הספיקה לחנוך את הסניף השלישי של איקאה בישראל, שנפתח בקריית אתא בחודש מארס השנה ושקצב המכירות השנתי בו עומד על 300 מיליון שקל בשנה - כשליש מסך המכירות של הרשת בישראל.

צור פורת מגדירה את תחום השיווק כ"קריטי להמשכיות העסקית של הארגון", וככזה הדורש מהעוסקים בו יכולת ליצור בולטות בעולם ה"תחרותי והרועש", שבו המשימה ללכוד את תשומת לבו של הצרכן היא מאתגרת.

- מהן הדרישות והכישורים הנדרשים מאיש השיווק של היום, האם הן שונות מהעבר?

"על איש השיווק של היום להיות ערני ומודע להתרחשות בשוק שבו הוא פועל, לא להפסיק ללמוד ולחקור כיצד להיות טוב יותר. בעבר, ניתן היה ניתן למצוא את קהל הצרכנים בשלושה אפיקי מדיה מרכזיים: טלוויזיה, עיתונות ורדיו. היום, משנוספו לאמצעי המדיה המסורתיים גם מדיית האינטרנט והרשתות החברתיות, הצרכנים נמצאים במקומות שונים ולעיתים בו-זמנית מול כמה מסכים שונים. התפקיד שלנו כאנשי שיווק הוא לא לפספס אף אחד מהקהלים ולתקשר עם כל אחד מהם בדרך העדיפה עליו".

- מהו המקום שתופס תחום השיווק בארגון?

"תחום השיווק בכל ארגון, הוא בעיני תחום דומיננטי וקריטי להמשכיות העסקית של הארגון. מבלי לייצר ערכי מותג ייחודים לחברה, לא נוכל לייצר בולטות, זכירות ורכישה חוזרת. בעולם הרועש שבו אנו חיים, לתפוס את תשומת לבו של הצרכן זה אתגר לא פשוט, וכדי לעשות זאת אנו חייבים לייצר בולטות. כמובן, שמאחורי כל אסטרטגיה שיווקית צריך לעמוד מוצר שמקיים את ההבטחה לצרכן ולהצדיק את האמון שהצרכן רוכש לו. אסטרטגיה שיווקית ריקה מתוכן אמיתי, ושלא עומדת בהבטחה לצרכן - לא תצליח".

- אילו שינויים התרחשו בתחום השכר של אנשי השיווק להערכתך בשנים האחרונות?

"ישנה הבנה כי תחום השיווק הוא אחד מהמפתחות להצלחת החברה והוא מחייב מקצועיות וחשיבה אסטרטגית ארוכת טווח. ככל תפקיד אסטרטגי אחר, גם מנהל השיווק מתוגמל בהתאם".

- לאן צועד תחום השיווק בעולם הדיגיטלי והמשתנה של היום, שבו המידע נגיש לציבור?

"דווקא בגלל נגישות המידע, במיוחד בישראל, השיווק הדיגיטלי רלוונטי מתמיד. אנו מחוברים בלי הפסקה למסכים שמספקים לנו אינפורמציה בזמן אמת, והתקשורת בדרך הזו היא הנגישה ביותר והקלה, באופן יחסי, להתאמה לכל קהל. הכלים הדיגיטליים מעניקים, מלבד חשיפה ממוקדת, גם יכולת מדידה לאפקטיביות הקמפיין".

- איקאה היא חברה גלובלית, המציעה את אותם מוצרים בכל העולם. האם תחום השיווק בכל מדינה פועל עצמאית? עד כמה מעורבות החברה-האם בתחום זה?

"תחום השיווק במדינות שבהן פעילה איקאה מתפקד באופן עצמאי לחלוטין. איקאה מאמינה שצוות השיווק המקומי יודע ומכיר היטב את הקהל המקומי, ויודע מה הן הדרכים הטובות ביותר להעביר את המסר לקהלים השונים. כמובן שפעילות זו נעשית תוך שמירה קפדנית על ערכי המותג 'האיקאיים'".