שטיגליץ: העלאת ריבית באמצע 2015? אין סיכוי

הכלכלן זוכה פרס נובל לא מאמין בהקלה המוניטרית, מותח ביקורת על גרמניה שלא הבינה את ההשלכות של מדיניות הצנע, וטוען: אין סיכוי שכלכלת ארה"ב תהיה מספיק חזקה כדי להצדיק העלאת ריבית בקרוב

ג'וזף שטיגליץ / צלם: רויטרס
ג'וזף שטיגליץ / צלם: רויטרס

גוש האירו נמצא בסיכון רציני למיתון וכלכלת ארה"ב ממשיכה להאבק בהתאוששות בינונית, כך אומר היום (ו') הכלכלן זוכה פרס נובל ג'וזף שטיגליץ, בראיון לרשת CNBC.

לדבריו, אם אירופה תכנס למיתון יהיה מדובר במיתון מינורי יחסית, אולם הסטגנציה המתמשכת מציבה את גוש האירו בסיכון ל"עשור אבוד". "עבורי", הוא אומר, "הבעיה היא לא אם מדינות גוש האירו מציגות צמיחה חיובית או שלילית. הנקודה האמיתית היא שהן לא נמצאות במקום בו הן אמורות להיות".

לדידו של שטיגליץ מדיניות הצנע אינה הפתרון לגוש האירו והיא רק מדגישה את הסטגנציה באזור. "מנהיגי אירופה העריכו הערכת יתר, באופן קונסיסטנטי, את הכיוון שהכלכלה הולכת אליו. למרבה הצער, מנהיגי אירופה, בייחוד גרמניה, לא מזהים שהצנע היא אחת הסיבות לכך שכלכלת אירופה מציגה ביצועים כל כך רעים".

בנוגע לארה"ב אומר שטיגליץ כי "היא נעה בכיוון הבינוני הזה. מה שמדהים זה עד כמה הצמיחה נמוכה לעומת הדברים החיוביים שיש", כגון תגליות הגז הטבעי וסקטור ההיי-טק הצומח.

על העלאת ריבית באמצע 2015 הוא לא מוכן לשמוע. לדבריו, אין סיכוי שהכלכלה תהיה מספיק חזקה כדי להצדיק מהלך כזה בקרוב. "ההשתתפות במעגל העבודה נמוכה מאוד, ואמריקנים רבים מעוניינים בעבודה במשרה מלאה ולא מוצאים כזו", הוא אומר, ומסכם באומרו: "מה שאנחנו באמת צריכים זה לא הקלה מוניטרית, אלא תמריצים פיסקליים".