החיפוש אחר הפורמט האולטימטיבי: פסטיבל מיפ נפתח

ביריד הטלוויזיה מיפ שנפתח בצרפת נראה כי אחד הטרנדים המובילים הוא שיתופי-פעולה כבר משלב הפיתוח עם גופים מחוץ לישראל ■ האם יימכר סוף-סוף אותו פורמט ישראלי שיסעיר את הטלוויזיה עולמית ויכניס כסף גדול לקופה?

מזג-אוויר רטוב וסגרירי קיבל את פני מאות הישראלים שהגיעו לעיירת החוף הצרפתית קאן בתקווה למצוא את מזלם. גם השנה יצאה תעשיית הטלוויזיה הישראלית, כמעט כגוף אחד, ליריד מיפ, במטרה לממש את מה שהפך בשנים האחרונות לחלום האולטימטיבי - לפצח את הפורמט האחד והיחיד שיסעיר בהצלחה את הטלוויזיה העולמית, ובעיקר יכניס הרבה מאוד כסף.

מבין עשרות הפורמטים ומאות שעות השידור שהשוק הישראלי מביא איתו אל היריד המכירות העצום, רבים יימכרו, אך הניסיון מלמד כי רק מעטים יצליחו במידה מסוימת. מעטים עוד יותר, אם בכלל, יצליחו מאוד. אך חלק מהעיקרון הבסיסי של תעשיית התוכן הוא ההבנה שלפני שהלהיט הגדול מגיע, אפשר, ואולי אפילו צריך, להיכשל שוב ושוב.

מה שמנחה אולי את הישראלים במסעם החצי-שנתי לריביירה הצרפתית הוא האמונה השלמה שהשלאגר כבר מצוי באמתחתם.

לצד החולמים לשווא, יש כבר את מי שביססו אט-אט את עצמם כגורמים משמעותיים בעלי שם בתחומי הפיתוח וההפצה של תוכן. גופים ישראליים כמו ארמוזה פורמטס, קשת אינטרנשיונל ודורי מדיה הפכו את ישראל למעצמה שכל גוף שידור ברחבי הגלובוס יודע שחשוב להתעדכן בפירות תוצרתה לפני שהוא מכין את לוחות השידורים לשנים הבאות.

אלה הצליחו לצור ספריות תוכן די רחבות, עם אוסף של הצלחות בממדים כאלה ואחרים, שמאפשרות ביסוס וגלגול של העסק שהן מנהלות. בעוד שהן הכוח החלוץ, הן מובילות תעשייה שוקקת של מפיקים, יוצרים, ובאחרונה גם משקיעים, שרוצים חלק מההייפ שישראל מעוררת.

הסיבה העיקרית לנהירה הישראלית אל העולם היא מגבלתו של השוק המקומי: כ-5 גופי שידור בעלי כוח, עוגה מצומצמת ואין-ספור מגבלות פיקוח ודרישות רגולטוריות. היה זה רק עניין של זמן עד שהתלות של מפיצי הפורמטים בשידור וביצירה המקומית תלך ותקטן. ולכן, אחת המגמות העיקריות במיפ הקרוב היא שיתופי-פעולה טלוויזיוניים - שמתחילים כבר בשלב פיתוח הפורמט - בין ישראל וכוחות בינלאומיים משמעותיים.

כך למשל, ארמוזה פורמטס של אבי ארמוזה חתמה על שיתוף-פעולה עם הערוץ הצרפתי TF1 לפיתוחו של הפורמט האינטראקטיבי שלה "The People's Choice", שכבר נמכר במסגרת שיתוף-פעולה עם חברת סקרינז, שעומדת גם מאחורי הטכנולוגיה של "הכוכב הבא". כמו כן חתם ארמוזה על שיתוף-פעולה עם הערוץ הקנדי TVA, שבמסגרתו יפיץ את תכניו בעולם.

לפסטיבל הזה יגיע ארמוזה עם 4 פורמטים קנדיים - "טיסה 920" שהיא שעשועון-ריאליטי היכרויות; "בהזמנה בלבד" - שעשועון המבוסס על השתתפות סלבריטאים; ושתי סדרות מתוסרטות. ארמוזה ממשיך למכור גם פורמטים שפיתח במסגרת שיתוף-הפעולה שלו עם הערוץ הסיני המוביל ג'יאנגסו.

כמו כן, ארמוזה יציג לראשונה פורמטים נוספים שיועדו לשוק הישראלי, ובהם "אמבוש" - תוכנית המתיחות של יגאל שילון ואולפני הרצליה, ששודרה בהצלחה בערוץ 10; ו"קשור לאמא" - פורמט חדש של "ארצה הפקות" בשיתוף TV FORMAT FUND. התוכנית קושרת - פיזית - אימהות עם אחד מילדיהם הבוגרים - והן מתלוות אליהם ל-72 שעות מחייהם.

קרן הפורמטים הטלוויזיוניים של רוביקון ואלון דולב השקיעה בסך-הכול 3 מיליון שקל, והיא יוצאת ליריד מיפ עם 3 פורמטים נוספים, השייכים ליוצרים שונים וחברות הפצה שונות. אחד מהם - פורמט שעשועון של עמי גלאם בשם "300" - כבר נמכר לאנדמול ספרד עם תחילת הפסטיבל.

פורמטים נוספים הם "TUG" - מעין וריאציה על משיכה בחבל של "יולי אוגוסט הפקות" בהפצת חברת GLOBAL AGENCY; ו-"Mission is Possible" - שעשועון טלוויזיה קומי, שבמרכזו משימה למתמודדים הנדרשים לאתר אדם סמוי בתוך קהל של מאות אנשים. את המשחק הטלוויזיוני בישראל יובילו הקומיקאים שי גולדשטיין ואבי נוסבאום, ומפיצה אותו בעולם דורי מדיה.

מוכרים תוכניות שפותחו בסין

דורי מדיה היא אחת החברות הישראליות הוותיקות במיפ, והדוכן שלה באופן מסורתי גדול ומושך תשומת-לב גדולה במיוחד. המשלחת של החברה כוללת בין היתר את היו"רית תמי מוזס, את נשיא ומנכ"ל הקבוצה נדב פלטי, את סמנכ"ל התוכן ליאורה ניר ואת סמנכ"ל המכירות רויטל בזל.

בין התוכניות שתמכור החברה, "מי נתן לך רישיון" ששודרה בערוץ 1; "זוג מנצח" של אבוט-המאירי וקרן סינמה, ששודרה בערוץ 10 וזכתה להצלחה בפורטוגל; "אללה איסלאם" - סדרת הדוקו המצליחה של צבי יחזקאלי והבמאי דוד דרעי אשר שודרה בערוץ 10; "דייט בליינד" - קומדיה רומנטית שזכתה להצלחה בארגנטינה דווקא; ודרמת הנעורים החדשה היומית של yes, "שוברי גלים", המופקת על-ידי טדי הפקות ודורי מדיה דרסט לערוץ הילדים.

בנוסף תציג דורי מדיה שעשועון רחוב חדש, "Billy the Board", המאפשר לאנשים להרוויח כסף בזמן ההמתנה לאוטובוס או לרכבת. עודד מנשה ימכור בעזרת דורי את הפורמט החדש שלו "Famous Face", המבוסס על הפורמט הבינלאומי המצליח שלו "Smart Face". גם "חברות" של יואב גרוס וליטל שוורץ, עטורת הפרסים, תוסיף להימכר.

קשת תציג באמצעות זרוע ההפצה הבינלאומית של קשת אינטרנשיונל שורת פורמטים חדשים בפסטיבל, וגם היא בחרה לשתף פעולה ישירות עם גורמים בחו"ל - בסין ובארה"ב, ולא בהכרח להתחיל בישראל כמקור היצירה כולה.

לצד "סברי מרנן" ו"תא גורדין", שנמכרו להפקה בארה"ב; ו"הכוכב הבא", שהייתה ללהיט מכירות בשנת 2013 (וזכתה להצלחה יחסית בלבד בשידורה מקומות שונים בעולם); והשעשועונים "BOOM" ו"בטוח או ביטוח" - תציג קשת את דרמת המתח "DIG" של גדעון רף ("חטופים", "הומלנד") וטים קרינג ("Heroes"), בהפקת UCP וקשת. התוכנית, שצילומיה החלו בקיץ האחרון בירושלים ונגדעו בשל מבצע "צוק איתן", עתידה לעלות בשנת 2015 ברשת USA. הסדרה "DIG" פותחה על-ידי קשת יחד עם גייל ברמן ("באפי ציידת הערפדים") מחברת ההפקות Tecumesh וג'ין סטיין ("הונאה").

כמו כן תנסה קשת למכור את "הצילו! אני לא יודע לבשל" ואת "Not A Star Yet" - תוכנית כישרונות שפותחה דווקא בסין על-ידי Zhejiang TV. בתוכנית ילדי מפורסמים מתחרים זה בזה, ראש בראש, בכישרונות שונים.

"בייב מגנט" ("Babe Magnet") הוא פורמט הכרויות מבית קומדי סנטרל ישראל. בתוכנית מתחרים 4 בחורים על לבה של בחורה, על-ידי מענה לשאלותיה בנושאי אהבה ומשיכה, כל זה כשהם מוצמדים למשטחים שונים על-ידי מגנטים.

התוכנית היא פרי יצירתם של אלון שחר ואורן גרנר, והיא מופקת על-ידי חברת Nutz הפקות.

זכיינית ערוץ 2 רשת לא מחזיקה בזרוע הפצה משלה, אך פורמטים שונים שלה נמכרים בכל זאת ביריד. "6 אימהות" ("Mothers") יוצג למכירה, ואיתו גם "המיזם", שפותח ויופץ יחד עם אנדמול ישראל, "משחקי השף", "בלתי הפיך", "צחוק מעבודה", "כלוב הזהב" ואפילו "עממיות" של נאור ציון.

אולפני הרצליה - שתשלח אף היא משלחת רחבה הכוללת את יו"ר האולפנים, עמי גניגר; המנכ"לים המשותפים של האולפנים, יואב פרץ ואפרת דרור; ומנהלת המחלקה הבינלאומית של האולפנים, טליה שחר - תציע כמה פורמטים משלה, ובהם שעשועונים כמו "חשוב, אל תמצמץ", "שתף או העז" והסיטקום "ישראל" של ישראל קטורזה.

שמים פוקוס על הדוכן של מכון היצוא הישראלי

קרוב ל-15 אלף משתתפים צפויים להגיע השנה ליריד מיפ, ורבים מהמוכרים הישראלים יפגשו אותם דווקא בביתן של מכון היצוא.

לדברי מירה גשל, מנהלת ענף תוכן, קולנוע טלוויזיה ומוזיקה במכון היצוא, "כתוצאה מההכרזה על ישראל כמדינת פוקוס בתערוכת MIPTV לפני כ-5 חודשים, ההתעניינות הגדולה ממילא בתעשיית הטלוויזיה הישראלית גברה, ומספר רב של קניינים ומנהלי תוכניות הביעו עניין להיפגש עם החברות הישראליות כבר בתערוכה הקרובה. מעולם לא הייתה התעניינות כה רבה בחומרים הישראליים עוד לפני התערוכה, בין היתר מהרשתות RAI האיטלקית, ארטה הצרפתית ודר שפיגל הגרמנית".

בביתן הלאומי בתערוכה יציגו מוכרי פורמטים, ובהם מטר הפקות, ארצה הפקות, אולפני הרצליה והאולפנים המאוחדים; וכן מוכרי ערוצים ותוכניות כגון i24, הופ קטנטנים, מידל איסט ניוז, ענני תקשורת, ICQ מדיה וטלית הפקות, מפיצי דוקומנטריים כמו סינפיל-פיליפה ורות דיסקין וקטגוריית דיבוב ותרגום אולפני אלרום.