"מכרז קרונות הרכבת הקלה בת"א הוא Must Win מבחינתנו"

ז'אן לוקה ארבאצ'י, סגן נשיא אלסטום, ענקית הרכבות הצרפתית המשתתפת במכרז, ל"גלובס": "המיזם הוא אחד הגדולים והחשובים מסוגו כיום בעולם; יש לנו כבר ניסיון מוצלח מאוד עם הרכבת הקלה בירושלים"

אחד מאתרי הקמת הרכבת הקלה בתל אביב / צילום: תמר מצפי
אחד מאתרי הקמת הרכבת הקלה בתל אביב / צילום: תמר מצפי

"מכרז קרונות הרכבת הקלה בתל אביב הוא מכרז קשה ומאתגר, אבל מבחינתנו הוא Must Win" - כך אומר ל"גלובס" ז'אן לוקה ארבאצ'י, סגן נשיא אלסטום, ענקית הרכבות הצרפתית המשתתפת במכרז.

תוצאות המכרז לאספקת הקרונות שפרסמה חברת נת"ע, המקימה את הקו האדום של הרכבת בתל אביב, צפויות להתפרסם בשבועות הקרובים. מדובר באחד המכרזים הגדולים מסוגו בעולם לאספקת 90 מערכי קרונות עם אופציה ל-30 מערכים נוספים. המכרז כולל גם מתן שירותי תחזוקה לקרונות למשך 10 שנים והיקפו הכספי הכולל מוערך ב-2 מיליארד שקל.

לאחר שנת"ע דחתה לא פחות מארבע פעמים את מועד הגשת ההצעות למכרז, הוגשו ב-30 ביוני חמש הצעות: אלסטום, ווסלו (גרמניה), שטדלר (שוויץ), קאף (ספרד) ו-CNR (סין). לקראת פרסום תוצאות המכרז עומדת במוקד העניין ההתמודדות בין החברות האירופיות לחברה הסינית על גובה ההצעה הכספית. מחירו של מערך קרונות המיוצר באירופה נע סביב 2 מיליון אירו, בעוד שהסינים מייצרים במחירים נמוכים בעשרות אחוזים. היצרנים האירופים טוענים כי הסינים נופלים מהם באיכות ומזהירים כי מערכות האיתות והתקשורת של הרכבת המיוצרות כיום בעיקר באירופה לא יתפקדו היטב עם קרונות מתוצרת סינית.

בצעד שעורר הדים רבים הודיעו שתי יצרניות רכבות קלות מהמובילות בעולם, סימנס (גרמניה) ובומברדייה (קנדה), כי לא ייגשו למכרז בתל אביב לאחר שהתברר כי נת"ע תעניק משקל של 70% לגובה ההצעה הכספית ורק 30% למרכיבים הטכניים והמקצועיים. אלסטום לעומת זאת לא נרתעה מההתמודדות מול הסינים והיצרנים האירופים הזולים - מתחריה מייחסים זאת לסימני השאלה סביב מצבה הכספי של הקבוצה, שנאלצה למכור ביוני את החברה-הבת לאנרגיה שלה ל-GE תמורת 17 מיליארד דולר.

"זה נכון שאנחנו מגדירים את המכרז הזה כ-Must Win" אומר ארבאצ'י, "משלוש סיבות: הראשונה היא שהמיזם בתל אביב הוא אחד הגדולים והחשובים מסוגו כיום בעולם; השנייה שהסכם אספקת הקרונות כולל גם הסכם לתחזוקתם; והשלישית, שיש לנו כבר נוכחות בישראל וניסיון מוצלח מאוד עם הפרויקט של הרכבת הקלה בירושלים שבו היינו שותפים".

- הופתעת שהמתחרות הגדולות שלכם לא מתמודדות?

ארבאצ'י: "לא. זה מכרז קשה. המוצר מורכב מבחינה טכנית. מאתגר מאוד".

אחת התמיהות הגדולות סביב המכרז היא מדוע לבחור כעת בספק הקרונות, לפני שנבחר ספק המערכות וכשהרכבת עצמה אינה צפויה להתחיל לנסוע לפני 2023.

- מה דעתך על הטענות שהמכרז "מכור" לסינים ונערך מוקדם מדי?

"אני לא יודע מה יציעו המתחרים, אבל מבחינתנו יש כאן לקוח רציני. עיתוי פרסום המכרז - זו החלטה של הלקוח".