אתר חדש להשוואה בין הביטוחים המשלימים בקופות החולים

שרת הבריאות יעל גרמן מגבירה את השקיפות במערכת: אתר "כל הבריאות" מספק מידע רב על הטכנולוגיות והטיפולים השונים שכלולים בסל הבריאות הממלכתי

יעל גרמן / צילום: אוריה תדמור
יעל גרמן / צילום: אוריה תדמור

אחרי חשיפת זמני ההמתנה לניתוחים בבתי החולים הציבוריים, משרד הבריאות עושה צעד נוסף להגברת שקיפות המידע לאזרח. המשרד השיק היום (ג') אתר מיוחד בשם "כל הבריאות", שמספק מידע רב על הטכנולוגיות והטיפולים השונים שכלולים בסל הבריאות הממלכתי, לרבות מערכת המשווה בין הביטוחים המשלימים של קופות החולים. קמפיין פרסומי בעניין יעלה הערב בערוצי הטלוויזיה המסחריים.

מי שיקיש למשל באתר על הפרק של "הריון ולידה" ולאחר מכן על הלשונית "בדיקות גנטיות", יקבל רשימה ארוכה של טיפולים להם זכאים המבוטחים על פי סוגי הביטוח השונים: הביטוח הממלכתי לו זכאי כל אזרח מתוקף חוק, וכן שלל הביטוחים המשלימים של הקופות. מי שיקיש על הפרק של "בריאות השן" ולאחר מכן על הלשונית "הרדמה", יגלה למשל כי ילדים עד גיל 5 שנמצאה בפיהם עששת זכאים להרדמה כללית בחינם במסגרת הביטוח הממלכתי וללא צורך בביטוח נוסף.

במסגרת האתר החדש אפשר להשוות כאמור בין הביטוחים המשלימים השונים. כך למשל, מי שיערוך השוואה בין הרובדים העליונים של הביטוחים המשלימים (כללית פלטינום, מכבי שלי, מאוחדת שיא ולאומית זהב), יגלה כי זמן ההמתנה מההצטרפות לביטוח עד למימוש סעיף הניתוחים עומד במכבי שלי ובלאומית זהב על 6 חודשים, ואילו בכללית פלטינום ובמאוחדת שיא תידרשו להמתין 12 חודשים.

יצוין, כי גם באגף הממונה על הביטוח במשרד האוצר מדברים זמן רב על השקת אתר שישווה בין הפוליסות הפרטיות של חברות הביטוח. אתר ממלכתי שיכלול השוואה בין כלל ביטוחי הבריאות השונים, אלה של הקופות ואלה של החברות המסחריות, נראה עדיין כמו חזון אחרית הימים - בדיוק כמו הדרישה לאחד את הרגולציה על ביטוחי הבריאות בין שני המשרדים.

משרד הבריאות
 משרד הבריאות


שרת הבריאות יעל גרמן, שהציגה היום בעצמה את האתר החדש, טוענת בעקביות כי היעדר השקיפות והמודעות לשירותים השונים שניתנים בסל הממלכתי, כמו גם להבדלים בין הביטוחים השונים, הוא שמהווה גורם מרכזי לכך ששיעור בעלי ביטוחי הבריאות הנוספים בישראל הוא השני בגובהו בעולם המערבי.

גרמן מאמינה כי הגברת השקיפות יחד עם העברת הרפורמה בביטוחי הבריאות בהתאם למסקנות הוועדה שבראשה עמדה (ועדת גרמן), יביאו להגברת המודעות בציבור, להפחתת התלות בביטוחים הנוספים ולהוזלת התשלומים החודשיים.

הרפורמה בביטוחים, שזוכה להתנגדות גדולה מצד קופות החולים מכבי והכללית, אמורה לחייב את הקופות ואת חברות הביטוח להשיק רובד בסיסי שיכלול את שני המרכיבים המשמעותיים ביותר עבור מרבית האזרחים (בחירת רופא מנתח וחוות דעת נוספת), כאשר יתר הרובדים או הפוליסות לא יורשו לכלול את המרכיבים האלה כדי למנוע כפילות ותשלומים עודפים.

בקופות החולים סבורים כי המהלך יביא דווקא לייקור הביטוחים ולמעבר מבוטחים מהביטוחים המשלימים אל חברות הביטוח הפרטיות, בין היתר בשל יכולת השיווק האגרסיבית שלהן.