אם זה עתה שבתם ממסע בן 5 שנים למאדים, או מאיזה "טריפ" אחר, יש לנו בשורות לא טובות עבורכם: העוינות על רקע כלכלי, חברתי, לאומני ודתי הולכת ומתגברת, וחלקים גדולים של כדור הארץ מציגים כיום סיכוני ביטחון רציניים לאנשי עסקים מקומיים וזרים, או אפילו לסתם תיירים.

בברזיל, אחת המדינות היותר יציבות בדרום אמריקה, המשטרה מנהלת קרבות קשים לאור יום עם כנופיות חמושות. בחלקים גדולים של אפריקה די בנסיעה ברכב חדיש - או בצבע עור לא נכון - כדי להכניס אותך לסכנה ממשית הן על רקע דתי והן על רקע פלילי. ועוד לא הזכרנו חלקים נרחבים של המזרח התיכון, ממש בחצר האחורית שלנו, שבהם זיהוי שלך כאזרח מערבי מגדיל את הסיכוי שתחליף את חליפת העסקים האפורה בסרבל כתום עם דגל שחור ותהפוך לאייטם פופולרי ב"יוטיוב".

לתעשיית הנשק, המיגון והביטחון הגלובלית זו כמובן בשורה מצוינת. ככל שמתרחבת ההתחמשות של "גורמים עוינים" באמל"ח מתקדם וחדיש כך גדל הביקוש לאמצעים חדישים, שיגנו על חיילים, על אזרחים ועל אח"מים מפני אותו אמל"ח. גם תעשיית כלי הרכב הממוגנים משגשגת, עם הזמנות מוגברות מצד המגזר הממשלתי והפרטי כאחד. בימים אלה, למשל, מצטיידת ממשלת ישראל בדור הבא של לימוזינות ממוגנות, עם מפרטים שלא היו מביישים סרטי מדע בדיוני. זה לא זול, אבל לביטחון האישי, כמאמר הקלישאה, אין מחיר.

אאודי A8L SECURITY: הצמודה של רה"מ

הלימוזינה הממוגנת של אאודי זכתה בשנים האחרונות בכבוד לארח בתוכה כמה מבכירי השלטון בישראל, והיא עומדת בתקני המיגון המחמירים ביותר הקיימים כיום - עד דרגה VR10, הנחשבת לטריטוריה שגובלת במיגון של כלי רכב צבאיים ייעודיים. כמו רוב מתחרותיה מציעה ה-A8 מיגון שכולל סגסוגות אלומיניום נדירות, פלדה שעוברת טיפול מיוחד, משטחים קראמיים, ועוד שלל חומרים אקזוטיים, המאפשרים לה לעמוד בפני כל הקליעים המקובלים שבשימוש נאט"ו וגם כמה בלתי מקובלים. יש לה גם תא נוסעים מאובזר ומפנק ומנוע W12 שמעניק לה ביצועים מכובדים גם תחת משקל המיגון.

את הדברים המעניינים ביותר ניתן למצוא ברשימת האופציות ה"מיוחדות", שרוב היצרנים אינם נוטים לפרסם. כך, למשל, ניתן להזמין "מערכת יציאת חירום", שמופעלת על-ידי מתג נסתר. במקרה שהרכב הושבת מנסיעה או חלילה התהפך, המתג מפעיל מטעני חומר נפץ קטנים על צירי הדלתות הכבדות, המאפשרים לשלוף אותן החוצה בהדיפה קלה בלבד.

יש גם מערכת מיוחדת להגנה בפני התקפות אב"כ, שאוטמת לחלוטין את התא באמצעות הגברת הלחץ הפנימי ומזרימה לתא אוויר ממכלים סגורים עד שהרכב יוצא מאזור הסכנה. מי שירצה יוכל לרכוש מערכת כיבוי אוטומטית עם חיישני עשן ואש, כמו בטנקים צבאיים, מערכת מצלמות היקפית למעקב ולתיעוד הסביבה, מקליט תאונות אוטומטי ועוד. כל אלה עוד לפני האופציות התפורות לפי מידה, שמוצעות ללקוחות בררנים במיוחד.

מרצדס S600 גארד: ראיית לילה ושיבוש אלקטרוני

למרצדס יש ניסיון מוכח של עשרות שנים באספקת כלי רכב משוריינים יעילים לטייקונים, לשליטים ולמנהיגי מדינות, כולל רכב פתוח וחסין כדורים שסופק לפני כמה עשרות שנים לשליט גרמני עם שפם קצר במיוחד (פרק בהיסטוריה, שמשום מה אינו מופיע בביוגרפיה הרשמית של המותג). כיום מציעה מרצדס ליין שלם של דגמים ממוגנים היטב תחת שם המותג Guard, וספינת הדגל של הליין היא הגרסה הממוגנת של ה-S600 קלאס החדשה, שהוצגה בשנה שעברה.

ה-600 גארד נבנית כמעט מבראשית על פס ייצור מיוחד בגרמניה, והיא נושאת רשמית את תקן VR9 העדכני והמחמיר. התקן הזה כולל, לראשונה, גם מיגון נגד קליעים, שנורים על הגג בזווית של תשעים מעלות - ממש כמו בסרטי הפעולה שבהם הרעים/הטובים מזנקים על גג המכונית ויורים מלמעלה למטה - או יורים על המכונית מתוך מסוק.

המפרט התקני כולל מנוע 12 צילינדרים אימתני, מתלי אוויר שמכוילים במיוחד לשאת את המשקל העודף ולשמור על מרווח גחון סביר, ועוד. באגף ה"צללים" אפשר למצוא חבילה מיוחדת לראיית לילה, שמאפשרת לנהג לנוע בבטחה בחושך גם ללא הפעלת אורות חזית וללא תאורת רקע חיצונית כלשהי, ועוד פריטי היי-טק רבים לפי הזמנה - כולל מערכות לנטרול כלי רכב רודפים, שיגור אמצעי מיסוך והסוואה, שיבוש אלקטרוני וכולי. המחיר מוערך ביותר מחצי מיליון דולרים לפני תוספות מיוחדות.

ב.מ.וו X5 סקיוריטי פלוס: מרוסיה באהבה

רוסיה, ומוסקווה בפרט, הן אחד השווקים הגדולים בעולם למכוניות ממוגנות, ואם אינכם יודעים למה, עדיף שלא תשאלו שאלות מיותרות. לפיכך אין זה מפתיע שב.מ.וו בחרה השנה בתערוכת הרכב הבינלאומית של מוסקווה לצורך השקת הגרסה הממוגנת החדשה של ה-X5 המכונה "סקיוריטי פלוס".

לב.מ.וו כבר יש גרסה ממוגנת רשמית של ה-X5, אולם היא מציעה הגנה ברמה של תקן VR4 בלבד, כלומר מיגון נגד התקפות "אזרחיות" קלות יחסית. הגרסה החדשה היא, לטענת החברה, היחידה בפלח שמציעה מיגון ברמה VR6, שמתוכנן בין השאר לשאת התקפה ישירה של רובה סער אוטומטי מסוג קלצ'ניקוב.

המיגון מסוגל לעמוד בפני צרורות גם מטווח קצר יחסית, והוא מציע את היתרון המובנה של רכב כביש-שטח גדול: אפשרות לרדת גם מהכביש הסלול לדרכי מילוט צדדיות, לנגוח בבטחה מחסומים נמוכים, ולטפס על מכשולים בלתי צפויים. כדי לספק די כוח הדיפה/מילוט מצויד הרכב במנוע ה-V8 טורבו המוכר, שמייצר 450 כוחות סוס. ב.מ.וו מבטיחה שהרכב נראה מבחוץ זהה כמעט לרכב הרגיל.

לנדרובר דיסקאברי סנטינל: לא רק למרגלים

לבריטים יש תפקיד חשוב בקידום המודעות הגלובלית לכלי רכב ממוגנים בזכות סדרת סרטי "ג'יימס בונד" המהוללת, שהציגה לאורך השנים מגוון מכוניות עמידות בפני התקפות קטלניות של רעים ונבלים שונים ומשונים. כיום נושאת יגואר/לנדרובר את דגל הממגנת הרשמית של הממלכה, ואחד הכלים המעניינים ביותר בהיצע שלה הוא הלנדרובר דיסקאברי 4 סנטינל.

הרכב עומד בשורה של תקני מיגון בליסטיים ונוגדי פיצוץ, שמקבילים לטענת החברה לדרישות של תקן VR7 הגרמני המחמיר. מלבד מיגון מקובל, שאמור להיות חסין בפני AK-47, קליעי אקדח בקליבר מגנום 44 ותחמושת מהירה במיוחד (רובי צלפים, למשל), מצויד הרכב גם במיגון לרצפה, שמעניק לו חסינות בפני מטעני חומר נפץ (עד משקל מסוים) ורימוני יד נפוצים.

מתחת לתא המנוע אפשר למצוע מנוע V8 בנזין בנפח חמישה ליטרים עם מגדש או עם טורבו דיזל שלושה ליטרים, ועוד כמה טריקים חכמים מבית היוצר של ג'יימס בונד, דוגמת מערכת אוטומטית לכיבוי אש ומערכת של מצבר כפול, המאפשרת להתניע את הרכב ממצבר חילופי אם המצבר המרכזי הושבת. יש גם דוד פליטה חסין בפני חבלה, גלגלים מיוחדים עם צמיגים חסיני תקר המאפשרים לרכב לנוע גם על דרכי עפר לאחר פיצוץ הצמיגים. מתלי האוויר המתוגברים מאפשרים להגדיל את מרווח הגחון עד 31 סנטימטרים, כדי להתגבר על מכשולים בעייתיים במיוחד, ואם כלו כל הקצים יש לרכב חרך מילוט מיוחד, שמאפשר להימלט ממנו בדיסקרטיות.