בכירים במערכת הבריאות: בביה"ח שיבא כבר מזמן פגעו בחולים

הבכירים תוקפים את הטענה שלפיה השעייתו של מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית בשיבא פרופ' אייל וינקלר, תפגע אנושות בחולים ■ ההסתדרות הרפואית על מאבק הרופאים נגד ההשעיה: "בודקים את הנושא"

גורמים בכירים במערכת הבריאות ובנציבות שירות המדינה תוקפים היום (ה') את הטענה שלפיה השעייתו של מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית בבית החולים תל השומר (שיבא), פרופ' אייל וינקלר, תפגע אנושות בחולים.

במונולוג חריף אמר ל"גלובס" אחד הגורמים: "המחלקה הזו כבר מזמן לא מתפקדת כי בית החולים ומנהליו דאגו להסיט חלק ניכר מהפעילות במחלקה לטובת המרפאה הפרטית לאסתטיקה 'קלאס קליניק'. בזמן שהמחלקה הזו נותרה עם מספר מוגבל של רופאים, בקלאס קליניק הייתה פעילות ענפה שכללה מספר רב של רופאים גם מבתי חולים אחרים. הכול נבדק היטב. אפילו המתמחים התבקשו לסייע לניתוחים במרפאה הפרטית בזמן שהמחלקה הציבורית דוללה, אז מה פתאום נזכרו עכשיו לדבר על פגיעה בחולים? איזו צביעות זו".

אחד הגורמים הבכירים ביותר במערכת הבריאות, כזה שנזהר עד היום למתוח ביקורת על תל השומר והעומד בראשו פרופ' זאב רוטשטיין, אמר ל"גלובס": "הם בחרו לרוקן את המחלקה לכירורגיה פלסטית. הם הקימו בית חולים פרטי בתוך בית חולים ציבורי - בדיוק מה שאסור לעשות. ומה זו הטענה הזו שהשעיה של רופא אחד תביא לריסוק המחלקה? מי אשם בזה? האחריות היא של בית החולים ושל מנהל בית החולים לדאוג לכך באופן שוטף שעזיבה של בעל תפקיד אחד לא תמוטט מחלקה שלמה. ואם חלילה רופא כזה היה נפגע בתאונת דרכים או סתם מתפטר? וכל זה קורה במחלקה שממילא לא תפקדה כמו שצריך כי העבירו פעילות ממנה אל המרפאה הפרטית".

נזכיר, כי במכתב ששלח לפני מספר ימים פרופ' רוטשטיין לנציב שירות המדינה, איים רוטשטיין "להשעות את פעילות המחלקה במלואה או בחלקה ולפזר את הצוות הסיעודי שלה". עוד הוא איים להפנות חולות סרטן לבתי חולים אחרים לצורך ביצוע שחזור שד. אל האיום של רוטשטיין הצטרף איום דומה מצד ועד הרופאים בשיבא בראשות מנהל המיון ד"ר ג'קי אור.

האיום של הוועד זכה לביקורת מצד חלק מהרופאים שסברו כי אין זה ראוי להעניק גיבוי מקצועי דווקא במקרה של וינקלר. הוועד החתים 300 רופאים על עצומה למען וינקלר, זאת מתוך כ-850 רופאים בתל השומר. האיומים של ראשי בית החולים ושל הוועד מגיעים בעקבות החלטת נציבות שירות המדינה להשעות את פרופ' וינקלר החל מחודש דצמבר הקרוב ועד גמר ההליכים המשמעתיים נגדו, זאת לאחר שחקירת אגף המשמעת בנציבות העלתה כי וינקלר ביצע מאות ניתוחים פרטיים במרפאת "קלאס קליניק" שפועלת בתל השומר גם בשעות הבוקר והצהריים (בניגוד לכאורה לתקנות תאגידי הבריאות - ש.נ), זאת אף שדיווח כאילו עבד באותן שעות במחלקה הציבורית - וכך קיבל שכר כפול.

וינקלר מערער על השעייתו לבית הדין לעבודה בטענה כי פעילותו נעשתה באישור וכי הנציבות חישבה את זמן תחילת הניתוח הפרטי לפי "זמן חדר ניתוח", בעוד הוא עצמו דיווח על עבודה פרטית רק במועד שמכונה "זמן סכין" - קרי זמן קצר לפני תחילת הניתוח בפועל ללא פרק ההיערכות לקראתו. עם זאת, גורמים בנציבות טוענים כי במקרים רבים וינקלר ביצע ניתוחים פרטיים בשעות הבוקר המובהקות.

גורמים בשיבא מסרו היום בתגובה: "כל הניתוחים בקלאס קליניק נעשו בהנחיה ובתיאום עם ההנהלה. הניתוחים, בהשתתפותם של 12 רופאים חלקם בכירים בשיבא, לא התקיימו על חשבון ימי הניתוחים של המחלקה. ראוי לציין כי בקלאס קליניק התקיימו יותר מ-100 ניתוחים ציבוריים בכפוף להתחייבות (טופס 17) ובכך הקלו על המערכת. כמו כן, בתקופתו של וינקלר גדלה כמות ניתוחי הסרטן פי 4 בתוך 4 שנים בלבד וההמתנה לניתוחי סרטן השד, המלנומה ואחרים התקצרה מחודשים לימים בודדים".

אידלמן לא מעניק גיבוי

בזמן שארגון רופאי המדינה בראשות ד"ר נמרוד רחמימוב מציג עמדה פומבית נגד השעייתו של פרופ' וינקלר, ההסתדרות הרפואית בראשות ד"ר ליאוניד אידלמן נמנעת מנקיטת עמדה בעניין ומסרבת להעניק גיבוי פומבי למאבק של הוועד למען וינקלר. בתשובה רשמית לפניית "גלובס" אמרו בהסתדרות הרפואית: "אנחנו בודקים את הנושא לעומק". שרת הבריאות גינתה אתמול את איום ההשבתה מצד מנהל תל השומר, ואמרה בתגובה לעיתון: "לא תהיה שום השבתה".