"ראשל"צים מוכרים דירה, מוסיפים 30% וקונים בבת-ים"

חודשיים לפני הבחירות לראשות עיריית בת-ים, תוקף ראש העיר בפועל יוסי בכר את תוכניות משרד הפנים לאיחוד עם ת"א, מסביר מדוע כל התוכניות לפינוי-בינוי נופלות, ולמה התיירים יעדיפו את בתי המלון החדשים של בת-ים על ת"א

יוסי בכר / צילום: עיריית בת ים
יוסי בכר / צילום: עיריית בת ים

בסוף ספטמבר הטיל בית משפט השלום בתל אביב שישה חודשי מאסר בפועל על ראש עיריית בת ים המושעה שלומי לחיאני, שירצה אותם בעבודות שירות. לחיאני, שהורשע והודה בעבירות של הפרת אמונים, לא ייכנס לכלא בזכות הסדר טיעון עם הפרקליטות, שבמסגרתו נמחקו סעיפי השוחד שבהם הואשם, והומרו בעבירות של הפרת אמונים. עם זאת, השופט בני שגיא קבע כי דבק במעשיו של לחיאני קלון, ועל כן הוא יורחק מהחיים הציבוריים למשך שבע השנים הקרובות. בעוד חודשיים, אם כן, ייערכו בחירות לראשות עיריית בת ים, לאחר עשור שבראשה עמד לחיאני.

"שלומי החזיר את הגאווה"

לחיאני הורשע ב-20 בפברואר. כבר למחרת, ב-21 בחודש מילא את מקומו יוסי בכר, חבר בסיעתו של לחיאני, המשמש בשמונת החודשים האחרונים ראש עירייה בפועל, ויתמודד אף הוא בבחירות הקרובות על ראשות העירייה.

"הרחיקו את שלומי ממה שהכי אהב", אומר בכר בראיון ל"גלובס". "הוא היה ראש עיר טוב. במשך שנים בת ים סבלה מתדמית שלילית, ובת ימים היו מוכרים את הדירה, מוסיפים 30% למחיר, וקונים דירה במערב ראשון לציון. היום תושבי מערב ראשון מוכרים את הדירה, מוסיפים 30%, וקונים דירה בבת ים. שלומי החזיר את הגאווה לבת ימים".

- אבל הוא בכל זאת הורשע בפלילים. ולא סוד שאתה מגיע מהסיעה שלו, ממשיך את דרכו, ואומרים שגם היום אתה בעצם עושה דברו.

"אני לא ממשיך את הדברים שהוא הורשע בהם, אני ממשיך את העשייה הציבורית שלו. לחיאני היה אולי בפרונט, אבל היו איתו הרבה אנשים, שאני אחד מהם. בכל זאת אני צועד איתו עשר שנים, וכשנכנסתי לתפקיד יום אחרי שהורשע, הייתי בהתחלה מתייעץ איתו בעיקר בנושאים פוליטיים. מקצועית לא, כי יש הרבה אנשי מקצוע טובים בעירייה (בכר הביא לראיון את מנכ"ל העירייה ארז פודמסקי שקד, שמסייע לו לא מעט גם להתבטא). ראש עיר לא הולך לסלול בעצמו כביש או לשתול גן. לגבי הטענה שאני עושה דברו - יש לי זהות משלי ויש לנו גם חילוקי דעות. עובדה שהוא בעד האיחוד עם תל אביב שהציע שר הפנים, ואני לא".

עם דבר אחד קשה מאוד להתווכח: גם לאחר שבג"ץ הדיח את לחיאני מתפקידו באוקטובר 2013, העוצמה שלו ברחוב היא עצומה. בבחירות לרשויות המקומיות, שהתקיימו יום אחרי הכרעת בית המשפט, הוא זכה ב-57% מהקולות של הציבור.

בכר: "האיש עשה מהפך והציבור זוכר. מה גם שזה היה טרום ההרשעה. מתוך 24 אלף דפי חקירה שהתנהלה במשך שש שנים, שכללה אישומים של שוחד והלבנת הון, האישומים נמחקו ובסוף נותר רק הסעיף הקל ביותר של הפרת אמונים. נכון שהוא לא קיבל 87% מהקולות כמו בבחירות שנערכו לפני כן, אבל הציבור עדיין תמך בו. כל המהות של שלומי הייתה למען הציבור".

- אחרי כל השבחים, אם תזכה בבחירות ולחיאני יחליט לחזור בעוד שבע שנים אחרי סיום הקלון, תפנה לו את הכיסא?

"לא. התאהבתי בכיסא. אני גם מאמין שאם הוא ירצה לחזור זה יהיה למקומות גבוהים יותר".

"עיוותים היסטוריים"

בשבועות האחרונים עומד על הפרק רעיון גרנדיוזי חדש-ישן לאיחוד העיר בת ים עם תל אביב. העניין החל להתגלגל במארס, אז הגישה בת ים עתירה לבית משפט לחלוקת הכנסות הוגנת יותר מול הרשויות סביבה (על פי הנתונים, התקבולים מהיטלי השבחה ופיתוח הסתכמו ב-2012 ב-1,066 שקל לתושב בת"א, 626 שקל בחולון ו-265 שקל בבת ים). בתגובה, הודיע שר הפנים גדעון סער בתחילת יולי על הקמת ועדה לחקירת גבולות, שתבחן בין השאר גם את איחוד תל אביב ובת ים.

- ביקשתם לחלק הכנסות עם תל אביב, וקיבלתם בתמורה יוזמה להתאחד איתה.

"זהו מהלך לא ישים, שלא מתאים לבת ים. אין סיבה שעיר שחיים בה 160 אלף תושבים תיבלע בתוך עיר עם למעלה מ-420 אלף תושבים. לא היה לזה תקדים בעולם. אנחנו ביקשנו לחלק הכנסות ולתקן גבולות לגבי שטחים שרק בגלל עיוותים היסטוריים נמצאים בחולון או בראשון לציון, אבל ממוקמים ממש בתוך בת ים. ועדת רזין וועדת שחר לחקירת גבולות שפעלו בעבר כבר קבעו שהגבולות צריכים להשתנות. הגשנו בחודש מארס עתירה לבג"ץ נגד המהלך, והיא עוד מתנהלת".

- למה לא להתאחד בעצם? זו "חתונה" עם העיר הכי ממותגת והכי עשירה בישראל.

"בניגוד למה שאומרים, המהלך הזה לא חוסך כלום. בתל אביב יש כפול עובדים לכל 1,000 תושבים. תושבי בת ים יקבלו בפירוש שירות פחות טוב. לעיריית תל אביב יש יתרות עצומות בבנק, ודרום העיר מוזנח, ולא משקיעים שם כספים כמו בצפון העיר. אצלנו כל תושב מכל קצה בעיר מקבל אותו שירות בדיוק".

"כישלון נקודתי"

בשנים האחרונות צצו כמה מגדלים סמוך לרצועת החוף היפה של בת ים, ביניהם המגדל המפורסם של חברת נוה (מקבוצת אי.די.בי), שאמנם הביא סטנדרט יוקרתי חדש לעיר, אבל כשהבניין אוכלס עדיין מחצית מהדירות טרם נמכרו.

- זה כישלון של החברה, או כישלון של העיר שלא המצליחה למשוך את העשירים?

"זהו בפירוש כישלון נקודתי של החברה, ולא של העיר. עובדה שבמגדלים אחרים ליד המגדל הזה נמכרות דירות מהר ובלי בעיה. צמוד לו חברת אזורים משווקת מגדל שכבר כמעט לא נשארו בו דירות".

- יש המון תוכניות של פינוי בינוי בעיר. אחד היזמים אמר לי שגם אם היו מביאים מטאטא לעירייה, היו אומרים לו שהוא מתאים לפינוי בינוי. אבל אף פרויקט לא קם עדיין. איך אתה מסביר את זה?

"קודם כל, פרויקטים של תמ"א 38 בוצעו ועדיין מתבצעים בעיר, במסגרת של חיזוק ותוספת בנייה. לא מעט בניינים אוכלסו, והמון בניינים נמצאים בהליכי רישוי להיתר בנייה, גם במסגרת של הריסה ובנייה.

"לגבי פינוי בינוי זה סיפור אחר, כי הוועדה המחוזית מאשרת פרויקטים ללא היתכנות כלכלית. יש שני פרויקטים של פינוי בינוי בבת ים שקיבלו תוקף, לפי מקדם של 3.75 דירות חדשות על כל דירה ישנה. אין יזם שבחן את הפרויקטים האלה והגיע למסקנה שהם כלכליים. בוועדה המחוזית לא מבינים את זה. אי אפשר להסתכל על מ"ר בבת ים כמו על מ"ר בתל אביב. הכל עניין של היתכנות כלכלית.

"גם כאשר ניתנה אפשרות לתוספת של קומה אחת בלבד בתמ"א 38, אף פרויקט לא יצא לפועל. בממשלה הבינו את זה והוסיפו עוד קומה, ואז זה תפס. עד שלא יתעוררו גם בנושא פינוי בינוי, דברים לא יזוזו. אבל אני מאמין שיתעוררו".

לא מעט ביקורת על מדיניות עיריית בת ים טוענת כי העירייה בעבר וגם בהווה מכרה מגרשים בבעלותה עם זכויות בנייה לא מקסימליות, שבגינם היא מקבלת תמורה נמוכה יחסית. אחר כך היזמים שינו את התב"ע, הגדילו זכויות בנייה, והם שנהנו מעליית ערך הקרקע, על חשבון העירייה והתושבים.

- מדוע העירייה לא יוזמת בעצמה הגדלת זכויות הבנייה במגרשים שלה, ורק אחר כך מוכרת אותם במחירים גבוהים יותר? אחרי הכל מדובר בקופה ציבורית.

"המדיניות שהעירייה נקטה היא מדיניות נכונה, כי היא מאפשרת לעירייה לקבל את הכסף באופן מידי, ולהקצות אותו לצרכים השונים של העיר. אם בכל מגרש נשנה תב"ע ונחכה שנים לאישור של הוועדה המחוזית, מתי נראה את הכסף? לא סתם מחירי הדירות בבת ים עלו ואחוזי הזכאות לבגרות עלו. זה בזכות הכספים האלה, שתרמו לפיתוח העיר".

וקשה אולי להאמין, אבל בימים אלה נבנים לא פחות מ-1,200 חדרי מלון בבת ים. 3,000 נוספים נמצאים בהליכי אישור.

- אתה מאמין שיש קהל לכל שטחי המלונאות האלה?

"יש מקום למלונות חדשים בעיר. מלונות בתל אביב משרתים בעיקר אנשי עסקים, בעוד שלבת ים יבואו תיירים. המלונות בתל אביב יקרים, ואני מאמין שאם בעלי המלונות בבת ים ירצו לייצר אלטרנטיבה למלונות בתל אביב, הם יהיו חייבים להיות יותר זולים. המרחק מהמלונות בבת ים למלונות בתל אביב הוא 4 ק"מ, תיירים יעדיפו לבוא לבת ים ולשלם פחות".

מענק לכל עסק שיעבור לבת ים

מגבלת השטח של בת ים, הכלואה מכל עבריה בערים אחרות, אינה מאפשרת לפרנסי העיר למצוא מקורות הכנסה חלופיים מלבד התושבים עצמם, שדורשים כמובן תמורת הארנונה החודשית שירותים יקרים.

הכנסות הארנונה של העירייה ממגורים הסתכמו בשנת 2012 ב-156 מיליון שקל, מתוך סך כולל של 272 מיליון שקל (כמעט 60%). בתל אביב, לשם המחשה, ההכנסות מארנונה למגורים באותה שנה עמדו על 686 מיליון שקל, רק רבע מסך ההכנסות מארנונה לקופת העיר (2.7 מיליארד שקל).

יש לכם בכל זאת אזור תעסוקה חדש וצנוע, אבל הארנונה לעסקים גבוהה מאוד. איך תביאו עסקים לשם?

"ביקשנו ממשרד הפנים אישור להוריד את הארנונה לעסקים, ולא קיבלנו. זה אבסורד, אבל הארנונה בבת ים היא מהגבוהות בארץ. 400 שקל למ"ר בממוצע למ"ר לא למגורים. אנחנו עומדים להעביר החלטה בישיבת מועצת העיר הקרובה, לאשר מענק מעבר לכל עסק שיעבור לבת ים, ושייהנו ממנו 150 אלף המ"ר הראשונים. הרעיון הוא שעסק שאמור לשלם סכום מסוים של ארנונה, נקזז לו את מענק המעבר, והסכום שיידרש לשלם יהיה הרבה יותר נמוך".

- נשמע כמו סוג של מהלך "עוקף הורדת ארנונה".

"אם לא יאשרו לנו להתקזז, אז העסקים ישלמו לעירייה את סכום הארנונה, והעירייה תשלם להם את המענק בנפרד. אם עקרונית לא יאשרו לנו ללכת על המהלך, נלך לבית משפט. אי אפשר להגיד לעיר שנמצאת בגירעון, להשקיע בפיתוח שיוציא אותה מהגירעון, כדי שלא תזדקק למענקי איזון, אבל במקביל לא לאפשר לה למשוך עוגנים לעיר. זה ביצה ותרנגולת ואני מאמין שבית משפט יבין את זה".