הצעת החוק נגד "ישראל היום" חוזרת לשולחן הכנסת

הצעת החוק של ח"כ איתן כבל מגדירה את מבנה העיתון שיחול איסור על חלוקתו החינמית, ובכלל זה היותו עיתון יומי שיוצא לאור 6 ימים בשבוע וכולל לפחות 30 עמודים ביום חול ■ החוק מתיר את ההפצה החינמית רק למשך חצי שנה

איתן כבל / צלם: תמר מצפי
איתן כבל / צלם: תמר מצפי

הצעת חוק שזכתה לכינוי "חוק ישראל היום" צפויה לעלות לדיון במליאת הכנסת ביום רביעי הקרוב. ההצעה, שהוגשה על-ידי ח"כ איתן כבל (עבודה) ושורת חברי כנסת בהם גם חברי קואליציה, מבקשת לאסור על חלקה חינמית של עיתון יומי בעל תפוצה רחבה - והוא מכוון ישירות לעיתונו של שלדון אדלסון, אשר שומר על נאמנות מלאה לראש הממשלה בנימין נתניהו.

כבל הגיש את הצעת החוק היום (ב'), עם פתיחת מושב החורף של הכנסת.

החוק מגדיר את מבנה העיתון שיחול איסור על חלוקתו החינמית, ובכלל זה היותו עיתון יומי שיוצא לאור 6 ימים בשבוע וכולל לפחות 30 עמודים ביום חול ו-100 עמודים בסוף השבוע. החוק מתיר את ההפצה החינמית רק למשך חצי שנה.

"אנו נמצאים במצב בו העיתונות הכתובה מצויה במשבר עמוק שרק הולך ומחריף, ומרבית העיתונים קורסים כלכלית", נכתב בהצעת החוק. "חוסר היכולת להתחרות באופן אמיתי והוגן בשוק על בסיס יתרונות יחסיים של מצוינות, נובע מהעובדה שחלק מהעיתונים מחולקים היום בחינם. בכך הם מונעים תחרות גם על המחיר המהווה מרכיב חשוב ביכולתו של עיתון לשרוד כלכלית, מרסקים את התחרות ההוגנת ואינם מאפשרים לשוק להתאושש".

על-פי דברי ההסבר, החוק בא למנוע פיטורים בשוק העיתונות המודפסת והמשך קריסה של גופים עיתונאיים. "השוק חייב לחזור ולפעול בתנאי תחרות הוגנים ודמוקרטיים", נכתב. "הצעת החוק האמורה איננה מבקשת שהמדינה תיתן תמיכה כלכלית כלשהי, אלא מבקשת ליצור תנאים שיאפשרו תחרות והוגנת בשוק העיתונות המודפסת".