10 טיפים שיחסכו לכם הרבה כסף בקניית מוצרי חשמל

רוצים לצמצם את ההוצאה על גאדג'טים ומוצרי חשמל ואלקטרוניקה? מומלץ לקנות באילת, להזמין מחו"ל, לקנות מתצוגה, לא לרוץ לקנות מיד עם ההשקה, או לקנות את הדגם הקודם דווקא כשמושק דגם חדש ■ ואל תשכחו להתמקח

חנות מוצרי חשמל / צלם: תמר מצפי
חנות מוצרי חשמל / צלם: תמר מצפי

יוקר המחיה בישראל לא פוסח על תחום האלקטרוניקה. רק לאחרונה פרסמנו במדור זה כי האייפונים החדשים נמכרים בישראל במחיר הגבוה בעולם. הסיבות העיקריות למחיריהם הגבוהים של סמארטפונים, לפטופים וטלוויזיות בארץ הן מס קנייה, מע"מ ועלויות בדיקות של מכון התקנים.

ביקור בחנויות מגלה כי לא פעם כושר מיקוח יכול להניב הנחה נאה, ובמקרים רבים - בעיקר בתחום מוצרי החשמל הלבנים (מכונות כביסה, מקררים וכו') - המחיר המודבק על המוצר הוא רק מחיר התחלתי.

עם זאת, יש עוד כמה דרכים יעילות לצמצם את ההוצאה - החל מהזמנה בחו"ל, דרך רכישת דגמים קודמים ועד קנייה מתצוגה:

1. קנייה מיבוא מקביל

שוק האלקטרוניקה, כמו שווקים אחרים, מתבסס על יבואנים רשמיים ויבואנים מקבילים. היבואן הרשמי הוא זה שמשקיע בשיווק והטמעת המוצר בארץ והאחריות שהוא מספק אמורה לכלול חלקים מקוריים. התחרות בין היבואנים הרשמיים למקבילים עזה, כאשר באופן קבוע מכשיר מיבוא מקביל יהיה זול מזה הרשמי.

לכאורה, החיסרון הוא שהאחריות שנותן יבואן מקביל אינה אחריות היצרן המקורית. עם זאת, גם היבואן הרשמי לא תמיד מספק אחריות הוגנת, כך שהשיקול הזה לא תמיד רלבנטי. בענף הטלוויזיות, חשוב לדעת שלעתים רק מכשירים מיבואן רשמי מגיעים עם עברית או אפליקציות מסוימות.

אותו מסך, 1,300 שקל פחות

דוגמאות: מסך סמסונג UA48H6400 נמכר דרך אבי סופר ביבוא אישי שלו ב-4,200 שקל, ובא.ל.מ דרך היבואן הרשמי סם ליין ב-5,500 שקל. דגם UA55H6400 נמכר באבי סופר ב-6,000 שקל, ובא.ל.מ ב-8,500 שקל.

2. קנייה בדיוטי פרי ובאילת

רגע לפני ההמראה כדאי לבדוק את המחירים בדיוטי פרי. כאן חשוב לעשות שיעורי-בית ולא ללכת שבי אחר הההבטחה למוצר פטור ממס. יש לדעת מראש באיזה מוצר מעוניינים ומה המחיר המקובל למוצר זה בארץ, משום שהקנייה בדיוטי פרי מתאפיינת בלחץ של זמן, בקושי להשוות מחירים ובשיפוט שנוטה להיות מעורפל בשל האווירה במקום.

היתרון בקנייה בדיוטי פרי הוא באפשרות להשאיר את המוצר בארץ ולאסוף אותו כשחוזרים לנתב"ג.

גם באילת אפשר כמובן לחסוך את המע"מ. כל הרשתות הגדולות נמצאות שם, מבאג ואיי דיגיטל ועד חנות היבואן של איי רובוט.

אקס בוקס ב-500 שקל פחות

דוגמאות: בא.ל.מ דיוטי אפשר למצוא את גלקסי S5 של סמסונג ב-2,700 שקל (719 דולר) ביבוא רשמי של סאני. אותו מכשיר עולה ישירות דרך סאני 3,200 שקל. קונסולת המשחקים אקס בוקס One של מיקרוסופט נמכרת בדיוטי פרי ב-1,850 שקל (500 דולר). בארץ מחירה 2,350 שקל.

מקבוק אייר 11 אינץ' עולה בסניף האילתי של רשת איי דיגיטל 4,230 שקל במקום 4,900 שקל.

3. מועדוני צרכנות וקופונים

מועדוני צרכנות דוגמת "חבר" מציעים הנחות קבועות במעמד החיוב ברשתות מסוימות, לצד הנחות מתחלפות. גם קופונים הם פתרון טוב עבור לקוח שמעוניין במוצר ספציפי.

החיסרון הוא שהם בדרך כלל מוגבלים לדגם מסוים ולא תמיד מדובר במוצר שמחפשים. חשוב גם לשים לב שהמוצר שנמכר אכן חדש ולא מחודש.

350 שקל הנחה על שואב

במועדון היי-טק זון יש מגוון רחב של מוצרים, כמו שואב רובוטי של LG מדגם VR6270, העולה 2,650 שקל במקום 3,000 שקל. באתר גרופון יש קטגוריה ללפטופים, שלדברי החברה מציעה עשרות אחוזי הנחה. חשוב לשים לב לאותיות הקטנות, שם מצוין שלעתים מדובר בעודפי מלאי או במכשירים מחודשים.

4. הזמנה מחו"ל

לא חייבים להחתים דרכון בנתב"ג כדי ליהנות ממחירים שפויים. אתרי השילוח מציעים פתרון נוח עד הבית, אך צריך לוודא שהוא אכן משתלם, כי על מחיר המוצר מתווספים גם מיסים ועלויות שילוח. זו גם דרך לרכוש מכשירים שלא מגיעים לארץ.

גוגל סטרימר ב-200 שקל

באתר Buy2USA ניתן לרכוש את הסטרימר של גוגל כרומקאסט ב-200 שקל (כולל שילוח ומיסים). גם סין היא אופציה לא רעה לרכישה זולה. באתר ChinaBuy נמכר הסמארטפון המוצלח One של החברה הסינית OnePlus בעלות של 2,000 שקל (כולל שילוח ומסים).

5. קנייה של דגם קודם

הסמארטפונים החדשים, המוגדרים כדגמי הדגל של יצרניות הסלולר, נמכרים במחיר גבוה מאוד, הנע סביב 3,000 שקל ומגיע גם ל-4,000 שקל. רוב דגמי הדגל החדשים אמנם מציעים יכולות משודרגות לעומת הדור הקודם, אבל אינם מביאים מהפכה.

האמת היא שדגם שיצא לפני כשנה עדיין מציע מסך מעולה, יכולות עיבוד חזקות ומצלמה מספיק טובה. לכן, דווקא כשיוצא דגם חדש ומחירו של הקודם יורד, מומלץ לקנות את הדגם הקודם.

גלקסי S4 של סמסונג בפחות מ-2,000 שקל

בעת השקתו בספטמבר 2013 נמכר דגם הדגל המעולה G2 של LG ב-3,200 שקל ביבוא רשמי. היום המחיר עומד על 2,250 שקל, עם נפח אחסון כפול של 32 ג'יגה.

גלקסי S4 של סמסונג נמכר ב-3,600 שקל בעת השקתו בחודש מאי 2013. היום מחירו הרשמי 2,000 שקל, ואפשר למצוא גם בפחות, כאשר הגרסה הזו גם כוללת חיבור לרשתות דור 4, דבר שלא היה קיים בדגם ההשקה בארץ.

6. תצוגה וחנויות עודפים

כאשר מגיע דגם חדש, החנות רוצה להיפטר מהדגם הישן המוצג בחנות ומציעה את אותו מכשיר בהנחה משמעותית. המוצרים נמכרים בחנות עצמה או בחנויות עודפים של הרשת, וההנחות מגיעות אפילו ל-60%.

החסרונות, כמובן, הם שמדובר במוצר שנגעו בו מאות ואולי אלפי אנשים, וכשמדובר במוצרי חשמל לבנים - לעתים יש שריטות ופגמים.

רמקולים ב-400 שקל פחות

רשת באג מציעה חנות למכירת עודפים ותצוגות בדיזנגוף סנטר, שם אפשר לקבל עד 60% הנחה על מוצרים.

בניופאן אאוטלט בראשון-לציון אפשר למצוא מסך טלוויזיה של טושיבה, דגם L4300 בגודל 50 אינץ', ב-3,500 שקל מתצוגה, לעומת מחיר מחירון של 4,500 שקל. רמקול JBL קולנוע ביתי מדגם סינמה 510, עולה 1,100 שקל, לעומת מחיר מחירון של 1,500 שקל.

7. לא חייבים הכי משוכלל

בכל פעם שיוצא דגם חדש של טלוויזיה, סמארטפון ואפילו מקרר - הוא מציע תכונות מתקדמות ושכלולים חדשים שאמורים להצדיק את המחיר. אך האם אתם זקוקים לכל השדרוגים האלה?

בתחום הטלוויזיות, למשל, יש דגמים עם איכות תמונה חדה מאוד, שכדי להינות ממנה נדרש ציוד תואם ותכנים תואמים (ממירים, סרטים וכדומה).

לא פעם נסחפים הלקוחות אחרי התיאורים המבטיחים והמבלבלים של המוכרים, אך בפועל כלל לא זקוקים לדגם מתקדם. גם סמארטפוני הדגל מצוידים בטכנולוגיות החדישות ביותר, אבל רוב האנשים לא מנצלים אותן כלל ויכולים למצוא דגמי ביניים של אותן חברות או של יצרניות אחרות, במחירים נמוכים בהרבה ועם תכונות שיספקו גם את המשתמשים הטכנולוגיים.

דגמי ביניים במחיר סביר

למשל, ZTE מציעה את VEC ב-1,500 שקל, וואוי מוכרת את דגם P7 ב-1,900 שקל, ו-One Mini 2 של HTC נמכר ב-2,100 שקל.

8. ירידים וימי מכירות מרוכזים

ירידי מכירות מתקיימים בארץ לעיתים קרובות, ביניהם היריד של מועדון "חבר" וקרנבל החשמל של רשת א.ל.מ.

גם כאן מומלץ לבוא מוכנים, ולדעת בדיוק אילו מוצרים אתם מחפשים ומה מחירם בחנויות מחוץ ליריד. עוד חשוב לדעת שבתקופת היריד לעתים ניתן למצוא מחירים דומים גם בחנויות אחרות שאינן משתתפות בו, שמנסות להתחרות במחירי היריד.

בשנים האחרונות אימצו רשת באג ורשתות נוספות גם את ה"בלאק פריידיי" האמריקאי, החל בסוף השבוע השלישי של חודש נובמבר. מדובר בסוף שבוע ארוך של הנחות על מוצרי אלקטרוניקה.

טלוויזיה ב-850 שקל פחות

ביריד האחרון של א.ל.מ שנערך בחודש יוני היה אפשר למצוא מסך גרונדיג בגודל 34 אינץ' במחיר של 2,550 שקל במקום 3,400 שקל.

9. קנייה לא מיד עם ההשקה

השקה של דגמים חדשים מלווה במסע יחסי ציבור שמעודד בהלת קניות. רבים רצים לקנותם בימים הראשונים להגעתם לחנויות, אבל לא תמיד כדאי לרוץ לקנות. להפך - חודשים ספורים לאחר ההשקה יורד מחירם של הדגמים החדשים במאות שקלים.

מחיר S5 ירד ב-360 שקל

גלקסי S5 של סמסונג, שיצא בחודש אפריל האחרון, עלה בעת ההשקה 3,560 שקל. חצי שנה לאחר ההשקה אפשר לרכוש אותו במחיר הרשמי של 3,200 שקל. דגם G3 של LG בגרסת 32 ג'יגה עלה 3,600 שקל בעת ההשקה ביולי, והיום - רק 3 חודשים לאחר מכן - מחירו ירד ל-3,250 שקל.

במקרה של האייפון, המחיר נשאר יחסית יציב גם שנה אחרי. אייפון 5S עלה בעת ההשקה 3,600 שקל. היום הוא עולה 3,300 שקל, אבל המחיר צפוי לרדת כעת, לאחר שהדגמים החדשים נכנסו לחנויות.

10. חגים, אירועים ומבצעי סוף שנה

אירועים טלוויזיוניים, כמו המונדיאל למשל, מנוצלים על-ידי היצרנים והמשווקים לקידום מכירות וליצירת אווירה של קניות. בתקופות כאלה נמכרים טלוויזיות, מקרנים ואביזרים נלווים במבצעים.

גם החגים, במיוחד פסח וראש השנה, מזמנים מלחמת מבצעים בין החנויות. שווה לעקוב. סוף שנה היא גם הזדמנות מצויינת לחפש מבצעים. רשתות אלקטרוניקה רבות רוצות להיפטר מהמלאי לפני ספירת המלאי השנתית שלהן, והן מנצלות הזדמנות לעשות הנחות למוצרים רבים. לכן, לפעמים כדאי לחכות ולראות אילו הנחות אפשר לקבל בחודש דצמבר.

הנחה לא ישירה

לפני המונדיאל האחרון יצרניות הטלוויזיה הציעו מבצעים רבים, שהתבטאו פחות בהנחות ישירות על טלוויזיה ויותר בהטבות לרוכשים, כמו הרחבת האחריות או הובלה והרכבה חינם. סוני, למשל, העניקה חינם את קונסולת המשחקים פלייסטיישן 4 למי שרכש מסך בטכנולוגיית K4. שווי המתנה: 2,600 שקל.