סקר החברות: צפי להתאוששות; ב"י: עלייה בייצוא הסחורות

ניתוח של מגבלות ההיצע והביקוש בענפים השונים מלמד כי במרבית הענפים (מלבד ענף הבנייה) מגבלת הביקוש היא המגבלה העיקרית לביצוע הפעילות, כאשר בולטת העלייה במגבלה זאת בענפי המלונאות, המסחר והשירותים

מלונות אילת / צילום: תמר מצפי
מלונות אילת / צילום: תמר מצפי

נתוני סקר החברות לרבעון השלישי שפרסם היום בנק ישראל מעידים כי לצד הירידה הניכרת במכירות ובייצוא ברבעון השלישי קיימת אופטימיות חלקית בחברות לגבי הרבעון האחרון של השנה: על-פי הסקר בענפי השירותים, התחבורה והתקשורת הציפיות הן להתאוששות בפעילות בחלקה האחרון של השנה בעוד שבענפי התעשייה, המלונאות והמסחר הציפיות הן להמשך מגמת הירידה בפעילות.

שלל נתונים כלכליים שפורסמו היום מעידים על תמונה מורכבת של מצב המשק ללא מגמה ברורה וחד משמעית בפעילות הכלכלית, זאת על רקע החלטת הוועדה המוניטארית של בנק ישראל אתמול להותיר את שיעור הריבית לחודש נובמבר ללא שינוי בשפל היסטורי של 0.25%.

במקביל לסקר החברות דיווח היום בנק ישראל על עלייה ראשונה זה מספר חודשים בהיקף ייצוא הסחורות מישראל. הבנק פרסם היום כי המדד המשולב לפעילות הכלכלית במשק רשם בספטמבר עלייה של 0.18%. בנוסף עודכן רטרואקטיבית מדד אוגוסט מ-0 לעלייה מזערית של 0.1%. העלייה בספטמבר נבעה ברובה מעליות של 1.9% ו-1.6% במדדי יצוא הסחורות והשירותים. בשני המדדים באו העליות לאחר ירידות חדות יחסית שנרשמו ביוני ובאוגוסט וקיפאון ביולי.

עם זאת מוקדם עדיין להעריך האם העליות מבטאות התאוששות של ממש בייצוא או שמדובר רק בהשפעת מבצע צוק איתן שהסתיים באוגוסט. לצד נתונים אלה דיווח גם מכון הייצוא על עלייה ביצוא הסחורות ברבעון השלישי. על-פי ניתוח נתוני הייצוא שערך המכון עלה יצוא הסחורות ב-4.5% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הניתוח העלה כי לעיקר העלייה בייצוא אחראי זינוק חד (37%) בייצוא התרופות, כשבשני הענפים הדומיננטיים האחרים - יצוא כימיקלים ורכיבים אלקטרוניים נרשמו עליה של 1.5% וקיפאון. ואולם גם ללא שלושת הענפים הדומיננטיים עלה הייצוא ברבעון השלישי בשיעור של כ-3%.

התמונה המצטיירת מהנתונים מחזקת לכאורה את השיקולים שהובילו את הוועדה המוניטארית של בנק ישראל להחליט אתמול להותיר את שיעור הריבית ללא שינוי. הוועדה נימקה את החלטתה בכך ש"השפעות (שתי) הפחתות הריבית האחרונות טרם באו לידי ביטוי מלא בפעילות (הכלכלית במשק) ובאינפלציה". בנוסף ציינו בוועדה את הפיחות בשער השקל מול הדולר בחודשים האחרונים, שצפוי להשפיע לטובה על היקף היצוא.