סטארט-אפ אמריקאי: 50 דולר תמורת מעקב אחרי עוברי אורח

חברת Placemeter מציעה תשלום לבעלי סמארטפונים ישנים שיציבו אותם בחלון ביתם כדי לצלם ולנטר תנועת עוברי אורח וכלי רכב

חברת סטארט-אפ מניו יורק מוכנה לשלם לכם כסף כדי שתוותרו מעט על הפרטיות של האנשים שחוצים את הרחוב שמול הבית שלכם. החברה, בשם Placemeter, משלמת לאנשים 50 דולר לחודש בתמורה לכך שאלה יצמידו את הסמארטפון הישן שלהם לחלון ביתם שפונה לרחוב ויעבירו בשידור חי צילום ווידיאו של המתרחש בחוץ.

הסרטון המצולם מועבר ישירות לשרתי החברה, שאוספים את המידע האנונימי, מנתחים אותו ומוכרים אותו לעסקים מקומיים, מפרסמים ורשויות מקומיות כדי שאלה יוכלו לקבל מידע באשר לפעילות שמתרחשת בעיר שלהם.

פלורן פייר, אחד ממייסדי החברה, אמר ל"גארדיאן" כי הרעיון הוא להשתמש בראייה ממוחשבת כדי לזהות אובייקטים בפיד לייב של וידיאו ולהבדיל בפיקסלים הממוחשבים בין מה שהוא הולך רגל, רכב פרטי או אוטובוס. "זה כמו לתת למחשב עיניים אבל אף אחד לא באמת יושב מול זה ומנתח אובייקטים", הוא הסביר.

מי שעשוי לחשוש מזליגה של נתונים שמאגדת Placemeter דרך מצלמות הווידיאו הפתוחות של משתמשיה אולי יירגע מההצהרה של פייר לפיה החברה לא מאחסנת את פיד הווידיאו שהיא מקבלת מהמצלמות השונות והיא גם לא מפעילה טכנולוגיה לזיהוי פנים על האובייקטים המצולמים.

עם זאת, ב"גארדיאן" צוטט ריאן קאלמבר, סמנכ"ל המוצר של WatchDox, סטארט-אפ ישראלי שמפתח שירות המספק שליטה, ניטור ואבטחת מסמכים, שמביע מעט חשש מהמוצר. "זה מאוד שונה ממצלמות האבטחה שפזורות בלונדון כי שם פועלים תחת כללים וחוקים. במקרה של Placemeter, האקרים יכולים להשיג גישה למידע ולסכן את הפרטיות של עוברי אורח לצורך מעקב בעולם הפיזי". לדבריו, "דברים רעים יכולים לקרות באינטרנט כשאתה יודע איפה אנשים גרים בעולם האמיתי, בטח כשיש לך פיד וידיאו של כל מה שקורה מחוץ לחלון הבית שלהם".

ועדיין, מסבירים ב"גארדיאן", ב-Placemeter טוענים כי הטכנולוגיה שלהם לא שונה מהצבת אדם בפינת הרחוב כדי לספור את מספר עוברי האורח ברחוב באופן ידני. "אנחנו לא עוקבים או מציצים - רק המחשבים שלנו סופרים. יש הבדל עצום", טוען פייר.