גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מרוץ אליטיסטי

מועקה אוחזת בי עם הכנסת תחרות "התלמיד המחונן" לבית-הספר

בית ספר בשיקגו / צילום: רויטרס
בית ספר בשיקגו / צילום: רויטרס

השבוע ייערכו לתלמידי כיתות ב' ברחבי הארץ מבדקים לאיתור ילדים מחוננים. הורים לילדים בכיתות ב' קיבלו מכתב מקדים, המסביר כי האגף למחוננים ולמצטיינים במשרד החינוך, מפעיל תוכניות מיוחדות לטיפוח תלמידים מחוננים ומצטיינים, ובהתאם לכך יתקיימו שני מבדקים - שלב א' ושלב ב' לבדיקת מחוננות והתאמה לתוכניות אלו.

באופן טבעי כמעט, המכתב המאתגר הצית את התרגשותם והטריד את מנוחתם של הורים רבים, והעלה את העיסוק במנת-המשכל של ילדיהם לעדיפות ראשונה.

מבחן שלב ב', שהוא הסופי והקובע, יתקיים במכון מחוץ לבית-הספר, בשעות אחר-הצהרים. אך, שימו לב, הוא ייערך במתכונת קבוצתית. זה אומר, לחץ נוסף על הילד התמים והרך בשנים - הצורך להצליח במשימות אל מול עיניי ילדים נוספים.

ובי מקננת השאלה - האם במקום להלחיץ את כל הילדים והוריהם, לא היה נכון יותר, כי הורים אשר מעוניינים לדחוף את ילדיהם ל"מבדקי מחוננות" הנערכים במשך שעות ומאופיינים בלחץ חברתי, הם אלו שישלחו בקשת הצטרפות ואישור לכך?!

נראה, כי לא כך מבחינת משרד החינוך ששואף לקדם תלמידים מצטיינים, אשר מנת-המשכל שלהם גבוהה מהממוצע, שאותם נוח להכשיר ולקדם. כי מבחינת משרד החינוך, את מי יותר נכון לקדם - את דור העתיד של הפיתוח הישראלי, מניה בטוחה להשקעה עם תגמול עתידי ודאי, או דווקא תלמיד ממוצע, שהפוטנציאל האקדמי שלו, אינו בהכרח קלף מנצח; והתשובה ברורה. כלומר, משרד החינוך מהמר על הסוס הנכון.

וכיאה למרוץ אליטיסטי, התלמידים החלשים יותר נשכחים מאחור. דווקא אותם תלמידים המאופיינים בבעיות קשב וריכוז, קשיים במסוגלות חברתית ולימודית, בבעיות קוגניטיביות אלו ואחרות, הזקוקים ליחס יותר מיוחד, אותם משרד החינוך שומט, כחיה מיניקה המותירה מאחור את גוריה שהתגלו כבעלי פגם. למרבה הצער, משרד החינוך אינו ממהר לקדם את החלשים. שם לא תיתקלו בדרישה למכתב מנומק מההורה, כדי להוציא אותם מתוכנית העשרה. להיפך. נסו לצרף ילדים אלו לתוכנית העשרה וסיוע, ותיתקלו בקיר אטום וביורוקרטי.

כבר כמה שבועות, עוד בטרם יצאה ההודעה הרשמית באשר למבדקים, הורים רבים "נערכו למשימה" שאין להיערך לה, מאחר שהיא לא תלוית ידע אלא מנת משכל. וכיאה לפוטנציאל הרווחי, למרכזי לימוד פרטיים שהבחינו בפוטנציאל חליבת כספו של ההורה הלחוץ, הוקמו מרכזים המקיימים קורסים מיוחדים להכשרת הפעוט בן השבע למשימת המבדקים.

מרכז מסוים, למשל, מציע להורים כמה מסלולים. קורס בן שלושה מפגשים שבהם חושפים את הילדים לחומרים שיהיו במבחן, במחיר של 650 שקל; קורס בן שמונה מפגשים ב-1,800 שקל, וערכות הכנה במחיר של 300 שקל. והסינרגיה בין ההורה השואף לכך שבנו יעבור את המבחן ויקבל את החותמת "מחונן", לבין בעלי המרכז שרואה כסף בעיניים, מובנת לכל הורה שאפתן.

הילד הרך, שעד לפני שנתיים ינק מוצץ בגן חובה, נתון כעת ללחצים מכל הצדדים. ההורים שדוחפים אותו להצליח במבחן, המורים במרכז שמדרבנים אותו לענות מהר על מבחנים רבים, ומכוונים למהירות חשיבה, החברים בבית-הספר שאיתם הוא עומד בתחרות החל מרגע ההכרזה על המבחן, וגם בית-הספר, שייעודו לספק "כמה שיותר מחוננים" מתלמידיו שלו.

והלוואי שזה היה נעצר שם. ישנם הורים שתחת זרועו המונפת של דחפור ההצלחה, שכחו את תפקידם כמווסת רגשי, כמרגיע משפחתי. ובמילים אחרות: נטשו את תפקיד ההורה, העוטף את הילד ומקבלו ללא תנאי, והצטרפו בעצמם לתנועת השופל להשגת יעד "המחוננות". זאת על-ידי מילות עידוד, הכוונה ולחץ מתון לטובת ההישג. כי בינינו? מי לא היה רוצה ילד מחונן, שהמערכת סוגדת לו, מקדמת אותו ומשייכת בהתאמה את הוריו, לקבוצת האליטה האינטלקטואלית השכונתית.

כהורה לילד, תחושת מועקה אוחזת בי עם הכנסת תחרות "התלמיד המחונן" לבית-הספר, מוסד שאמור להכיל את המצליחים יותר וגם פחות, בלי לעשות איפה ואיפה. המועקה מתגברת, עם השפעתה הישירה על קבוצת הורים, שאינם מצליחים לא להיכנע לתכתיב החברתי של "הילד המוצלח של השכן" ובכניעתם לתחרות, ממכבשים בעצמם את ילדם שלהם.

קידום ילדים מחוננים, שיש להם פוטנציאל מימוש לימודי גבוה, הוא אכן יוזמה מבורכת. אין סיבה הגיונית למנוע מילדים שמנת-המשכל שלהם גבוהה מהממוצע, לקבל תכנים מתקדמים ולימודי העשרה המותאמים להם אישית. עם זאת, היה נכון יותר לנטרל את הקונספט הזה מתחום בית-הספר כדי לפגוע פחות בילדים.

האופציה האלטרנטיבית הממזערת נזקים רגשיים לילד הייתה יכולה להתקיים לו משרד החינוך היה שולח להורים מכתבים המזמינים את ילדיהם למבדק אישי, בשעות אחר-הצהריים, וללא נוכחות ילדים נוספים בחדר. כך נשמרת הבחירה למבדק מלכתחילה בידי ההורים; והתחרות בין ההורים ובין הילדים בכל הקשור לאבחון הזה, הייתה ממוגרת.

בדרך זו ייחסך המכבש ההישגי מהילד וכן מהוריו; וילדים שיימצאו מחוננים לאחר המבדק, יקבלו לימודי העשרה מחוץ לכותלי בית-הספר, ובזמן הנוח להם ולהוריהם בהיעדר ניקור העיניים.

עוד כתבות

מרפסות מלון מפונים בקיבוץ גינוסר. ''שבר את המבנה הקהילתי'' / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

המחקר שמגלה את עומק הפגיעה במפוני הצפון

סקר של הטכניון, שנערך בקרב 340 תושבים מגבול הצפון, משרטט תמונה עגומה בתחומי התעסוקה והחינוך וגם בפן הנפשי והמשפחתי של מי שפוזרו במאות נקודות ברחבי הארץ ● "המציאות שנוצרה סימנה להם - הממשלה לא מכירה בסיפור שלכם, אפשר בלעדיכם", אומרת פרופ' מירב אהרון–גוטמן

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; פאגאיה זינקה ב-20%, פלייטיקה ב-14%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.9% וחתם רצף של שבעה ימי עליות ● ישראליות: טאואר, קמטק, ופייבר עלו בעקבות הדוחות, סולראדג' נפלה ב-9% ● חברת משחקי הוידאו רובלוקס צללה ב-20% ● האנליסטית שמסמנת את החברה שתרוויח הכי הרבה מ-AI ● בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי Arm, למרות התחזית הפושרת של החברה ● באופנהיימר ממליצים על גילת עם אפסייד של 43%, מתמודדת על שלושה חוזים גדולים

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Reuters, Leonhard Foeger

ההופעה הישראלית והמלחמה בעזה השתלטו על סדר היום באירוויזיון השנה

מחווה פרו-פלסטינית במהלך חצי גמר של משתתף שבדי בתחרות, שהציג כאפיה כרוכה על ידו, קריאות בוז שנשמעו במהלך ההופעה של הנציגה הישראלית עדן גולן, ואופי הקבלה של השיר הישראלי השתלטו על הכותרות בנוגע לתחרות הזמר האירופית השנה ● ובין ההפגנות האלימות, התפתחות מפתיעה כשעדן גולן זינקה מהמקום השמיני למקום השני בטבלת ההימורים

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אלכס קארפ, מנכ''ל פלנטיר / צילום: ap, Thibault Camus

ענקית ה-AI הייתה אחת מהמניות האהודות בוול סטריט. ואז היא פרסמה דוחות

פלנטיר, אחת החברות הגדולות בתחומי ה־AI, נסקה בשנה האחרונה ביותר מ־175% והפכה לאחת המניות היקרות בוול סטריט ● עד שהגיעו הדוחות שהביאו לצניחה של 15% במניה

בשיחות לקראת הוספת ChatGPT לאייפון / צילום: צילום מסך מאתר אפל

אפל מתקרבת לעסקה: צ׳אט GPT יוטמע במערכת ההפעלה של אייפון

השיחות מול גוגל עוד לא הסתיימו, אבל אפל ו-Open AI עושות סימנים של סגירת עסקה שתאפשר לאפל להטמיע את צ'אט GPT במערכת ההפעלה הבאה

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Associated Press, Martin Meissner

יותר מנועה קירל ונטע ברזילי: עדן גולן שוברת שיאי רייטינג עבור תאגיד השידור הציבורי

עדן גולן לא רק הצליחה לתת מופע מרשים - אלא גם לשבור שיאי רייטינג לתאגיד השידור הציבורי ● משדר חצי גמר אירוויזיון אמש רשם לתאגיד השידור הציבורי 25.9 נקודות רייטינג - יותר מהמשדרים של 2023 ו-2018, אז התחרו נטע ברזילי ונועה קירל ● האם התאגיד יצליח לשמר את הצופים החדשים?

אילוסטרציה: shutterstock

תיקון החוק שמפלה לטובה יורשי דירה בפרויקטים של פינוי בינוי

המחוקק החליט להבחין בין שותפים "רגילים" בדירה לבין בעלים אשר ירשו במשותף דירה ● כך ההבחנה משפיעה על תמורות בהתחדשות עירונית

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

הדאו ננעל בעליות בשבוע הטוב ביותר מתחילת השנה

נעילה חיובית באירופה ● מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● מניית שירות אחסון הענן דרופבוקס עולה לאחר שאמש פרסמה דוחות שעלו על התחזיות ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה

''גרניקה'' של פיקאסו, דוגמה לביקורת בדיעבד / צילום: ap, Manu Fernandez

החוקרים שמגלים: איזה תפקיד יש לתרבות במלחמה

ממוזיקה ואופנה ועד שירה ואמנות פלסטית, התרבות הישראלית בחצי השנה האחרונה מתכנסת בתוך עצמה ● חוקרים שדיברנו איתם מתעקשים שבניגוד לאימרה על מוזות בזמן מלחמה, הן לא שותקות, אבל גם לא ביקורתיות ● מה תפקיד האופנה בתיעוד, ומה אפשר ללמוד מסיפורם של משורר אנגלי והציור "גרניקה" על המשמעות שיצירות עשויות לקבל בעתיד?

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

דורון טאובמן / צילום: אמנון חורש

זה עורך הדין שייצג את הממשלה בבג"ץ חוק הגיוס

בחודש שעבר אישרה היועמ"שית לממשלה לקבל ייצוג נפרד בבג"ץ חוק הגיוס ● מי שהסכים לקחת את המשימה הוא עו"ד דורון טאובמן, שותף במשרד רם כספי, בעל ניסיון בייצוג בבג"צים המציגים עמדה שמרנית ● בין היתר מייצג טאובמן את הרבנים הראשיים בבג"ץ מתווה הכותל

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

איזו מערכת נשק במערך ההגנה האווירית של ישראל יצאה לאחרונה משימוש?

כמה יו"רים מונו במפלגת הליכוד מאז קום המדינה, כיצד נקרא כלב הציד של אל השאול האדס ואיזה סרט מבוסס על ספרו של ג'וזף קונרד "לב המאפליה"? ● הטריוויה השבועית

הפגנה בירושלים נגד הקו הירוק / צילום: ap, Matt Rourke

התפרעויות נגד הקו הירוק: נזק של מאות מיליוני שקלים וחצי שנה עיכוב

בשבוע שעבר הוצתה מכונת קידוח בפרויקט ההקמה של הרכבת הקלה בבירה ● גורמים המעורבים בפרויקט חושדים כי היא הוצתה על ידי קומץ חרדים שמתנגדים להקמת הקו, וזה לא המקרה הראשון

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Reuters, Leonhard Foeger

שיטת ההימורים והסיכויים: מאחורי הקפיצה של עדן גולן לצמרת הטבלה

הנציגה הישראלית עדן גולן קפצה למקום השני בטבלאות ההימורים, לאחר הביצוע שלה בחצי הגמר ● מקביעת היחסים ועד להיסטוריה, כל הפרטים על השיטה ● וגם: מי המדינה שמובילה? ● שאלות ותשובות

ארסנל נשק בלתי נגמר / צילום: Reuters, Iranian Army/WANA

ארסנל בלתי נגמר: איזה נשק יש עדיין לחיזבאללה?

מפצצות מרגמה, דרך קטיושות וכטב"מים ועד טילי סקאד וטילי שיוט ● האמצעים שהציג חיזבאללה עד כה הם כאין וכאפס לעומת אלה שהוא יכול להפעיל במקרה של מלחמה כוללת בצפון

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

העצרת הכללית של האו''ם / צילום: Reuters, Eric Thayer

האו"ם אישר חברות לרשות הפלסטינית בארגון


הרשות הפלסטינית למעשה תקבל הכרה דה-פקטו - בלי להיקרא "מדינה" • החברות באו"ם תעניק לרשות זכויות שיבטיחו השתתפות מלאה בפעילות העצרת הכללית • הפלסטינים נכשלו עד כה בעקבות הווטו האמריקני, ועל כן הם לא קיבלו את הזכויות המלאות בדומה לשל מדינות-חברות • ארדן: "נותנים זכויות למדינת טרור עתידית של חמאס"

מטוס הריגול הבריטי ''Shadow R1'' / צילום: צילום מאתר חיל האוויר הבריטי

דיווח: מטוסי ריגול בריטיים אספו 1,000 שעות של צילום ברצועת עזה

לפי הפרסום באתר Declassified UK, במהלך גיחות האיסוף של חיל האוויר נאספו עד 1,000 שעות של צילומים מאז חודש דצמבר, ואלו נמשכות גם בימים האחרונים ● בין 132 החטופים שנמצאים בשבי חמאס מאז ה־7 יש שני אזרחים בריטים, והמשימות נובעות גם מהצורך לאתר אותם