תל השומר: דיור ציבורי משמש תיירי מרפא ורופאים בכירים

המבקר: ‎‎‏"על המרכז הרפואי להימנע מלנצל את השימוש בדירות השירות ולהפכו למקור הכנסה, שכן אין זה ייעודן. כגוף ציבורי עליו לפעול לפי סדרי מינהל תקין‏‎"‎‏‏

בית החולים שיבא - תל השומר / צילום: תמר מצפי
בית החולים שיבא - תל השומר / צילום: תמר מצפי

‏‎‎חודשיים אחרי שתחקיר "גלובס" חשף כי הנהלת בית החולים הממשלתי שיבא (תל השומר) הסבה על דעת עצמה עשרות חדרי מגורים המיועדים לסטאז'רים לרפואה לטובת תיירי מרפא מחו"ל, מפרסם היום (ד') מבקר המדינה, יוסף שפירא, דוח חמור בעניין.

על-פי הדוח, בדיוק כפי שהעלה התחקיר, החדרים שהושכרו לתיירי המרפא ממוקמים ב"בית שמעון" - מבנה השייך למשרד השיכון ולחברת הדיור הציבורי עמידר. 42 חדרים עברו הסבה שכזו, כאשר חלקם הושכרו למתמחים שהגיעו ממדינות זרות. מבקר המדינה כותב כי לא רק שהדבר נעשה ללא ידיעת משרדי הבריאות והשיכון, אלא גם בניגוד לקבוע בנוהל הפנימי של בית החולים עצמו‏‎ .‎

על-פי הדוח, הנהלת תל השומר טענה בתגובה לממצאי הביקורת כי "בית שמעון" כלל לא נבנה על-ידי משרד השיכון אלא באמצעות תרומות, וכי "מסיבה לא ברורה" המבנה נרשם בשנות השישים כאילו היה שייך למשרד השיכון. ואולם, מבקר המדינה קובע כי "המרכז הרפואי לא המציא מסמכים כלשהם התומכים בטענתו.

זאת ועוד, גם בפגישות שקיימו עם נציגי הביקורת ציינו נציגי הנהלת המרכז הרפואי כי הם כבר העלו טענה זו בעבר במסגרת דין ודברים עם עמידר בנוגע לחוזה השכירות של דירות השירות, אולם על אף טענתם לא שונה חוזה השכירות, והדירות במבנה בית שמעון המשיכו להיכלל במסגרת חוזה השכירות הקיים". יצוין כי במבנה המדובר תלוי שלט גדול עליו כתוב במפורש כי המבנה הוקם לטובת סטודנטים לרפואה על-ידי משרד השיכון בשיתוף קרן פילנתרופית‏‎.‎‏ ‏

‎"‎משרד מבקר המדינה מעיר למרכז הרפואי כי דירות השירות נועדו למגורים של עובדי המרכז הרפואי שנמצאו חיוניים לצרכיו, ואילו יחידות הדיור במעונות הסטודנטים נועדו לשיכון סטודנטים המתמחים במרכז", כותב המבקר. "כל שימוש אחר בדירות וביחידות הדיור, כמו מגורים של מי שאינו עובד חיוני, לרבות מגורים של תיירים מחו"ל, הוא חריגה מהנוהל הפנימי של המרכז הרפואי ומנוהל משרד הבריאות, ואף ניתן לראות בכך חלק מפעילות עסקית ושיווקית של המרכז הרפואי. פעילות כזאת אינה עולה בקנה אחד עם ייעודן של דירות השירות ומעונות הסטודנטים, וכל עוד משרד הבריאות אינו רואה לנכון להסדירה ולאשרה, על המרכז הרפואי להפסיקה", כך לשון הדוח.

‏המבקר מתח ביקורת נוקבת גם כלפי משרד הבריאות שהתרשל בפיקוח על אופן השימוש במגורים, וכך הוא כותב: "דירות השירות ומעונות הסטודנטים הן נכסי המדינה ומטרת השימוש בהן היא ציבורית, דהיינו לאפשר לעובדים חיוניים או לסטודנטים לגור בסמיכות למקום עבודתם לצורך זמינותם המיידית כשעולה הצורך. הקצאת דירה לאדם שאינו חלק מצוות בית החולים, ובכלל זה תיירים מחו"ל, חורגת מהנהלים ומייעודן של הדירות. משרד מבקר המדינה מעיר למשרד הבריאות על פיקוחו הלוקה בחסר בכל הקשור לשימוש החורג שהמרכז הרפואי עושה בדירות" (בתל השומר הסבירו למבקר כי התיירים ששוכנו בבית שמעון הם דלי אמצעים, ושיכונם במגורים אלה חסכו אשפוזים).

‏דוח המבקר עוסק בהקשר נוסף שהופיע בתחקיר "גלובס" על השימוש בדירות מגורים בתל השומר: מסתבר כי בניגוד לנוהל של משרד הבריאות שלפיו דירת מגורים תינתן לעובד בית החולים לתקופה שלא תעלה על 7 שנים, הרי שישנם עובדים המתגוררים בדירות השירות כ-20 שנה ברצף. יותר מכך, חלק מהדיירים האמורים הם רופאים בכירים ואף מנהלי יחידות - כאלה שמשתכרים עשרות אלפי שקלים בחודש ולמרות זאת נהנים מדירה של 100 מטר במרכז הארץ בעלות של כ-2,500 שקל בחודש בלבד. "גלובס" חשף בין היתר כי בין הנהנים מדירת מגורים בתל השומר נמנה אור שני, סגן מנהל התפעול בבית החולים ובנו של פרופ' מוטי שני, נשיא תאגיד הבריאות בתל השומר ולשעבר מנכ"ל המרכז הרפואי. שכרו של אור שני, אגב, עומד על כ-23 אלף שקל ברוטו בחודש‏‎.‎‏

‎ ‎‎דין לעצמו

‏‎‎עוד על-פי מבקר המדינה, הנהלת תל השומר מסרבת להעביר לחברת עמידר חלק ניכר מהסכומים שהיא אמורה להעביר לחברה בהתאם לחוזה ההתקשרות ביניהם, וזאת בטענה כי עמידר לא מתחזקת את הדירות ולכן לא ראויה לכך.

למעשה, תל השומר גובה מהעובדים שלה שמתגוררים בדירות השירות כמה מיליוני שקלים מעבר לסכום שבית החולים מעביר לעמידר. על כך כותב המבקר: "משרד מבקר המדינה מעיר למרכז הרפואי ולמנהלו (פרופ' זאב רוטשטיין) כי התעלמותם מדרישתה של עמידר לעדכן את גובה שכר הדירה, שתכלית תקבוליו לטובת הדיור הציבורי, נוגדת מינהל תקין. אם המרכז הרפואי מתנגד לדרישה זו עליו לפנות לעמידר או למשרד השיכון כדי להביע את עמדתו ולפרט את נימוקיו להתנגדותו, ואין הוא יכול לעשות דין לעצמו. המרכז הוא גוף ציבורי המחויב לפעול על-פי סדרי מינהל תקין, והתעלמותו מהדרישה שקיבל היא הפרה של חובתו זו".

‏ עוד כתב המבקר: "על המרכז הרפואי להימנע מלנצל את השימוש בדירות השירות ובמעונות הסטודנטים ולהפכו למקור הכנסה, משום שאין זה ייעודן. כגוף ציבורי מצופה ממנו לפעול על-פי סדרי מינהל תקין ולמלא את חובותיו כשוכר של נכסי המדינה".

‏ המבקר תקף גם את משרד השיכון ועמידר על כך שהתרשלו בתפקידם ואפשרו להנהלת תל השומר לנצל את היעדר הפיקוח מצדם‎.‎‏ ‏‎‎‏