לח רכבי הסאלון-יוקרה האירופי הוא הגביע הקדוש של תעשיית הרכב. זהו הפלח הרווחי והייצוגי ביותר בעולם הרכב, וכל יצרנית רכב יודעת ש"מי שיצליח כאן יצליח בכל מקום" כמאמר השיר של סינטרה. אלא שלמרות הרבה ניסיונות הרואיים להשיג דריסת רגל בפלח מצד יצרניות שונות, הוא היה ונותר טריטוריה כמעט פרטית של מרצדס, ב.מ.וו, ואאודי - שלוש הגרמניות ששומרות על עליונותן באמצעות השקעות עתק במו"פ, ובאמצעות תדמית מותג גלובלית בלתי מעורערת.

באירופה כמעט בלתי אפשרי להבקיע את החזית המרכזית של הפלח הזה, ולכן מנסות המועמדות החדשות לחדור דרך נישות שהגרמניות בקושי טורחות לכסות, כמו כלי רכב היברידיים. לקסוס יישמה את האסטרטגיה הזו בהצלחה יחסית עם ליין היוקרה ההיברידי שלה, שפנה ללקוחות אירופים עשירים עם אג'נדה ירוקה. גם אינפיניטי, חטיבת היוקרה של קונצרן רנו-ניסן, נכנסה לפני כשנתיים לאותו מסלול עם הגרסה ההיברידית של ה-M, וכעת היא מגיעה גם לישראל תחת השם החדש Q70.

הנוסעים נהנים יותר

חיצונית ה-Q70 שומרת על העיצוב המוכר של סדרת ה-M. זו מכונית ארוכה, רחבה ועתירת קימורים מלפנים ומאחור, שנראית יקרה ומכובדת אבל עדיין לא זוכה למבטי הקנאה והסקרנות שלהן זוכות הלימוזינות הגרמניות המקבילות ברחוב הישראלי. לטעמנו זה דווקא יכול להוות יתרון בתקופות שבהן הצטיידות ברכב מוחצן יכולה להגיע בקלות למתקפות ברשתות החברתיות.

תא הנוסעים היה ונותר נקודת החוזק של המותג אינפיניטי. כל משטח גלוי למראה ולמגע, וגם רוב המשטחים הנסתרים עטויים בחומרים הטובים ביותר, כולל דיפון עור איכותי במקומות שבהם רוב הגרמנים מסתפקים בפלסטיק ותחליפים. כל פרט ברכב זוכה לפיניש מדוקדק כמו שרק פועלים יפנים עם חלוקי מעבדה לבנים והפרעה טורדנית-כפייתית (OCD) יודעים להעניק. התא עצמו אטום לרעשים ברמה של אולפן הקלטות, ומותיר למערכת הקול היקרה סביבה אקוסטית סטרילית.

המרחב בתא הנוסעים אינו נופל מהמקובל בפלח E האירופי, ויש בו שפע של מרחב רגליים וכתפיים מלפנים ומאחור, אם כי המושב האחורי-אמצעי עדיין מציע שימושיות מוגבלת. השילוב בין תא מטען משתפל לבין הסוללה הגדולה והמקוררת של המערכת ההיברידית, שממוקמת בגב המושב האחורי, נוגס בנפח ההעמסה של התא ומגביל אותו לכמות מצומצמת יחסית של מזוודות. האבזור שופע, כפי שניתן לצפות מספינת דגל של מותג יוקרה, והרשימה התקנית כוללת מערך מרשים של אביזרי בטיחות מדור אחרון, שלל צגים ומסכי מגע והרבה גדג'טים. למרות המורכבות הטכנולוגית, התפעול אינטואיטיבי למדי והעיצוב הידידותי של עמדת הפיקוד לא יטיל אימה על מי שלא נולד עם אייפון ביד.

פונה לקהל הרגוע

בעוד שלאחות הקטנה של ה-Q70 (שקרויה כיום Q50) יש אמביציות להיות ספורט סדאן - וכיול מתלים שלה בהתאם - ה-Q70 מיועדת לקהל רגוע בהרבה וזה בהחלט ניכר על הכביש. המכונית מתנהלת בנוחות ובנינוחות, עם ספיגת זעזועים רכה ומיומנת בעיר ומחוצה לה ורמה גבוהה של בידוד בין הנהג לאספלט.

ההיגוי מדויק אבל לא חד או מהיר במיוחד, והתנהגות הכביש בטוחה ונטולת דרמות גם על כבישים מתפתלים ובמהירויות גבוהות. כצפוי, המכונית מצטיינת על הכביש המהיר ומסוגלת לשנע נוסעים במהירויות רציניות לאורך מאות קילומטרים מבלי להפריע לשגרת יומם.

ה- Q70 מצוידת במערכת הנעה היברידית מתקדמת, שכוללת בין השאר סוללת ליתיום מדור אחרון, ומערכת שמאפשרת להשתמש במנוע החשמלי כמעין טורבו ישיר לתגבור הביצועים. התוצאה היא הספק כולל מרשים של 365 כ"ס ולטענת ניסן זו גם מכונית הסאלון ההיברידית המהירה בעולם, עם תאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-5.5 שניות.

אין ספק שה-Q70 ההיברידית היא מכונית מהירה מאוד ושהדבקת דוושת התאוצה לרצפה תהדוף את היושבים ברכב אל גב המושבים. מהנדסי אינפיניטי אפילו הנדסו למנוע פס קול, שבמצב הספורטיבי מזכיר איזה V8 אמריקני כועס. אבל כל הנתונים המרשימים עדיין לא מתורגמים ישירות לריגושים. המאסה הרצינית של המכונית (1.83 טון), הבידוד מהכביש והתגובות הנינוחות יחסית של תיבת ההילוכים תורמים יותר להרגשה של רכבת אקספרס מאשר למכונית עם ביצועים בליגה של פורשה ושות'.

מי שיבחר במצב החסכוני ויוותר על ריגושי גיל הנעורים, יקבל מכונית יעילה מאוד. כמו הלקסוס המקבילה, ה-Q70 יכולה לשייט במהירויות מתונות על חשמל בלבד לטווח של כמה מאות מטרים, כאשר השילוב בין המנוע החשמלי למנוע הבנזין מתבצע ברהיטות. ההאצות בעלייה מתבצעות בקלילות גם עם חמישה נוסעים, ודי בליטוף קליל של הדוושה כדי לשייט ב-150 קמ"ש בכביש המהיר.

צריכת הדלק הממוצעת המוצהרת עומדת על 14.3 קילומטר לליטר, אבל זה כמובן בתיאוריה. מי שמתגורר באזורים הרריים, או רוצה למצות את מלוא פוטנציאל הביצועים של מערכת ההנעה, יגלה שאי אפשר לעקוף את חוקי הפיזיקה ואת משוואות האנרגיה - בתנאים כאלה 7 קילומטרים לליטר היא לא תוצאה נדירה.

לקסוס Q70 היברידית עולה בישראל כ-490 אלף שקל, שהם כ-40 אלף שקל יותר מגרסת הבנזין של המכונית וכ-40 אלף שקל יותר מגרסת הבסיס של הלקסוס GS450 היבריד המקבילה. במחיר הזה ניתן לשער שהיא לא תהפוך ללהיט מכירות, אבל היא עדיין מהווה בחירה אינטליגנטית וייחודית, שמייצגת את פסגת הטכנולוגיה ואת מיטב אמנות הייצור היפנית של תאגיד הרכב השלישי בגודלו בעולם. האנונימיות היחסית, שתרחיק אותך מידם הארוכה של הטוקבקיסטים, היא בבחינת בונוס.

אינפיניטי Q70L

חלק מהמתחרות

לקסוס GS450H

ב-450 אלף שקל מציעה לקסוס את גרסת הבסיס הדגם ההיברידי. גם לה יש מנוע 3.5 ליטר עם מנוע חשמלי, וביחד היא מייצרת 345 כ"ס. זו מכונית מהירה שיכולה לזנק מאפס ל-100 קמ"ש בפחות מ-6 שניות ועדיין להחזיר צריכת דלק מרשימה

ב.מ.וו 3 אקטיב הייבריד

סדרה 3 אקטיב הייבריד היא הנציגה של ב.מ.וו בפלח בארץ. היא משלבת מנוע 3 ליטר ומנוע חשמלי חזק, ומייצרת 340 כ"ס ו-46 קג"מ. היא מזנקת ל-100 קמ"ש ב-5.3 שניות בלבד ויש לה התנהגות ספורטיבית. מחירה 426 אלף שקל

טסלה S

הטסלה S החשמלית, שצפויה להגיע אלינו בשנה הבאה, היא סאלון-פאר גדולה שנעה על חשמל. גרסת הבסיס שלה מייצרת 306 כ"ס ומאיצה מאפס ל-100 ב-6.5 שניות. מחירה באירופה מתחיל בכ-60 אלף אירו