הפיתוח הישראלי שיסביר לכם הכל על האוכל שלכם

בשלב הראשון, תציע קונסיומר פיזיקס חלוקה משוערת לפחמימות, חלבונים, שומנים ומים ■ בשלב הבא החברה חולמת לכמת את כל הרכיבים התזונתיים ולהבדיל בין סוגי שומן שונים

דרור שרון / צילום: איל יצהר
דרור שרון / צילום: איל יצהר

כולנו מייצרים וצורכים מידע, כל הזמן, ונראה לפעמים כי לכל שאלה תשובה. אולם, יש כמה שאלות לא פתורות. מה היא באמת חושבת עליי? ממה אמות בסוף ומתי? ומה באמת יש באוכל? מי שמנסה לענות על השאלה האחרונה היא חברת קונסיומר פיזיקס (Consumer Physics) שסורקת מזון ומספקת מפרט של התכולה.

בשלב הראשון, תציע החברה חלוקה משוערת לפחמימות, חלבונים, שומנים ומים. בשלב הבא החברה חולמת לכמת את כל הרכיבים התזונתיים ולהבדיל בין סוגי שומן שונים.

בעתיד הרחוק ייתכן שהמוצר יצליח לסרוק חומרים נוספים, שאינם שייכים לתחום המזון.

לזירת הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2014

את החברה הקימו דרור שרון ודמיאן גולדרינג, שהכירו במהלך הלימודים בטכניון ונפגשו במקרה אחרי שנים בחוף הים בתל אביב. "הייתי שותף (associate) בקרן ג'מיני ומנהל פיתוח עסקי בחברת האופטיקה Colorchip וחיפשתי משהו חדש", אומר שרון, "דמיאן היה מנהל פרויקט בחברת Tessera שעוסקת בעיבוד תמונה, וגם הוא רצה משהו חדש. התחלנו לשבת ולחפש רעיון, ועניין בדיקת האיכות למזון עלה מכמה כיוונים. למשל, בארה"ב אנשים חוששים ממזון מעורר אלרגיות ומזיהומי מזון. יש מגוון מגבלות בריאותיות וולנטריות כמו בלי בשר, בלי גלוטן. אנשים ערים יותר מתמיד לשאלה מה יש באוכל, ואין להם מקור מידע, אבל יש מישהו שיודע את התשובה לזה. לא מדובר במסתורין".

במקביל, הוא מספר, "קרה פלא הסמארטפון", ושרון הבין שמוצר שלו יכול לספק צרכים שונים תוך שימוש בטלפון החכם. "כשאתה אומר על המוצר שאתה מפתח בסטארט-אפ - נו, מתי כבר נסיים, אני חייב שיהיה לי כזה! - זה סימן טוב, בתנאי שאתה מבין מה גרם לכך שמוצר כזה עדיין לא הופיע בשוק".

השניים פיתחו סורק שמתקשר עם הטלפון הסלולרי, ובוחן את המדדים הספקטרומטריים של כל מזון. ספקטרומטריה היא אבחון זהותו של חומר כימי על בסיס האור שהוא פולט מתוכו כשהוא מוקרן בקרינה מסוגים שונים (במקרה הזה מדובר בקרינה אינפרא אדומה). מכשירי ספקטרומטריה קיימים במעבדות רבות ויכולים לאבחן רכיבי מזון במעבדה, אך קונסיומר פיזיקס מזערה והנגישה את הטכנולוגיה.

היום המכשיר יודע לזהות חומרים כימיים שמצויים על פני השטח של המזון. למשל, אם יש לכם דים סאם ובתוכו ירקות, המכשיר ינתח רק את הבצק. כמו כן, הבדיקה יותר מדויקת אם המזון דומה מבחינת הרכב כימי למזון אחר שהמערכת מכירה. ככל ש"נראה" למערכת יותר עוגות קצפת עם פחות או יותר אותם אחוזי שומן וסוכר, כך היא תנתח את העוגה הבאה בצורה טובה יותר.

החברה מצליחה לנתח ערכים תזונתיים של גבינות, רטבים, ירקות ופירות. יש לה אבטיפוס ראשוני ובימים אלה היא מתכננת את המוצר מחדש, לצורך ייצור תעשייתי.

החברה שמעסיקה 10 עובדים גייסה עד היום כ-7 מיליון דולר ממשקיעים כמו דב מורן, קרן Khosla vantures ומועדון האנג'לים Our Crowd. כמו כן ביצעה גיוס המונים של 2.75 מיליון דולר בקיקסטארטר - אחד הגיוסים המוצלחים אי פעם באתר, מהלך שמעיד על ביקוש למוצר.

תחום פעילות: זיהוי חומרים

מייסדים: דרור שרון (המנכ"ל) ודמיאן גולדרינג

שנת הקמה: 2011

מספר עובדים: 10

גיוסי הון: 7 מ' ד'

משקיעים: דב מורן, Khosla vantures, Our Crowd וגיוס המונים