בז"ן תשלם 70 מיליון שקל לחברות הדלק ולתש"ן

זאת בתום הליך גישור שנמשך כבר יותר מ-15 שנה ■ כמו כן, נקבע כי חברות הדלק ישלמו למדינה 20 מיליון שקל ללא מע"מ

במסגרת הסכם גישור בין חברות הדלק סונול, פז, דלק ודור-אלון ובין מדינת ישראל, בז"ן ותש"ן, בית המשפט המחוזי בירושלים קבע כי בז"ן תשלם 70 מיליון שקל: 62 מיליון לחברות הדלק פז, דלק, סונול ודור-אלון; ו-8 מיליון שקל לתש"ן.

בשנת 1997 סירבה חברת בז"ן (אז חברה ממשלתית) לקבל לבתי הזיקוק שלה עשרות אלפי טון של דלק גולמי מחברות הדלק, שאוכסנו בתש"ן. זאת בטענה כי הדלק הפך כולו לחומר אורגני שלא ניתן להשתמש בו להפקת החומרים הפטרוכימיים שמפיקה בז"ן מהדלק.

וכך הוגשו מספר עתירות. חברות הדלק דרשו מבז"ן, מהמדינה ומתש"ן לקבל לידיהן את המלאי או לפחות את השווי; ואילו מדינת ישראל תבעה מחברות הדלק להחזיר לה את המימון שניתן להם לרכישת המלאי, אחסונו וביטוחו. בז"ן דרשה את הדלק הגולמי שלטענתה הפך זה מזמן לחומר אורגני.

במסגרת הסכם הגישור הוסכם כי כל המלאי בטרמינל יועבר לבעלות בז"ן, וכי היא תשלם סך של 70 מיליון: 62 מיליון לחברות הדלק פז, דלק, סונול ודור-אלון; ו-8 מיליון לתש"ן.

כמו כן, נקבע כי חברות הדלק ישלמו למדינה סך של 20 מיליון שקל ללא מע"מ.

רפי טטרקה, מנכ"ל תש"ן, מסר: "הסכם הפשרה מבהיר סופית כי תש"ן אינה אחראית לשקיעת בוצה (החומר האורגני, ה.כ) בשלב אחסון הדלק הגולמי, וכי לאורך כל השנים היא פעלה כדין ובאופן מקצועי וראוי, כפי שתמשיך לפעול בעתיד".

את חברות הדלק ייצגו בתיק עורכי הדין אילת גולומב-פלנר ויונתן קהת ממשרד אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות'. את תש"ן ייצג עו"ד דרור גידרון ממשרד אפרים, אברמזון ושות'.