יו"ר חח"י: "ב-2015 נתחיל בהתייעלות - ולא יהיה חשמל חינם"

יפתח רון-טל: "גם ללא הסדרה עם העובדים, אנחנו נוביל את הרפורמה. אחרת תהיה לנו שנה קשה... דרישות הוועד לגיטימיות, רק גבוהות מדי"

יפתח רון טל / צלם: איל יצהר
יפתח רון טל / צלם: איל יצהר

יו"ר דירקטוריון חברת החשמל יפתח רון-טל התחייב היום (ג') בוועידת אנרגיה ועסקים בת"א שתוכנית ההתייעלות בחברת החשמל תצא לדרך בשנה הבאה גם ללא רפורמה - ותבוטל הטבת חשמל חינם לעובדים.

"ב-2015 אנחנו מתחילים בתוכנית התייעלות גם אם לא תהיה רפורמה", אמר רון-טל. "אחרת תהיה לנו שנה קשה. המהפכה כבר בעיצומה. התחנות הפרטיות נכנסו לפעולה, הגז כבר נמצא כאן, ולכן מי שחושב שניתן להחזיק את המשק הזה ללא הסדרה או אינו מבין על מה הוא מדבר או שהוא עושה טעות קשה".

רון-טל אמר שהוא נחוש לקדם את הרפורמה המדוברת למרות ש"זה לא נראה קרוב". לטענתו, אחד הדברים שצריך לעשות כדי לקדם את הרפורמה הוא "להוריד את ארגון העובדים מדרישותיו הלא-מוצדקות".

כמו כן טען רון-טל כי חברת החשמל לא יכולה להמשיך להתקיים עם רמת החוב הנוכחית (יותר מ-70 מיליארד שקל): "אנחנו מדברים על 8% פחות ההכנסות משנה שעברה".

הרפורמה בחברת החשמל הגיעה למבוי סתום בעקבות חוסר ההסכמה בין ועד העובדים למדינה. הרפורמה כללה שינוי מבני, תוכנית התייעלות (כגון פרישה מרצון של 2,500 עובדים וצמצום מחוזות), התייעלות פיננסית וגמישות ניהולית.

"מה שאנחנו יכולים לעשות גם ללא הרפורמה, אנחנו נעשה - ארגון העובדים פוגע היום בשירות לאזרח ואנחנו לא ניתן לזה לקרות", אמר רון-טל. "גם ללא הסדרה עם העובדים, אנחנו נוביל את הרפורמה. אגב, גם ארגון העובדים של חברת חשמל הגיע למסקנה שהרפורמה הכרחית. זה ארגון מאוד אחראי, אבל הוא עומד על זכויות העובדים וכאן אין הסכמה. ההשקעה כולה תחזיר את עצמה עד הגרוש האחרון והדרישות הן לגיטימיות רק גבוהות מדי ועל זה תקועה הרפורמה".

מיד לאחר מכן אמר רון-טל כמעין הערת אגב: "אה, וגם לא יהיה חשמל חינם".