ספקיות הגז הטבעי שילמו עוד 45 מ' ש' בגין הפרשי תמלוגים

העסקאות שנעשו בין חזקת תמר לשותפות ים תטיס שולמו מחירי גז נמוכים באופן משמעותי מאשר מחירי הגז בעסקאות לצדדים שלישיים וכך למעשה שילמו החברות תמלוגים בחסר

אגף תמלוגים, חשבונאות וכלכלה במינהל אוצרות טבע במשרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים גבה מחברת נובל אנרג'י ושותפויות אבנר ודלק קידוחים, 45 מיליון שקל בגין הפרשי תמלוגים מחזקת תמר הנובעים מעסקאות שנעשו בין חזקת תמר לשותפות ים תטיס.

על פי האגף, העסקאות שנעשו בין חזקת תמר לשותפות ים תטיס שולמו מחירי גז נמוכים באופן משמעותי מאשר מחירי הגז בעסקאות לצדדים שלישיים וכך למעשה שילמו החברות תמלוגים בחסר.

לאחר שבתחילת 2014 נשלחה דרישה לקבלת נתונים נוספים והחברות השיגו על מכתב הדרישה, החליט אגף התמלוגים כי העסקאות שהיו בין חזקת תמר לשותפות ים תטיס אינם משקפים את שווי הגז של מאגר תמר והם נעשו בין היתר מכוח השליטה של נובל, דלק ואבנר בשני המאגרים. בימים האחרונים הועבר התשלום לקופת המדינה.

לשותפות ים תטיס שבבעלות קבוצת דלק (53%) ונובל אנרג'י (47%) היו חוזים לאספקת גז שהן לא הצליחו לעמוד בהם. זאת משום שמשבר הגז המצרי הצריך מהשותפויות להזרים את הגז מהר יותר, ובגלל ששאיבת היתר מאגר מארי בי של שותפות ים תטיס הובילה לקריסת חלק מהבארות.

לכן, נאלצה שותפות "ים תטיס" לבצע עסקת החלף לפיה שותפת תמר (נובל 36%, דלק ואבנר 31%, ישראמקו 28%, דור גז 4%) תספק גז ללקוחות ים תטיס מתוך הגז של תמר כדי להשלים את יתרת ההתחייבות של ים תטיס ללקוחותיה. בתמורה קיבלה תמר את יתרת הגז שנותר בתחתית של מאגר מארי בי (המאגר המרכזי של ים תטיס).

ואולם, המחיר הממוצע בחוזי הגז של ים תטיס (כ-3.5 דולר) היה נמוך בהרבה מהמחיר הממוצע בחוזי הגז של תמר (כ-5.7 דולר), מה שהוביל לכך ששותפות תמר מכרה את הגז שהייתה יכולה למכור לצדדים שלישיים במחיר גבוה יותר, במחיר נמוך בהרבה. על כן היא שילמה גם פחות תמלוגים.