פיקוח? רווחי תנובה ושטראוס ייחתכו בעשרות מ' ש'

קמעונאים וספקים זועמים על כוונת לפיד להכניס עוד מוצרים לפיקוח ■ הערכות: המהלך של לפיד עלול לחתוך עשרות מיליוני שקלים מרווחי תנובה ושטראוס

יאיר לפיד / צילום: אוריה תדמור
יאיר לפיד / צילום: אוריה תדמור

כשנה אחרי ההחלטה להכניס את השמנת המתוקה 38% והגבינה הלבנה לפיקוח מחירים, שר האוצר יאיר לפיד מטיל פצצה נוספת. לפיד הכריז היום (ד') כי הוא ביקש מוועדת המחירים לבחון את האפשרות להטיל פיקוח מחירים על שמן קנולה, לחם מחיטה מלאה, יוגורט, מעדני חלב, חלב סויה, ירקות קפואים ונייר טואלט.

מדובר ברשימת מוצרים רחבה במיוחד שגובשה על סמך בחינה ראשונית במשרד האוצר של שיעור השינוי שחל במחירי המוצרים בשנים האחרונות, מידת הריכוזיות בקטגוריות שלהם וכן מחיר המוצרים בישראל בהשוואה לעולם.

במכתבו ציין לפיד כי משרדו הציב את המאבק ביוקר המחיה, הפחתת ההוצאות והגדלת ההכנסה הפנויה של השכבות החלשות ושל מעמד הביניים הישראלי כיעד מדיניות מרכזי. "אין מנוס מנקיטת הכלים הנוקשים ביותר, ובכלל זה פיקוח מחירים, כדי להחזיר את המחירים לרמה שהציבור יכול להרשות לעצמו", כתב.

אם הפיקוח אכן ייושם בפועל, ומחירי אותם מוצרים יירדו באופן משמעותי - הדבר עשוי לפגוע באופן קשה במיוחד בתנובה ובשטראוס וביתר החברות. נזכיר כי הכנסת השמנת המתוקה והגבינה הלבנה לפיקוח מחירים הביאה להורדת מחירי המוצרים לצרכן בשיעור של 20%.

תנובה שולטת בקטגוריית הירקות הקפואים באמצעות סנפרוסט, והיא שחקנית משמעותית בקטגוריית היוגורט (36%). שטראוס שולטת בקטגוריית מעדני החלב (60%), והיא השחקנית הדומיננטית בקטגוריית היוגורט (45%). הטלת פיקוח מחירים על היוגורט תשפיע גם על חברת טרה, הנמצאת בבעלות החברה המרכזית למשקאות (קוקה-קולה ישראל) והאחראית לכ-16% ממכירות הקטגוריה.

קטגוריית היוגורט עומדת על כמיליארד שקל בשנה במחירי צרכן וכ-680 מיליון שקל במחירי היצרנים. קטגוריית המעדנים נאמדת ב-600 מיליון שקל בשנה במחירי צרכן ו-400 מיליון שקל במחירי יצרן.

לדברי בכיר לשעבר בתעשיית החלב, "מדובר בהרבה כסף. הרווחיות הגולמית והתפעולית בקטגוריית היוגורט ובקטגוריית המעדנים היא מאוד גבוהה. יש שתי אפשרויות: אם פיקוח המחירים ינציח את המחירים של היום - אז לא רק שהוא לא יעשה כלום, אלא הוא אף ינציח עיוות וייצור ליצרני המוצרים רווח עודף. אם הפיקוח יוריד את המחירים - הוא יפגע ברווחיות.

"ההנחות לקמעונאים בקטגוריות האלה הן מאוד נמוכות, ולכן מי שישלם את מחיר הפיקוח יהיו היצרנים. להערכתי, הרווחיות התפעולית בשתי הקטגוריות הללו היא הרבה מעבר לממוצע בקטגוריות הרגילות ונעה סביב 20%-25%. אם המחיר יירד באופן משמעותי - זה עשוי לחתוך מיליוני שקלים מרווחיות הקטגוריות בכלל, עם השלכות על יחסיות גודל השוק של כל אחד מהיצרנים".

לפי הערכות, גם הורדת 10% במחיר תביא לפגיעה של עשרות מיליוני שקלים בתנובה ושטראוס, לאור ההערכה שהמרווח של הקמעונאים בקטגוריות אינו גבוה.

ההכרזה היום של לפיד באה זמן לא רב אחרי סערה צרכנית סביב מחירי המילקי. בגרמניה נמכר מעדן שוקולד עם קצפת בפחות משקל אחד לגביע, ואילו בישראל המחיר גבוה פי שלושה לערך. פערים דומים נמצאו גם במחירי היוגורטים, לא רק בגרמניה, אלא גם בצרפת, בלגיה ומדינות אירופה נוספות.

פניית "גלובס" לתנובה, שטראוס וטרה בבקשה לקבל את נתוני הרווחיות הגולמית והתפעולית בשתי הקטגוריות, נותרה ללא מענה.

הכנסת נייר הטואלט לפיקוח מחירים תפגע במיוחד בחברת חוגלה-קימברלי, השולטת בקטגוריה, אך גם בחברות אחרות. בחוגלה-קימברלי אמרו היום כי הם לומדים את ההודעה. בקטגוריית שמן הקנולה יש ריבוי יבואנים ויצרנים.

"למה לפקח על לחם מלא?"

ההחלטה לבחון את הכנסת הלחם מחיטה מלאה לפיקוח מחירים מעוררת זעם בענף. לדברי בכיר בתעשיית הלחם, "מה זה לחם מלא, ומה הסיבה להכניס אותו לפיקוח? יש 300 יצרנים של לחם מלא בישראל. איזו סיבה יש שהוא יהיה בפיקוח? כי למישהו נראה שהוא בריא? גם שמן זית בריא, וגם אבוקדו בריא. אז מה? למה לא להכניס אותם לפיקוח מחירים? יש חוק פיקוח מחירים, ויש קריטריון להכניס מוצרים לפיקוח. העובדה שמוצר בריא הוא לא קריטריון. זה קשקוש פופוליסטי ותו לא".

- במשרד האוצר נטען כי ההחלטה התקבלה לאחר בדיקת עליית מחירי המוצרים והשוואתם למחירים בחו"ל.

"זה לא רלוונטי. גם אם פערי המחירים מול חו"ל הם אלף אחוז. יש במוצר תחרות? זה העיקר. מישהו בודק כמה בתי מאפה נסגרים בשנה? אז כנראה בכל זאת לא מרוויחים שם מיליונים. באוצר יכניסו מחר דירות לפיקוח? דיסקים לפיקוח? לא. האייפון יותר יקר, אז אולי מחר יכניסו גם אותו לפיקוח?

"בלחם יש מספיק תחרות, ובאוצר לא צריכים לעסוק במחירים אלא במקרים חריגים ויוצאי דופן, או כשיש מונופולים. כאן אין מונופולים, ואין כלום. מה הם חושבים? שכל יום הם יכניסו מוצר אחר לפיקוח? אם הם רוצים להוזיל את מחירי המזון - שיבטלו את המע"מ על המזון, ואם אין להם מקור תקציבי - שיעשו מע"מ על תחמושת וטילים.

"הם מסיתים בין הקמעונאים ליצרנים, בעוד ש-99% מהסיבה למחירים הגבוהים הם הממשלה, היא הקרטל שאחראית לארנונה, לחשמל, למים, למע"מ, והיא מוציאה כל יום חוק חדש שעולה לנו כסף, ואחר-כך בוכים שהמוצרים יקרים. הכול על הראש של הממשלה, שהיא גורמת ליוקר המחיה".

עוד טוען אותו בכיר כי "עבודת הממשלה והכנסת היא עבודת רמייה. כשמשווים סל בריא בין ישראל לעולם, צריך להכניס גם ירקות ופירות, ואז מגיעים לסל לא רחוק במחיר. אז אצלנו הפירות והירקות יותר זולים, ויתר המוצרים יותר יקרים. אני רוצה לראות אם מישהו בארה"ב יכול לאכול ארוחת בוקר ישראלית. הוא יכול לאכול זול במקדונלד'ס, אבל לא יכול להרשות לעצמו לקנות עגבנייה וברוקולי. כאן המצב הפוך - וטוב שכך".

בשיחה עם "גלובס" תקף ספק גדול את שר האוצר. לדבריו, "לפיד בעצם הוא נטול דרך. מצד אחד הוא מקדם תחרות בין יצרנים על-ידי הורדת מכסים ופתיחת יבוא, ומצד שני מכניס עוד מוצרים לפיקוח. מדובר בשני תהליכים כלכליים מנוגדים וסותרים אחד את השני. כל כלכלן יגיד זאת.

"גם המוצרים שלפיד בחר לבחון להכניס לפיקוח מהווים לעג לרש. במקום שיטפל בדברים המהותיים כמו הורדת יוקר הדיור, מחירי המים, הגז והארנונה - שיוזילו את המחירים לתעשיינים, ואז יירדו המחירים לצרכן. הוא מנסה בצורה מלאכותית להראות שהוא 'פועל'. ספק אם מהלך כזה יביא לתחרות ולהורדת מחירים משמעותית לצרכן".

"הפיקוח לא יוזיל מחירים"

בהתייחס להודעת האוצר, אמר היום ל"גלובס" שלום נעמן, מבעלי רשת מחסני השוק: "אני לא מתנגד לכל דבר שמיטיב עם הצרכן, אבל בקטגוריות האלה אנחנו גם ככה לא מרוויחים מעבר לרווח השולי. שמן קנולה הוא מוצר תחרותי שאין בו רווח. יוגורט הוא מוצר חלב, והרווח שלו דומה לקטגוריית החלב. אם המטרה של לפיד לפקח בשביל לפקח - בסדר. אם המטרה שלו להוזיל מחירים - זה לא יוזיל".

- מה עם שולי הרווח של היצרניות, אין ממה לחתוך שם?

"אני לא יודע אם לפיד יוכל לבדוק את מחיר הקנייה של שמן קנולה, כי מייבאים אותו מכל מיני מקומות בעולם. נייר טואלט הוא קטגוריה מאוד רחבה עם כל מיני רמות מחיר ואיכויות שונות. הפיקוח ייתן לגיטימציה למחיר מקסימלי".

- אתה לא חושב שמחירי מעדני החלב בישראל גבוהים?

"בצד של הספק, אני לא יודע. בצד של הקמעונאי, אני יודע שלא. המחיר שעולה לי לספק מול המחיר הסופי לצרכן, אין מקום לשינוי. לא כל קטגוריה טובה לפיקוח מחירים. עוף טרי הוא קטגוריה טובה לפיקוח".

- פיקוח ישרת את הקמעונאים שמוכרים לרוב את העוף במחירי הפסד ולא את הצרכן?

"היא אולי תשרת את הקמעונאי, אבל היא לפחות תדאג שהמחיר שהרשתות יקנו בו את העוף יהיה שפוי. אם הרשת תקנה את העוף במחיר נמוך יותר, היא גם תמכור אותו לצרכן במחיר עוד יותר נמוך מהמחיר שנמכר היום, כי אתה מוכר עוף במחיר נמוך כדי להביא לקוחות ולא כדי להרוויח. לקמעונאים אין אפשרות לתאם מחירים בעופות, אבל המשחטות מתאמות את כמות השחיטה לפי המחיר שהן רוצות להשיג".

- אילו קטגוריות לא ראויות לפיקוח?

"כל דבר שהוא קומודיטי לא נמכר במחירי טירוף. שמן קנולה הוא לא מוצר של חברה גדולה כמו תנובה, שטראוס או יוניליוור, ולכן על השמן יש תחרות שמוזילה את המחיר. צריך להפסיק להסתכל על הקמעונאים ככאלה שרק רוצים לקחת כסף מהצרכנים, שיסתכלו עלינו כעל אנשים שאפשר להתייעץ איתם. אם יתייעצו עם כולם, יכול להיות שאפשר יהיה למצוא שביל זהב. למה לא מקיימים דיונים עם אנשי מקצוע שיביאו להחלטות נכונות?".

מוצרים על הכוונת
 מוצרים על הכוונת