זקן: "אם הייתי מדברת, אולמרט לא היה יוצא נקי גם מפרשת כרמיה"

זקן בחקירתה הנגדית: "אולמרט רצה לקבור אותי עמוק באדמה ושכח שאני אמא לילדים וסבתא לנכדים... הוא לימד אותי את השיטה איך לרמות" ■ "הבן שאול קיבל ג'וב אצל שטיינמץ, עליזה הסתובבה בת"א וחיפשה לקנות בניין. קינאתי"

שולה זקן / צילום: עידו ארז
שולה זקן / צילום: עידו ארז

אחרי שבתחילת השבוע פרשה שולה זקן בפני בית המשפט המחוזי בירושלים את עדותה נגד ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט במשפט טלנסקי המחודש, הגיע היום (ה') תורם של סנגורי אולמרט לחקור את זקן בחקירה נגדית.

במהלך הדיון נחשפה "תעשיית ההקלטות של שולה זקן", והתברר כי זקן נהגה להקליט אנשים רבים, ולא רק את אולמרט. עוד התברר כי נמחקו מספר קלטות שהקליטה זקן ועשויות היו להיות רלוונטיות למשפטי אולמרט.

כך, למשל, נמחקו קלטות של שיחות שניהלה זקן עם סנגורה במשפט הולילנד, עו"ד עופר ברטל, אותן הקליטה בידיעת ברטל; וכן שיחות שהקליטה בחשאי עם יאיר ביטון, בעלי חברת ב. יאיר (ביטון חשוד בפרשה אחרת בהלבנת הון עבור ארגון פשיעה). לדברי זקן, "הקלטתי את ביטון לענייני האישיים".

בא-כוחו של אולמרט, עו"ד אייל רוזובסקי, אמר לזקן כי הקלטות הללו חשובות להגנה, ושאל אותה מי מחק אותן. "אני לא יודעת. אין לי מושג", השיבה זקן. רוזובסקי הקשה: "התובע אמר לי שהשיחות הללו נמחקו על-ידך לפני שהבאת את שאר הקלטות למשטרה"; וזקן השיבה כי הקלטות שנמחקו לא קשורות לתיק טלנסקי אלא לתיק הולילנד.

גם את מקורבו של אולמרט, עו"ד אורי מסר, הקליטה זקן ללא ידיעתו וכן את רו"ח מיקי ברזילי ואף עם המתקשרת שלה. כמו כן הקליטה זקן את אורי מנצור, שמימן את שכר-טרחתה במשפט טלנסקי בגלגולו הראשון. "הקלטתי את מנצור בגלל סיבות אישיות. את אורי מסר הקלטתי כי רציתי לשמוע אם מסר... אין לי תשובה טובה למה הקלטתי אותו", השיבה.

"הוא רצה לקבור אותי"

בהמשך הדיון הציג הסנגור לזקן את תזת ההגנה: "את הקלטת את אולמרט כי תכננת לסחוט ממנו כסף ולהלך עליו אימים ולהגיד לו: 'אני אהיה עדת מדינה נגדך אם לא תיתן לי כסף כאן ועכשיו'", אמר רוזובסקי. "כשראית שמתממש הסיכון ממנו חששת, החלטת לשנות גרסאות וללכת להיות עדת מדינה כדי להקל עם עצמך".

זקן השיבה בכעס: "אם עשיתי את מה שאתה מייחס לי, שאין בו קמצוץ של אמת, אז ממה אתה מפחד? אתה הרי מייצג איש ישר, עורך דין, חבר כנסת, פסיכולוג, ראש ממשלה. אחת כמוני יכולה להערים עליו? לשאול אותו שאלות מכוונות? אולמרט לימד אותי את השיטה איך לרמות כדי שיוכל לנסוע במחלקה ראשונה ובני משפחתו יוכלו לנסוע ברחבי העולם.

"תן לי הזדמנות להשאיר קצת כבוד לאולמרט. אני מלווה את האיש הזה 40 שנה. אתה רוצה להגיד ש-40 שנה אני מקליטה אותו ומנסה להציל את עצמי? בשנים הללו עשינו הרבה דברים לא טובים וגם כמה טובים. נכון שהוא רצה לקבור אותי עמוק באדמה ושכח שאני אימא לילדים וסבתא לשני נכדים".

"השקרים היו לבקשתו"

בהמשך החקירה רצה עו"ד רוזובסקי להוכיח כי זקן היא שקרנית מועדת שמשנה את גרסותיה השכם והערב, וכי בית המשפט לא יכול להסתמך על עדותה.

הסנגור שאל את זקן האם שיקרה עבור אולמרט בשל התמורה הכספית שקיבלה ממנו לאורך השנים. "אמרת בחקירה הראשית שלך 'כל הזמן שיקרתי בשבילו'"; וזקן השיבה: "לא כל הזמן, אבל שיקרתי". הסנגור המשיך והקשה: "אמרת שהיית מוכנה לשקר, ושהוא קנה את שקרייך", וזקן ענתה: "שיקרתי כי ידעתי שאני משקרת. השקרים היו לבקשתו".

רוזובסקי לא הרפה והטיח בזקן: "שיקרת בשביל תמורה כספית או רק כי הוא ביקש? היית משקרת גם אם הוא לא העביר כסף?". על כך ענתה זקן: "אני אישה פשוטה, אני יודעת מה היה בזמן אמת. אני הייתי משקרת בשבילו, אף פעם לא אמרתי לו 'לא' על שום דבר. אני לא אישה חמדנית. ראיתי כסף בחיים שלי".

בהמשך הודתה זקן כי שיקרה בהליכים המשפטיים בהם הייתה מעורבת בשנים האחרונות, בהם משפט רמון: "נכון, שיקרתי, אתה רוצה לבייש אנשים פה?"; במשפט רשות המסים: "לא דייקתי"; ובמשפט הולילנד: "שיקרתי בקטעים של אהוד אולמרט, כן, שיקרתי".

זקן התייחסה גם לפרשת "הבית בכרמיה", שבה היה חשוד אולמרט, אך התיק נסגר לבסוף. "אם הייתי מדברת, אולמרט לא היה יוצא נקי מפרשת כרמיה", אמרה. אולמרט היה חשוד בפרשה זו כי כראש העיר ירושלים קיבל הנחה של 320 אלף דולר ברכישת בית ברחוב כרמיה בבירה מחברה קבלנית, בתמורה לקידום הפרויקט בעירייה.

"הוא אפילו לא אמר לי שלום"

רוזובסקי התייחס בשאלותיו גם לשבר ביחסים בין זקן לבין אולמרט בעקבות משפט הולילנד. "אולמרט היה בשבילך כמו אבא, קראת לו 'מפעל חיים' והיית מוכנה לעשות בשבילו הכול. בישיבה הקודמת ראינו שנאה עצומה שלך אליו. את היום שונאת אותו".

ואולם, זקן הכחישה: "אין לי טיפת שנאה כלפי אולמרט. אני מודה לקדוש ברוך הוא שלא גרם לי לשנוא אותו יותר מאשר אהבתי אותו. לא הייתה אהבה כמו שהייתה לי לאולמרט".

"את הרי רוצה שהוא ילך לבית סוהר", אמר לה הסנגור, וזקן השיבה: "אני זו שבינתיים שיושבת בכלא, ולא תראה ניצוץ של שנאה בעיניים שלי כלפי אולמרט. אני מאוכזבת, כואבת - אבל לא שונאת ולא רוצה שהוא ילך לכלא".

זקן תיארה בעדותה היום כיצד החל השבר ביחסיה עם אולמרט. "הפעם הראשונה שהתאכזבתי מאהוד הייתה כשעו"ד רועי בלכר (סנגורו של אולמרט במשפט הולילנד - ח'מ') הופיע יום בהיר אחד בתוכנית 'עובדה' ללא ידיעתי וקרא לי 'שקרנית'. כתבתי בתגובה לאולמרט במילה אחת: 'התביישתי'. אולמרט אמר לי שנדבר על זה. אותו בלכר, כשיצאנו מהעדות במשפט הולילנד, שאל אם הוא יכול לנשק אותי ואמר שהייתה לי עדות טובה".

לדברי זקן, "כשאתם, השופטים, הרשעתם אותי בתיק ראשונטורס וזיכיתם את אולמרט, הוא אפילו לא אמר לי שלום. 3 ימים הוא לא דיבר איתי, עד שעורך דיני אמר לו שאני על הפנים. אולמרט השיב שלא היה לו זמן לשאול לשלומי, כי הוא היה צריך לענות להרבה טלפונים. נבות תל-צור (מסנגורי אולמרט - ח'מ') היה היחידי שניגש אליי ואמר לי: 'אל תדאגי שולה, אנחנו לא נעזוב אותך'".

זקן סיפרה בעדותה כי לעתים קינאה ביכולתו הכלכלית של אולמרט ובקשריו. "שאולי אולמרט (הבן של אולמרט - ח'מ') למד בניו-יורק וקיבל עבודה אצל בני שטיינמץ. עליזה אולמרט הסתובבה בתל-אביב וחיפשה לקנות בניין. אז קינאתי".

הדיון היום היה רווי יצרים, והעימותים המילוליים שפרצו בו היו לא רק נחלתם של זקן והסנגור רוזובסקי. כבר בראשית הדיון התרחש עימות בין התובע, עו"ד אורי קורב, לבין אולמרט, לאחר שקורב אמר לשופטים כי בסוף הדיון הקודם ניסה אולמרט ליצור קשר עם זקן. אולמרט הגיב ממקום מושבו: "זה עוד שקר של השקרן הזה. זה פשוט לא היה ולא נברא".

"זקן הפקות" מציגים: שיחה עם "ידעונית"

סנגוריו של אולמרט השמיעו בחקירה הנגדית של זקן קטעים מהקלטת שיחה בין זקן לבין "מתקשרת" בשם אופירה. את ההקלטה הקליטה זקן בעצמה ב-15 באוגוסט 2013, ערב עדותה בפרשת הולילנד, והיא הועברה לצוות ההגנה על-ידי הפרקליטות.

בהקלטה נשמעת זקן מעידה כי "עורכי הדין מכרו אותה", וכן מקללת את פרקליט המדינה לשעבר, משה לדור.

"עורכי הדין שלי טובים איתי עכשיו?", שאלה שולה זקן את ה"מתקשרת".

"כן, אבל לקחו לך המון כסף", ענתה לה אופירה, המתמחה, כנראה, גם בנושאי שכר-טרחה של עורכי דין. נדמה כי ה"מתקשרת" לקתה בתקלה ב"התקשרות", מכיוון ששולה זקן לא שילמה את שכר-הטרחה של עצמה בתיק.

"לא, אני לא משלמת, לאלה אני לא משלמת... את יודעת, הם רוצים לעשות עסקה - להכניס אותי לבית סוהר ולגמור את הכול. אבל הם טובים איתי עכשיו? כי הם לא היו נאמנים לי", אמרה-שאלה זקן.

"פתחי דף תהילים", השיבה אופירה. קול דפדוף נשמע ברקע. "את בסדר", אמרה אופירה לבסוף, "העמדת את עורכי הדין במקום... ראיתי שעשית להם 'משפט'", הוסיפה אופירה.

"כן, כי מכרו אותי", אמרה זקן, "עשו עסק עם הפרקליטות על הגב שלי".

"למי הם מכרו, מי זה הפרקליט?", שאלה אופירהץ

"בן זונה אחד... משה לדור", ענתה זקן.

"מכירה את כל הפרקליטים", סיפרה אופירה לזקן. "הם באים אליי לתקשורים. היה פעם איזה מישהו שבא לשאול עלייך... אמרתי לו ככה - היא אמינה, היא לא עשתה כלום... איזה פרקליט אחד שאני לא יכולה להגיד את השם שלו", אמרה אופירה. "לא, זה בסדר", גילתה זקן הבנה. "הם באים לתקשור כי אין להם מספיק ראיות", המשיכה אופירה, "באים לשאול מתקשרת - את מבינה איזה אבסורד זה?".

בקטע הקלטה נוסף מספרת זקן לאופירה כי אלפרד אקירוב, שאצלו הועסקה לבקשתו של אולמרט, מתכוון להפסיק את העסקתה אצלו, והציע לה פיצוי של 10,000 שקל. "יש לי עניין עם אהוד. אמרתי - אקרע לו את הצורה", אמרה זקן למתקשרת.

בהמשך אומרת זקן: "הולכת להיות לי שיחה איתו, קשה, מה לעשות?".

"אני אעזור לך", מרגיעה אותה אופירה, "אני אגיד לך מה לעשות לפני שאת הולכת לשיחה, אני אגיד לך מה להגיד ומה לעשות במהלך השבוע... הוא לא יענה לך בחיוב, אנחנו צריכים להפוך, את זה את מבינה? מגיע לך! את מבינה... אני חושבת שאת צריכה לבוא אליו ולהגיד לו... להשאיר אותו באוויר... לא לפרט לו, למה שאם הוא עונה לך בחיוב, שתהיה לך עוד חברות טובה איתו, את מבינה? עכשיו את באה ואומרת לו", וזקן ממשיכה את דבריה: "אני רוצה שתסדר אותי, אתה מסדר אותי עכשיו, עכשיו. אל תגיד לי עוד שבוע, עוד חודש, עוד חודשיים".

"יש לו מלא (כסף), הוא מסודר", ביצעה אופירה הערכת שווי מהירה. "תדאג לי אתה, למה אתה שולח אותי לאנשים? אני לא רוצה אנשים", המשיכה זקן.

פרקליטי אולמרט השמיעו את ההקלטות בדיון היום במטרה להביך את זקן ולקעקע את אמינותה. כפי שפורסם, זקן טענה בעדותה הראשית כי הקליטה את שיחותיה עם אולמרט משום געגועיה אליו, כדי לזכור את מה שהורה לה, לדבריה, להעיד בבית המשפט, וגם כדי להשמיע את ההקלטות לבני משפחתה בכדי לשכנעם ש"אהוד איתה", כלשונה. חשיפת ההקלטות עם אופירה ה"מתקשרת" מגלה כי זקן נהגה, מטעמים שונים, להקליט שיחות בינה לבין אנשים שונים.

בימים הקרובים צפויים עורכי הדין של אולמרט להשמיע קטעים נוספים מתוך ההקלטות שערכה זקן. האם יש בכוחן של הקלטות אלו לשנות דרמטית את מצבו של אולמרט בתיק? זאת נגלה בהמשך. אם לא יושג המפנה שלו מייחלים אולמרט וסנגוריו, נדמה כי לכל הפחות הם ייהנו מה"זובור" הפומבי שהם עושים לזקן, הנשמעת מרוסקת וחסרת אונים בשיחותיה עם ה"ידעונית" אופירה.