מבחן דרכים: ב.מ.וו 2 אקטיב טורר - לראשונה בתולדות

בניגוד להרגלה, ציידה ב.מ.וו את דגם 2 אקטיב טורר בהנעה קדמית ■ ההבדל מורגש, אך בזכות חוכמה מוטורית אופיינית, לא פוגם בחוויית הנהיגה

זה היה מוזר. אני יושב בתוך ב.מ.וו, הכביש משובח ומפותל במתינות, אני הוא זה הלופת את ההגה, ואני מרגיש מוזר. כלומר ההגה מרגיש מוזר. שונה מכל הגאי הב.מ.וו האחרות שבהם אחזתי.

הוא לא רע. הוא בהחלט בסדר. אבל הוא אחר. משדר אליי תחושה שונה. חדשה. מפתיעה. באורח די מודגש - לא "ב.מ.וואית".

"משהו מוזר בהגה הזה", אני מתנה את צרותי באוזני עמיתי למכונית, "כאילו לקחו אותו ממכונית אחרת..."

"בוודאי", הוא משיב, והבעת רחמים קלה מרוחה על פרצופו למשמע תלונתי הטמבלית, "זו מכונית עם הנעה קדמית..."

השפלתי עיניי בבושה. עולם ומלואו כבר עסקו בב.מ.וו הראשונה שצוידה בהנעה קדמית. מלוא התקשורת המוטורית כבר הביעה דעתה החיובית/מזועזעת נוכח החלטתה של ב.מ.וו, זו שתמיד נשבעה לעולם לא לנטוש את ההנעה האחורית ולהמירה בהנעה קדמית. ואני, שטוף שמחה לשוב ולאחוז בהגה של מכונית מבית ב.מ.וו - פשוט שכחתי.

ואולי לא שכחתי. אולי הדחקתי. סירבתי לזכור. ברחתי מן הבשורה. הנעה קדמית ב"מכונת הנהיגה המושלמת"?? למשוך מקדימה, במקום לדחוף מאחורה, במכונית מבית היוצר של יצרן שסיסמתו היא "חדווה בנהיגה"? הלא זה משבר נפשי של ממש!

אך כתום המשבר והאבל, נאלצתי להודות כי ההגה בהחלט בסדר. והוא באמת שונה, כי הוא באמת נלקח, או לפחות הושפע, ממכונית אחרת של אותו קונצרן: המיני. למען הדיוק - המיני-קאנטרימן. שהרי השבועה הקדושה של ב.מ.וו להתמיד בהנעה אחורית בלבד, הופרה כבר לפני 10 שנים ומעלה, עם לידתה של המיני המבריקה של ב.מ.וו, מכונית שהיא הנעה קדמית מבטן ומלידה. כמעט כל שלל גרסאותיה מונעות רק מקדימה (זולת הקאנטרימן המוצעת גם בגרסת 4X4).

להנעה קדמית כמה יתרונות וחסרון אחד. יתרונותיה טמונים בפשטותה היחסית ולכן גם בעלויות הנמוכות יותר של התקנתה. היא מאפשרת צמצום מימדי תא המנוע בגלל האפשרות להתקין מנוע רוחבי, ובהיעדר מנהרה לאורך תא הנוסעים, שבה שוכן גל ההינע המעביר את כוח המנוע אל הגלגלים האחוריים. וגם בבטיחות רבה יותר, בגלל הקלות היחסית והאינסטינקטיבית שבה יכול גם נהג לא מיומן להשתלט ל מכונית סוררת (ונחסוך מן הקוראים את ההסבר המפותל לתופעה המבורכת הזאת).

חסרונה הבולט של ההנעה הקדמית: היא, בדרך כלל, פחות משעשעת לנהיגה (ושוב לא נסביר, פן נשעמם). למען האמת, היה די ברור כי הניסיון המוצלח כל כך עם המיני, יחלחל גם אל דגמי ב.מ.וו. חדשים. והנה זה קרה. שמה המלא של ה"קדימנית" הראשונה הזאת קצת משונה: "ב.מ.וו 2 אקטיב טורר".

אני יודע מה זה ב.מ.וו. אני גם יודע כי 2 פירושו "סדרה 2". אני אפילו מבין בערך מה זה "טורר": טיולית, סיירית, תיירית. ברייה המיועדת לשיטוטים ארוכים ונעימים עם כל המשפחה.

אבל למה "אקטיב"? וכי יש גם "פאסיב טורר" (שהוא, מן הסתם, כורסה נייחת מול הטלוויזיה)? יתרה מזאת; "אקטיב" הוא שם תואר המוצמד בדרך כלל לדגמים היברידיים של ב.מ.וו.

לאוזניי למודות הסבל, התואר הזה והצמדתו למכונית הזאת, נשמע כעוד המצאה משונה של קופירייטר היפר-אקטיבי, פרי נסיונו המאולץ לצרף גם את הדגם הזה אל משפחות הקרוס-אובר, SUV, MPV למיניהם. ולדידי, גם אלה הם בסך הכל שמות קצת נפוחים לסטיישנים מוגבהים קמעה...

אין ספק כי במשימת ה"טיולית", עומד האקטיב טורר בהצטיינות. הוא מרווח באורח מעורר השתאות, מוגבה קמעה, נוח להפליא, בעל תא מטען נדיב מאוד וגדוש בהידורים קטנים המנעימים את ההטענה ואת הגישה למטען.

לכל אלה אפשר להוסיף (בכסף, בכסף...) רשימה ארוכה ונאה מאוד של עזרים ותוספות לתפארת הטיול המוצלח. החל במעמדי אייפד נבונים ונוחים, דרך שולחנות עבודה, תיקי ציוד יעודיים, ארגז לגג, מנשאי אופניים ומחליקי סקי, ועוד.

בקיצור, בב.מ.וו כמו בב.מ.וו, בנוטלם על עצמם משימה, הם מבצעים אותה במלוא הרצינות והאיכות. כאשר הנהג והנהיגה נמצאים במרכז המטרה - בהם מושקעים מלוא תשמת הלב, המשאבים והמחשבה. וכאשר שאר בני המשפחה וחוויית הטיול נמצאים במרכז המטרה, הם זוכים למלוא המאמצים. איש לא יוכל להכחיש כי ה-2 הזאת היא טיולית פיקחית, נוחה, יעילה ואיכותית. ובזכות איכות ההרכבה, החומרים ותא הנוסעים, גם פרימיום לכל דבר.

לרבות מן המעלות הללו תרמה ההנעה הקדמית. הנעה אחורית לא הייתה מאפשרת מרחב מחיה נדיב שכזה, מבלי למתוח קמעה את הממדים.

ועתה לעניין האקטיב: יש כמובן מנוע דיזל מוצלח, שמחמת כסילותן המופלגת של הרשויות הישראליות, חסר כל רלבנטיות עבורנו. ויש, כמה מרתק, מנוע שלושה צילינדרים בן 1,500 סמ"ק, שהגיע לכאן הישר מן המיני קופר.

הגרסה בה נהגתי הייתה השרירית שבחבורה (בינתיים). מנוע 2.0 ליטר מוגדש, 231 כוחות סוס, כמעט 38 קג"מ זמינים כבר מסל"ד נמוך, ותיבת הילוכים אוטומטית בת 8 הילוכים, שהפליאה עשות. היא הייתה מאותו זן משובח היודע לקרוא את מחשבות הנהג ולבצע את רצונו באלגנטיות יעילה.

גם במלוא הרצון הטוב יקשה להכחיש שהעיצוב הגמלוני-קמעה, תצורת הסטיישן וההנעה הקדמית, לא פגמו במקצת בחוויית הנהיגה הטיפוסית של מכוניות ב.מ.וו: קצת יותר נטייה לתת-היגוי, קצת פחות חדות, טיפ טיפה פחות דיוק ותחושה מן ההגה, חסר קמצוץ מאותו תבלין מסתורי המעניק לנהיגה בב.מ.וו. את הקסם המיוחד של היצרן הזה.

אך גם החוכמה המוטורית הייחודית של ב.מ.וו נמצאת כאן, ובזכותה החוויה עדיין משכנעת מאוד. אולי לא 3M, אבל בהחלט קרוב למיני קופר S. וזה לא מעט.

וכרגיל - העתיד (הישראלי) טמון במחיר. אם זה לא יבקיע את התקרה, יזכה קהל הלקוחות הישראלי לתוספת מאוד מרשימה, מפנקת, נוחה ומענגת להיצע הטיוליות המשפחתיות צנועות הממדים שמוצע לו כיום.

בעתיד הקרוב צפויה גם גרסה עם שבעה מושבים, לחדוותם הוודאית של מרובי הילדים בקרב מרובי האמצעים.

הכתב היה אורח החברה באוסטריה

ב.מ.וו אקטיב
 ב.מ.וו אקטיב

חלק מהמתחרות

מרצדס B קלאס

ב-195 אלף שקל מציעה מרצדס את דגם הבסיס של מוביל הנוסעים הקומפקטי B קלאס. הממדים החיצוניים והפנימיים דומים לאלה של ב.מ.וו והמנוע הוא 1.6 ליטר טורבו-בנזין עם 122 כ"ס. תיבה אוטומטית מתוחכמת מעניקה לרכב ביצועים זריזים וחיסכון בדלק.

פולקסווגן ספורט וואן

לאאודי עוד אין ואן קומפקטי, אבל פולקסווגן החלה לשווק בישראל את הספורט וואן - היורשת של הגולף פלוס. הרכב גדול מעט משל שתי המתחרות הגרמניות ומציע תא מטען מאסיבי של 500 ליטר. הוא מגיע עם מנוע 1.2 טורבו 110 כ"ס ותיבה כפולת מצמדים.

אופל MERIVA

אלטרנטיבה גרמנית מעניינת והרבה יותר זולה, היא אופל מריבה, שנחתה אצלנו השנה. היא מעט קטנה יותר ובסיס הגלגלים שלה קצר מזה של הב.מ.וו, אבל היא מציעה מראה רענן, חלל פנימי מרווח ומנוע טורבו 1.4 ליטר נמרץ וחסכוני עם 120 כ"ס.