דרגי: "התחלנו לרכוש אג"ח ונרחיב במידת הצורך"

מריו דרגי: "בחודש שעבר התחלנו לרכוש אגרות חוב על פי התוכנית שעליה הכרזנו, הרכישות ימשכו עד ליוני 2016 ותהיה להם השפעה משמעותית על המאזן של ה-ECB" ■ האירו צונח לרמה של 1.241 דולרים לאירו

מריו דרג`י / צלם: רויטרס
מריו דרג`י / צלם: רויטרס

הבנק המרכזי של גוש האירו, ה-ECB, הודיע היום כצפוי על השארת הריבית בשיעור אפסי. גם הבנק המרכזי של אנגליה הותיר את הריבית שם ללא שינוי.

במסיבת העיתונאים לאחר ההודעה אמר נשיא ה-ECB מריו דרגי כי "בחודש שעבר התחלנו לרכוש אגרות חוב על פי התוכנית שעליה הכרזנו, הרכישות ימשכו עד ליוני 2016 ותהיה להם השפעה משמעותי על המאזן של ה-ECB. המטרה היא להגדיל נזילות ולתמוך בכלכלה ובשווקים הפיננסים, ולהדגיש את ההבדלים בין הכלכלות השונות של המדינות המפותחות בעולם".

"אנחנו ממשיכים להתמודד עם צמיחה כלכלית חלשה יחסית ואינפלציה נמוכה מאוד. המדיניות המוניטארית צפויה לתמוך בהחזרת שיעור האינפלציה ליעד שלנו. אנחנו ממשיכים לעקוב כל הזמן אחרי התנאים ובמידת הצורך נגביר או נאריך את התוכניות לרכישת אגרות חוב".

עוד אמר דרגי כי "הנהלת ה-ECB מאוחדת בדעה שיש להפעיל צעדי מדיניות לא רגילים במידת הצורך וכך נפעל. גוש האירו מתמודד עם כלכלה חלשה וזה כנראה לא צפוי להשתנות בעתיד הקרוב".

דרגי סיכם ואמר כי "הנתונים שפורסמו לאחרונה תומכים בתוכנית שלנו לתמוך בכלכלה באמצעות ריבית נמוכה מאוד ותוכניות להרחבה כמותית. הממשלות צריכות לתמוך בכלכלה באמצעות רפורמות שונות ועידוד השקעות הון. המדינות השונות חייבות לשמור על מצבת חובות סבירה ולא להגדיל את החובות בצורה בלתי אחראית".

בעקבות דברי דרגי האירו צונח לרמה של 1.241 דולרים לאירו והמדדים בבורסות אירופה עברו לעליות של יותר מ-1%.

בתשובה לשאלה אמר דרגי כי "הרבה מאוד אנשים היו מעורבים בהחלטות האחרונות והן התקבלו לאחר דיונים ממושכים". עוד הוא אמר כי "המאזן שלנו ימשיך להתרחב בחודשים הקרובים בעוד המאזנים של בנקים מרכזיים אחרים צפויים להתכווץ. זו נקודה חשובה. וכמובן, כמו שאמרתי, אם יהיה צורך אנחנו נמשיך ברכישות גם עד לסוף 2016 ואף נגדיל אותן".

הנציבות באירופה הפחיתה השבוע את תחזית הצמיחה לגוש האירו השנה ל-0.8% מ-1.2%.

בגרמניה פורסמו היום עוד נתוני מאקרו מאכזבים - הייצור התעשייתי בספטמבר עלה ב-0.8%, הרבה פחות מהתחזיות לעלייה של 2%. עם זאת, הנתונים לחודש אוגוסט עודכנו כלפי מעלה והראו כי הנפילה לא היתה חדה כפי שפורסם בקריאה הקודמת.