שפיר הנדסה: 85 מיליון שקל הפסד מהפסקת פעילות ברומניה

מתשקיף הנפקת שפיר הנדסה לגיוס של כחצי מיליארד שקל לפי שווי חברה עצום של כ-2 מיליארד שקל לפני הכסף, עולה כי חברת התשתיות שבאמצעותה פעלה ברומניה, נכנסה להקפאת הליכים ומונה לה מנהל מיוחד

חפירת מינהרת הרכבת לירושלים / צילום: רודי אלמוג
חפירת מינהרת הרכבת לירושלים / צילום: רודי אלמוג

הנפקתה הראשונית של ענקית התשתיות והבנייה שפיר הנדסה מתקרבת לבורסה בת"א. בסוף השבוע פרסמה החברה, שבשליטת האחים שפירא - הראל, ישראל, גיל וחן - טיוטת תשקיף לקראת אחד מגיוסי ההון הגדולים שהיו בבורסה המקומית בשנים האחרונות.

שפיר הנדסה אמנם מצהירה כי בכוונתה לגייס כחצי מיליארד שקל לפי שווי חברה עצום של כ-2 מיליארד שקל לפני הכסף, אך על פי ההערכות בשוק, בהתבסס על גיוסי הון קודמים בשנה האחרונה, היא תידרש להסכים לקיצוץ של עשרות אחוזים בשווי כדי להפוך להנפקת האקוויטי השישית השנה בת"א.

הקבוצה החלה בפעילות בשנת 1968, וכיום פועלת בארבעה תחומים עיקריים - ייצור, מכירה ושינוע של חומרי גלם לענף הבניה (תעשייה); ביצוע פרויקטים של הקמת תשתיות ומבנים (תשתיות); הקמת והפעלת פרויקטים לאומיים הממומנים על ידי המגזר הפרטי (זכיינות); וייזום נדל"ן למגורים. פעילויות התעשייה והתשתיות אחראיות יחד על יותר מ-80% מסך ההכנסות של שפיר, בחלוקה דומה, ועל כ-90% מהרווח הגולמי.

טיוטת התשקיף מראה כי את המחצית הראשונה של 2014 סיכמה שפיר עם ירידה של 8.5% ברווחיה, שעמדו על כ-100 מיליון שקל, בעיקר בשל עלייה במסים והפסד חד פעמי של כ-5 מיליון שקל. טיוטת התשקיף גם מלמדת כי הכנסותיה של שפיר אשתקד צמחו ב-16% ל-2.2 מיליארד שקל, וששיפור ניכר נרשם בהכנסות מגזר התעשייה - בזכות עלייה בכמויות הנמכרות ומחירי המכירה, והכנסות ממכירת דירות בזכות עלייה במספר הדירות שמסרה החברה בפרויקטים באור יהודה ובנתניה.

צופה הכנסות של כ-5 מיליארד שקל

במחצית הראשונה של 2014 הכנסות שפיר עלו ב-7%, וגם בתקופה זו היא נהנתה משיפור הכנסות מגזר התעשייה והייזום למגורים, וכן משיפור הכנסות מגזר התשתיות. דוחות הפרופורמה של שפיר מראים כי לחברה הון עצמי של 514 מיליון שקל, כשבקופתה יתרות נזילות של כ-320 מיליון שקל ומולן התחייבויות שוטפות של כ-1.5 מיליארד שקל.

בעוד עסקיה בארץ משגשגים, טיוטת התשקיף חושפת כי הקבוצה נפגעה באופן מהותי מפעילות שניהלה ברומניה ושאותה החליטה לסגור לאחרונה. נזכיר כי למשפחת שפירא ניסיון שלילי בפעילות נדל"ן שניהלה במזרח אירופה.

שפיר פרויקטים, שבה החזיקו בני משפחת שפירא בנפרד מהחברה שתונפק כעת, נקלעה לפני שנים ספורות למשבר קשה, רשמה הפסדים של מאות מיליוני שקלים ובסופו של דבר העבירה את מחזיקי האג"ח שלה הסדר חוב שכלל תספורת של כ-70% על חוב של כ-100 מיליון שקל.

מהדוחות הכספיים של הקבוצה עולה, כי בסיכום 2013 הרווח הנקי של שפיר עלה ב-8.5% ל-111 מיליון שקל, וזאת אחרי שהחברה רשמה הפסד ענק של 85 מיליון שקל לאחר הפסקת פעילות תשתיות ברומניה. בנטרול הפסד זה, רווחיה של שפיר ל-2013 הוכפלו ביחס ל-2012, והגיעו ל-195 מיליון שקל.

הפעילות של שפיר ברומניה התרכזה בתחום התשתיות, ובמסגרתה ביצעה ותכננה פרויקטים. בין המרכזיים שבהם - כביש מהיר שנפתח לתנועה בשנה שעברה, כביש מהיר נוסף באורך של 42 קילומטר ושיפוץ ושיקום קטע כביש נוסף. שפיר גם מחזיקה בזיכיון לניהול מחצבה ברומניה, אולם כיום לא מתבצעת בה פעילות.

מטיוטת התשקיף עולה כי בחודשים האחרונים חלו כמה התפתחויות משמעותיות בפעילות ברומניה. בחודש יולי נכנסה החברה הבת, שבאמצעותה פועלת שפיר בתחום התשתיות, להקפאת הליכים ומונה לה מנהל מיוחד, לאחר שנקלעה לקשיים כלכליים עקב אי תשלום תמורה עבור עבודות שביצעה והיווצרות חובות לספקים של החברה.

בנוסף, מציינת שפיר כי בחודש אפריל האחרון החלו הרשויות ברומניה חקירה פלילית כנגד מנהל לשעבר של החברה ברומניה, בחשד למתן שוחד לכאורה בפרויקט שבוצע על ידה, ובחודש שעבר קיבלה מכתב מהרשויות שם המחייב אותה במס של כ-89 מיליון שקל.

בשפיר מציינים כי "במועד זה ולאור מקדמיות הליכי החקירה, אין באפשרות הקבוצה להעריך את כלל ההשלכות האפשריות של ההליכים האמורים על הקבוצה". אולם, להערכת הנהלת החברה, בשל איבוד השליטה בחברה לא צפויה השפעה עתידית מהותית על הדוחות הכספיים בגין חשיפה זו.

בחזרה לארץ, בתשקיף מפרטת שפיר לגבי שלושת הפרויקטים המרכזיים שלה כיום, שתחילת הביצוע של שניים מהם - הקמת נמל ימי בחיפה והקמת שני קטעי כביש אגרה בצפון הארץ (כביש 6) - צפויה זמן קצר לאחר ההנפקה, במחצית הראשונה של 2015.הפרויקט השלישי - הקמת מסילת הרכבת המהירה לירושלים - החל בסוף 2009 ומתוכנן להסתיים בחודשים הקרובים.

שפיר מעריכה כי סך ההכנסות המצטברות והצפויות מפרויקטים אלה היא 5.15 מיליארד שקל - 2.2 מיליארד שקל מכביש 6, כ-2 מיליארד שקל מנמל חיפה וכ-950 מיליון שקל מהרכבת לירושלים.

בעלי השליטה משדרגים השכר

עוד מלמדת טיוטת התשקיף כי לקראת ההנפקה משדרגים ארבעת בעלי השליטה ממשפחת שפירא את עלות העסקתם, ומכפילים את עלות המשכורת החודשית שלהם ל-120 אלף שקל לכל אחד, צמוד למדד, נוסף על עוד הטבות. זאת לעומת שכר חודשי של 51-58 אלף שקל שלו היו זכאים ב-2013, אז הסתכמה עלות העסקתם של ארבעת האחים ב-5.6 מיליון שקל.

עלות העסקת ישראל שפירא בתפקידו כמנכ"ל תחום התשתיות, גיל שפירא כמנכ"ל תחום התעשייה ועלות העסקת חן שפירא בתפקידו כמנכ"ל תחום הזכיינות והנדל"ן עמדו על 1.5 מיליון שקל כל אחד - עיקר הסכום כשכר; עלות העסקת הראל שפירא בתפקידו כיו"ר ומנכ"ל הקבוצה הסתפק ב-1.2 מיליון שקל.

עניין נוסף שעליו מעדכנת שפיר בתשקיף הוא התקשרות עם חברה בבעלות של קרוב של אחד מבעלי השליטה, התקשרות שנעשתה ב-2011 בהסכם להפעלת בית קפה וחנות נוחות במתחם הנתיב המהיר, הממוקם בסמוך למחלף שפירים בכביש ירושלים-ת"א (כביש 1). תקופת ההסכם היא שנתיים עם הארכה אוטומטית לעד 12 תקופות נוספות של שנתיים כל אחת. לפי ההסכם, החברה מפעילה את בית הקפה וחנות הנוחות על שטח של 140 מ"ר תמורת 5% מהפדיון החודשי.

פילוח שפיר
 פילוח שפיר