ייצוגית: יצרניות המגבונים הנשטפים באסלה מטעות צרכנים

בתביעה, בהיקף 45 מיליון שקל, נטען: המגבונים "הנשטפים באסלה" של חוגלה, סנו, ד"ר פישר, שופרסל וסופר-פארם יקרים ופוגעים במערכת הביוב

בקשה לתביעה ייצוגית על סך כ-45 מיליון שקל הוגשה בשבוע האחרון נגד חוגלה, סנו, ד"ר פישר, שופרסל וסופר-פארם - 5 יצרניות של מגבונים לחים "נשטפים באסלה", בטענה להטעיה.

התביעה הוגשה בידי עו"ד דוד שוורצבאום ממשרד עורכי הדין מרקמן את טומשין, בהתבסס על קביעת המשרד להגנת הסביבה, שלפיו מגבונים אלה פוגעים במערכת הביוב, וכי יצרני המגבונים מטעים את הצרכנים.

בתביעה נטען כי היצרנים הנתבעים משווקים מוצרים המוגדרים "מגבונים לחים ונשטפים" או "נייר טואלט לח", הנמכרים במחיר גבוה יותר מהמוצר המקביל שאינו נשטף באסלה - בטענה כי מדובר במוצר ייחודי אשר מונע פגיעה במערכת הביוב.

על אריזות המוצרים אף מופיעות הנחיות שימוש מפורטות אף באיורים, המעודדות השלכה של המוצרים לאסלה. לעומת זאת, על המגבונים הרגילים נכתב באריזה כי "אין להשליכם לאסלה".

אלא, נטען בתביעה, שמדובר במצג מטעה, מכיוון שהמוצרים עלולים לפגוע במערכת הביוב - כך שהצרכנים משלמים מחיר גבוה ללא כל הצדקה.

בשלב הכנת התביעה נערכו שיחות מוקלטות עם נציגות שירות של אותן חברות באמצעות לקוחות סמויים. בחלק מהחברות הודו נציגי השירות כי המגבונים עלולים להביא לסתימות או נזק למערכת הביוב.

בתביעה מבקשות התובעות כי בית המשפט יורה ליצרנים לחדול מהצגת המצג המטעה, לפצות את כל חברי הקבוצה בגין נזקיהם ולפרסם כי אין להשליך את מוצריהן לאסלה.

כיוון שמגישי התביעה מודעים לקושי באיתור כל הצרכנים שנפגעו, הם מציעים כי סכום הפיצוי שלא יחולק לצרכנים יועבר לתאגידי המים והביוב בתמורה להוזלת אגרת הביוב. רק לאחרונה פנה יו"ר איגודן, איגוד ערים דן לתשתיות איכות הסביבה, במכתב למנכ"לי חברות המייצרות מגבונים לחים - וקרא להם לחדול מההטעיה. "למעלה מ-60% מבעיות הצנרת בישראל נובעות מסתימת הביוב כתוצאה מזריקת פסולת מוצקה לאסלה", כתב, והדגיש כי המגבונים עצמם הם חלק ניכר בבעיה.

מהחברות הנתבעות נמסר כי כתב התביעה טרם התקבל, ואין ביכולתן להגיב.