בית המשפט: המרכולים בתל-אביב ימשיכו לפעול בשבת

בית המשפט מחק את הבקשות לצווי סגירה למרכולים הפתוחים בשבת, וזאת כיוון ששר הפנים הפורש גדעון סער לא הגיב לתיקון לחוק העזר העירוני בנושא

טיב טעם ו AM:PM / צילום: תמר מצפי
טיב טעם ו AM:PM / צילום: תמר מצפי

בית המשפט פסק נגד רצונו של שר הפנים היוצא, גדעון סער, כי המרכולים בתל-אביב ימשיכו לפעול בשבת.

שופט בית המשפט לעניינים מקומיים בתל-אביב, אביים ברקאי, מחק היום (ג') את הבקשות למתן צווי סגירה למרכולים הפתוחים בשבת.

השופט קבע כי כיוון ששר הפנים היוצא סער לא הגיב לתיקון לחוק העזר שיאפשר את פתיחת המרכולים בפרק הזמן שהוקנה לו, ולא הקנה לראש העיר, רון חולדאי, זכות שימוע בנושא - חוק העזר החדש תקף. על כן, פסק השופט, המרכולים שייפתחו בסופי השבוע, יפעלו על-פי החוק.

המשמעות היא שעיריית תל-אביב לא תוכל להגיש בקשות חדשות לצווי סגירה לבתי העסק הפתוחים בשבת, ובהם הרשתות AM:PM וטיב טעם. כמו כן, קיים ספק האם העירייה רשאית להטיל קנסות על בתי עסק הפועלים בעיר בשבת.

את רשת המרכולים AM:PM ייצגו עורכי הדין גיורא ארדינסט, תומר ויסמן, אבי סתיו, חן נאמן ויהודית מעין ממשרד ארדינסט בן-נתן ושות' ועו"ד שלומי ברכה ממשרד ש. בירן ושות'. טיב טעם יוצגה בידי עורכי הדין תמיר כהנוב ונטע ארבל ממשרד צלרמאיר-פילוסוף.

עו"ד גיורא ארדינסט, בא-כוחה של רשת AM:PM, מסר בתגובה להחלטת בית המשפט כי "משמעות ההחלטה היא שרוב בתי העסק הפועלים כיום בתל-אביב בשבתות ובחגים יוכלו להמשיך לפעול, וזאת בהתאם לקריטריונים שנקבעו בחוק העזר החדש שחוקקה מועצת העיר, ואשר את תוקפו ביקש שר הפנים לעכב".

לדברי עו"ד ארדינסט, "השורה התחתונה היא שאופיה של העיר ייקבע על-ידי תושביה, ושדמוקרטיה משמעה גם מתן אוטונומיה לקהילה לקבוע את אורחות חייה, ולא שהללו יוכתבו על-פי השקפת עולמו הפרטית של שר הפנים".

עו"ד תמיר כהנוב ממשרד צלרמאיר-פילוסוף ושות', שייצג את רשת טיב טעם, בירך על פסק הדין: "הטענה המרכזית שלנו הייתה כי העירייה לא יכולה הייתה לסגור את המרכולים ולהפר סטטוס-קוו של עשרות שנים, תוך כדי שהיא עצמה פועלת לתיקון חוק העזר ולשינוי החוק המקורי. אנחנו שמחים שנמנעה פגיעה קשה בטיב טעם, כמו גם בעשרות עסקים אחרים".

ממטה העסקים הקטנים והמכולות - שיזמו את ההליך המשפטי לסגירת בתי העסק הגדולים בשבתות, בטענה כי הוא מפלה לרעה את בעלי המכולות הקטנות שאינם יכולים להפעיל אותן בשבתות - נמסר: "פסיקת השופט עומדת בניגוד לחוק שעות עבודה ומנוחה. חילופי שרי פנים במדינת ישראל לא יכולים להצדיק התעלמות בוטה מהחוק ומפסיקת בית המשפט העליון. עוד השבוע תוגש עתירה לבג"ץ, על מנת שגם העסקים הקטנים והמכולות יוכלו בסופו של דבר לזכות ביום מנוחה אחד בשבוע, כמו כל שאר אזרחי ישראל".

אסף זמיר, סגן ראש עיריית תל-אביב, כתב בעמוד הפייסבוק שלו בתגובה להחלטת בית המשפט: "יום חג. בית המשפט הכריע שעיכוב הביצוע של קבלת חוק העזר העירוני לעניין פתיחת מרכולים בשבת נעשה בחוסר סמכות של שר הפנים היוצא גדעון סער, ולמעשה קבע בצורה ברורה שחוק העזר העירוני שלנו נכנס לתוקף. תל-אביב-יפו פתוחה בשבת!".

עו"ד דן להט, חבר מועצת העיר תל-אביב, מסר בתגובה: "מדובר בניצחון השפיות. פסק הדין הכיר בעובדה שתושבי העיר הם אלה שיקבעו את אופי העיר בה הם רוצים לגור, ולא מהלך פוליטי כזה או אחר שאינו קשור כלל וכלל לחיים בעיר עצמה. אני משוכנע שהעיר העברית הראשונה תכבד את תושביה החילוניים והדתיים ותמשיך את החלום של מייסדיה, להיות עיר פתוחה ופלורליסטית לכל תושביה על מגוון דעותיהם".