ירון זליכה ינהל המו"מ של עובדי הברום והנהלת כיל

זליכה ייצג את העובדים בעקבות כוונת ההנהלה לפטר מאות מעובדי החברה, בתגובה להמלצות ועדת ששינסקי 2

ירון זליכה / צלם: איל יצהר
ירון זליכה / צלם: איל יצהר

ועד העובדים של חברת תרכובות ברום שמקבוצת כימיקלים לישראל (כיל) שכר את שירותיו של החשב הכללי לשעבר באוצר, הפרופ' ירון זליכה, לניהול המשא ומתן עם הנהלת החברה, כך נודע ל"גלובס". זליכה אישר היום (ד') את הדברים, אך סירב להתייחס לפרטי ההתקשרות בינו לבין ועד העובדים.

ההתקשרות של ועד עובדי הברום בכיל עם הפרופ' זליכה נעשתה לפני כמה שבועות, על רקע תוכנית שמובילה הנהלת כיל להתייעלות נרחבת בקבוצה. במסגרת ההתייעלות, צפויים פיטורים של מאות עובדים בתרכובות ברום שבנאות חובב, כמו גם סגירת מפעל המגנזיום שהקבוצה מחזיקה בסדום ופיטורי כ-400 עובדיו בתחילת שנת 2017.

בכיל מסבירים מהלכים אלה בהתאמת פעילות הקבוצה ליישום ההמלצות של הוועדה לקביעת חלקה של המדינה במשאבי הטבע שלה, בראשות הפרופ' איתן ששינסקי, המוכרת כוועדת ששינסקי 2. על פי המלצות הוועדה שאושרו בתחילת השבוע פה אחד בישיבת הקבינט החברתי-כלכלי, כיל תשלם לקופת המדינה מס על רווחי יתר בשיעור של 42% מתחילת 2017.

בשבועות האחרונים נפתח מו"מ בין הנהלת כיל לבין נציגי העובדים בתרכובות ברום על יישום תוכנית ההתייעלות ולטענת יו"ר הוועד בחברה, אבנר בן סניור, "הבענו לפני ההנהלה את אי שביעות רצוננו מהתוכנית, שכוללת פיטורים של כ-300 עובדים מתוך כ-820", אמר בשיחה עם "גלובס".

לטענת ועד העובדים בתרכובות ברום, אין מקום לפיטורי עובדים בחברה שמרוויחה מיליארדי שקלים ומנהליה משתכרים בהיקף של עשרות מיליוני שקלים בשנה. "בסוגיות הכלכליות אנחנו זקוקים לסיוע של כלכלן בכיר בניהול המו"מ מול ההנהלה ולכן העובדים שכרו את שירותיו של הפרופ' זליכה, שמשמש כיום דיקן של הפקולטה למינהל עסקים וראש החוג לראיית חשבון בקריה האקדמית שבקרית אונו. אני סמוך ובטוח שזליכה יוכל לסייע לנו מניסיונו הרב כדי להגיע להסכם הוגן והגון עבור שני הצדדים", אמר בן סניור.

בן סניור סירב למסור פרטים על אודות ההיקף הכספי של ההתקשרות בין הוועד לבין זליכה אך אמר כי "לא מדובר בסכום כסף גדול ביחס לעובד אחד שניתן יהיה למנוע את פיטוריו ולהציל את פרנסתו".

בתוך כך, דירקטוריון כיל התכנס השבוע לדיון במכרה אשלג שבבעלות החברה בקטלוניה שבספרד, כדי לדון על השקעה בהיקף של יותר ממיליארד שקל על פיתוחו. התוכנית להשקיע בפיתוח פעילות החברה בספרד עוררה את זעם חלק מוועדי העובדים שבמפעלי כיל בדרום, שטענו כי בזמן שממשלת ישראל מקלה על הקונצרן ומרככת כביכול את המלצות ועדת ששינסקי 2, זו מחליטה לפטר עובדים בישראל ולספק מקומות עבודה בספרד.

גורם בכיל דרום הגיב לטענות ואמר כי גם תוכנית ההשקעות בספרד היא תולדה של המלצות ששינסקי, שהופכות את ישראל לאזור פעילות שמתאפיין באי יציבות ובאי ודאות עסקית מבחינת החברה.