יעל גרמן מאיימת להתפטר אם לא תרוסן הרפואה הפרטית

שרת הבריאות על בעלי האינטרס שמתנגדים: "זה לובי מאוד חזק בעיקר מצד חברות הביטוח שפועלות בשקט" ■ יו"ר אסותא, פרופ' שמר: "החולים ייפגעו"

יעל גרמן / צילום: תמר מצפי
יעל גרמן / צילום: תמר מצפי

יום אחרי הפרסומים בדבר "דיל" אפשרי בין שר האוצר יאיר לפיד לבין שר החוץ אביגדור ליברמן הנוגע להעברת חוק מע"מ 0% על דירה ראשונה בתמורה להוצאת חלק מסעיפי הבריאות בחוק ההסדרים, שרת הבריאות יעל גרמן מותחת קו אדום ברור ומאיימת בהתפטרות: "אם יבקשו להוציא מחוק ההסדרים את התוכנית לריסון בתי החולים הפרטיים, אני אראה בזה הבעת אי אמון בי. הבהרתי לכל מי שצריך שלא אוכל לקחת אחריות על המערכת הזו אם זה לא יעבור".

גרמן אמרה את הדברים בתוכנית סדר יום עם קרן נויבך בקול ישראל, ורמזה כי אינה מתרגשת במיוחד מהאפשרות שבמסגרת פשרה מסוימת יוצא מחוק ההסדרים הסעיף שמטיל מס בגובה 15% על הכנסות מתיירות רפואית. לעומת זאת, גרמן הבהירה כאמור כי הסעיף שמטיל על בתי החולים הפרטיים מנגנון cappinig שקובע כי מעל תקרת הכנסות מסוימת הם יחויבו לשלם למדינה מס מיוחד, הוא קריטי בעיניה.

"אי אפשר לחזק היום את הרפואה הציבורית בלי לרסן את הרפואה הפרטית", הסבירה. לדבריה, תקרת ההכנסות נקבעה באופן זמני על שיעור של 95% מהפעילות הפרטית בשנת 2013, שנה שמשקפת ממילא גידול של 64% בהיקף הפעילות הפרטית בתוך שנים ספורות זאת לעומת גידול מתון של 14% בפעילות בתי החולים הציבוריים באותה תקופה.

גרמן ערכה ביממה האחרונה שורה של שיחות ופגישות עם חברי קואליציה וגורמים אחרים, לרבות פגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. "אני מקווה שהאינטרס הציבורי הנקי ינצח", אמרה, והבהירה כי ההתנגדות העזה לרפורמה שלה מגיעה משלל בעלי אינטרסים ולא רק מצד אסותא: "זה לובי מאוד חזק והלחצים מאוד חזקים בעיקר מצד חברות הביטוח, ששם נמצאים המיליארדים. הן (החברות) עושות את עבודתן בשקט כדי לא לקבל בחזרה ביקורת, אבל אני מאמינה בחברי הכנסת שהם יודעים לאן הולכת מערכת הבריאות. אני מאמינה שהרפורמה תעבור, אבל זו תהיה מלחמה קשה".

יו"ר אסותא, פרופ' שוקי שמר, טען מוקדם יותר במסגרת המשדר כי הפגיעה באסותא תפגע בכלל האוכלוסייה, שכן כמעט 50% מהפעילות של אסותא היא ציבורית לדבריו זאת בשל פעולות רפואיות שמתבצעות כנגד טופס 17 (התחייבות) סטנדרטי מקופות החולים. בין היתר מדובר בבדיקות אבחנתיות (MRI, CT ועוד) ועד טיפולי דיאליזה וטיפולים אונקולוגיים לחולי סרטן.

על כך אמרה גרמן בתגובה: "אני מאוד אשמח אם אסותא תהפוך לבית חולים ציבורי, זה יהיה דבר אדיר. אני קוראת לפרופ' שמר לעשות את זה או לפחות להגדיל את הפעילות הציבורית שלו".

על האיומים השונים אותם הזכיר גם פרופ' שמר ולפיהם המהלך של גרמן יביא לכך שרופאים בכירים יעזבו את הארץ ויקימו מרפאות בקפריסין, אמרה השרה: "אני חושבת שזה עלבון אדיר לרופאים הנפלאים שפגשתי מאז שנכנסתי לתפקיד, להגיד שהם יפתחו מרפאות בקפריסין. אולי יש אחוז מסוים שרק הכסף מניע אותם, אבל אף אחד לא יכל לעמוד מול נימוק כזה. אני מאמינה שרוב הרופאים יעדיפו להישאר במערכת הציבורית שם המוניטין שלהם, המחקר שלהם ושם מקומם אבל זה גם אומר שנצטרך לשלם להם יותר".

יצוין כי מערך הלובי והתקשורת של אסותא כולל בין היתר את משרד הלובינג "פוליסי" של בוריס קרסני, מקורבו של השר ליברמן ומי שמוביל את הלובי גם של חברות הביטוח. עוד כולל המערך הזה את ניר חפץ, לשעבר הממונה על ההסברה בלשכת רה"מ נתניהו ומי שערך את העיתונים מעריב וידיעות אחרונות; וגם את יועצת התקשורת מירב פרסי צדוק, בעברה היועצת של רה"מ לשעבר אהוד ברק.