מוזיקת עולם: רדיק טיוליוש המונגולי שר בשני קולות

טיוליוש, חבר ההרכב הטובאני "הון-הור-טו" שיגיע לארץ בסוף החודש, מספר על הטכניקה של "שירת הגרון" שמאפשרת לו לשיר במספר קולות בו-זמנית

בשיעורי מוזיקה נהוג ללמד שהקול האנושי הוא כלי "מלודי", כלומר מסוגל להפיק רק מנגינה אחת באותו זמן. בדרך-כלל זה נכון. אבל האמת הזו נעצרת כשמגיעים לרפובליקת טובה (Tuva), הממוקמת בחלק הדרומי של הפדרציה הרוסית (צפונית למונגוליה). המוזיקה המסורתית של טובה כוללת סגנון שירה יוצא דופן, הנקרא "חומיי" (Khoomei). סגנון זה, הנקרא גם "שירת גרון", מבוסס על שירת טונים עיליים במקביל לטון הבסיסי. כתוצאה, מצליח הזמר להפיק שני צלילים בו-זמנית: אחד נמוך מאוד בבאס עמוק, והשני - במקביל - בסופרן גבוה.

המאסטרים של שירת ה"חומיי" מסוגלים להפיק שלושה ואפילו ארבעה צלילים בו-זמנית, ולשיר אקורד שלם בכוחות עצמם.

בסוף החודש יגיע לארץ ההרכב הנפלא "הון הור טו" (Huun Huur Tu), הנחשב כיום להרכב המוביל בעולם ב"שירת גרון". ההרכב יופיע בארץ פעמיים, שתיהן באולם ELMA החדש בזיכרון-יעקב. זה יהיה ביקורו השני של ההרכב בארץ, כעשר שנים לאחר הופעה בלתי נשכחת שנתן במשכן אמנויות הבמה בתל-אביב.

"המופע בישראל הוא המופע הבינלאומי שלנו", מספר לי רדיק טיוליוש (Tyulyush), אחד מארבעת חברי ההרכב. את השיחה הוא מקיים מארה"ב, שם שוהה כעת ההרכב בסיור הופעות. "למופע הזה בנינו תוכנית מיוחדת, שיש בה שירים נבחרים מכל האלבומים שלנו".

ההרכב "הון-הור-טו" הוקם בשנת 1992. "בשפתנו, 'הון-הור-טו' הוא האפקט שאתה רואה כאשר קרן שמש זורחת מבעד לענן", מסביר טיוליוש. "השם קשור לדימוי של השמש, שנשברת לצבעים שונים בדומה לקול שמתפצל לספקטרום רחב של צלילים".

לאוזן מערבית, ההפקה המונגולית נשמעת זרה לחלוטין. הזרות הזו נובעת הן מעצם השירה הגרונית הנמוכה, שלעיתים נשמעת כמו קול של מעשן כבד, והן מההפקה המקבילה של הצלילים העיליים הגבוהים. השירה מלווה בנגינה במגוון כלים אותנטיים, ביניהם כלי מיתר, כלי פריטה, תוף שמאני ועוד.

שירת הגרון היא המוזיקה העממית של הנוודים בערבות של מרכז אסיה כבר אלפי שנים. בבסיסה עומד חיקוי של עולם הטבע: זרימת הנהרות, משב הרוח, צירצור הצרצר ועוד. בנוסף, הרבה מהשירים של ההרכב מוקדשים לסוסים. "הסוסים מאוד חשובים בתרבות שלנו", אומר טיוליוש. "אנשי טובה הם נוודים, והסוסים הם ממש חלק מהמשפחה. אנחנו שרים כמה יפה הוא הסוס, וכמה הוא חשוב ואהוב. חלק מהמנגינות מבוסס גם על הקולות השונים שהסוסים משמיעים".

טיוליוש מציין כי בכל אחד מהשירים של ההרכב יש מרכיב כלשהו של שירת גרון. "יש טכניקות שונות של שירת גרון. הראשונה היא 'סיגיט' (Sygyt), שריקה גבוהה במקביל לקול הבסיסי. השנייה היא 'קרגירה' (Kargyraa), טכניקת שירה נמוכה ומלאה בוויברציה. לפני כל שיר אנחנו מתרגמים על מה הוא, מסבירים על כלי הנגינה, וכמובן מדגימים את טכניקת השירה".

- אפשר ללמוד איך לשיר שירת גרון ברמה שאתם מגיעים אליה?

"אני יכול להראות לך איך שרים חומיי, אבל כדי להגיע לרמה גבוהה צריך להתאמן כל הזמן. אני שר חומיי מגיל ילדות. זהו סגנון שלמדתי במסגרת המשפחה בטובה, וגדלתי איתו. בעולם המודרני המוזיקה המסורתית הולכת ומיטשטשת, אבל אצלנו זה היה חלק מאוד מהותי מהמסורת".

- אנשים עדיין נדהמים כשהם שומעים אתכם שרים לראשונה?

"לאנשים ששומעים אותנו לראשונה זו כמובן חוויה מאוד שונה, כי הם רואים איך הגרון עובד בצורה שהם לא רגילים אליה. אבל כיום העולם יותר פתוח, ואפשר לשמוע באינטרנט מראש ולהכיר".

- יש בביצוע שלכם גם מרכיב של אילתור?

"בהחלט. לכל שיר יש אמנם טקסט ומנגינה, אבל עליהם יש מרכיב גדול של אילתור. לכן כל קונצרט שלנו הוא שונה מבחינת האווירה והרגש".

המופעים יתקיימו ביום חמישי 27.11 בשעה 21:00 ובמוצ"ש 29.11 בשעה 21:00. מחיר: 180 שקל.

מרכז ELMA: במה חדשה לתרבות בזיכרון-יעקב

אלמא (ELMA) הוא מרכז אמנות בינלאומי חדש, הממוקם בזיכרון-יעקב על צלע הר הצופה לים. המתחם משתרע על שטח של 113 דונם של שטח פתוח וחורש טבעי, הצופה לים התיכון. המבנה המקורי שימש כבית הבראה, אותו תכנן האדריכל יעקב רכטר. בין המתכננים של המרכז החדש היה בנו של רכטר, אמנון.

המתחם פועל במקביל כמרכז אמנות וכמלון יוקרה, ומציע מבחר אירועי אמנות בינלאומית ברמה גבוהה. הופעות ראשונות מתחומי המוזיקה הקלאסית, הג'אז ומוזיקת עולם מתקיימות במתחם כבר במהלך החודש הקרוב.

את הקמת המרכז יזמה לילי אלשטיין, המוכרת כתומכת נלהבת באמנויות. אלשטיין הובילה מהלך במסגרתו נתנה חיים חדשים למבנה שהיה מיועד להריסה, וייסדה במקום את מרכז אלמא.

במרכז שני אולמות, אשר נבנו בסטנדרטים גבוהים מאוד. אולמות אלה מיועדים לקונצרטים, רסיטלים, הופעות תיאטרון ומחול. הראשון הוא אולם ELMA, הכולל 450 מקומות ישיבה. באולם מותקן עוגב מעולה, בעל 1414 קנים.

האולם השני הוא אולם "הקיוב" (CUBE), חלל אינטימי בן כ-250 מקומות ישיבה. כמו כן יפעלו ב-ELMA שלוש גלריות רחבות ממדים להצגת אמנות חזותית ופלסטית, בהן תינתן במה קבועה לאמנות ישראלית מקורית.

מרכיב יוצא דופן במרכז החדש הוא מתן מקום של כבוד לאמנים. במלון יוקצו 4 יחידות מגורים המיועדות לאמנים, יוצרים ומבצעים מתחומים שונים, שיבקשו לשהות במקום וליצור בו במשך תקופה ארוכה. אמנים אלה יזכו לשהות במקום ללא עלות, ולקבל מרחב יצירה בתנאים מיטביים.